Vi håller på att bygga nytt hus och ska under sommaren bestämma hur köket ska se ut. Det är många kök idag som har lådor istället för luckor där nere. Min fråga är, är det så mycket bättre med lådor? vad är den största skillnaden? Priset är ungefär 3 gånger så mycket.

Hälsningar Ida
 
En skillnad är att det är mycket lättare att nå det som är placerat längst ner i lådor än på hyllor med luckor.
 
Det är nog 1000+ gånger bättre med lådor.
Har erfarenhet av detta sedan vi gjorde om vårt förra 60-talskök och nu från vårt nya.
Allt blir lättåtkomligt, som Henri skriver.
Och det får plats väldigt mycket mer.

Enda stället där jag inte vill ha lådor är under diskbänken.
Där platser luckor bättre, med lilla soppåse-hållaren monterad på den ena :)

Prisskillnaden är peanuts i det långa loppet.
 
  • Gilla
Lexington
  • Laddar…
Lådor är rätt skönt, längst bak i skåp blir så svåruttnyttjat annars, särskilt med bänkskåp som är djupare...
 
Fullutdragslådor varje dag i veckan. Alla grejer följer ju med ut i det fria
 
  • Gilla
Sparris
  • Laddar…
Ja det där med att nå saker bättre kan jag förstå och hålla med om men det går ju även att lösa när man har skåp, man behöver ju inte sätta i fasta hyllor. Tycker att det lätt blir lite rörigt med alla handtag till lådorna. Vi hade tänkt lägga lite mer på en bättre bänkskiva och det går ju tyvärr inte att lägga mer pengar på allt
 
Det känns som att du inte vill ha lådor (pga budget eller annat) och vill att vi ska säga att det är ok. Det är ok! (fast lådor är bättre ;-) )

Vi valde IKEA-kök för att kunna prioritera funktionella lösningar som lådor. Blev lite kostsamt med andra alternativ med 37 luckor/fronter. Men det blev fint ändå!

Före handtag:

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Sparris och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle vilja få en mer nyanserad bild bara och förstå varför alla väljer lådor i hela köket. Vissa saker kan jag absolut förstå att man vill ha i lådor för man når bättre men ibland känns det som att "alla" väljer det bara för att det är modernt. Ville mest höra om det fanns någon mer nytta med det än att man når bättre men det är det mest det som kommer fram :)
 
GunId skrev:
Ja det där med att nå saker bättre kan jag förstå och hålla med om men det går ju även att lösa när man har skåp, man behöver ju inte sätta i fasta hyllor.
Alternativ till fasta hyllor, hur då?
 
Det finns ju hyllplan som är utdragbara om man vill ha det för att nå allt istället för att dra ut en hel låda.
 
Tyvärr så måste jag hålla med alla föregående talare. Lådor är bättre än skåp. Mycket bättre.

Hade jag varit i sitsen att jag skulle välja mellan en överdådig bänkskiva+skåp och en funktionell bänkskiva+lådor hade jag inte tvekat en sekund på att ta det senare.
 
  • Gilla
Sparris
  • Laddar…
Vi valde till lådor istället för luckor i vårt kök, visst var vi lite tveksamma inför den stora merkostnaden först, men efter lite diskuterande kom vi fram till att vi kommer ångra oss i framtiden om vi inte gör det nu. Om ni också brukar stå och svära över grejer som bara trillar ut ur skåpen, eller att man aldrig hittar det man behöver eftersom det alltid ligger längst in, så kör på lådor! Om ni däremot inte ser att det är ett problem (eller kommer bli det) så kan ni ju strunta i det och köra på med luckor. Att handtagen skulle göra det rörigt tror jag är ett icke-problem, aldrig upplevt det i ett kök med lådor iaf. Då tycker jag kostnaden är en bättre anledning att skippa lådorna.
 
GunId skrev:
Jag skulle vilja få en mer nyanserad bild bara och förstå varför alla väljer lådor i hela köket. Vissa saker kan jag absolut förstå att man vill ha i lådor för man når bättre men ibland känns det som att "alla" väljer det bara för att det är modernt. Ville mest höra om det fanns någon mer nytta med det än att man når bättre men det är det mest det som kommer fram :)
Som du ser på bilden (även om det bara är halva köket) så har vi valt både och. Jag tycker också att de fyller lite olika syften.
 
Jag kan bara instämma med att lådor är mycket mer praktiskt. Man når allt och får överblick, vilket gör att man faktiskt har bättre koll på vad som finns i skafferiet. Detta leder i sin tur till att mindre blir gammalt och behöver kastas. Det känns som om all förvaring i köket blir mer "aktivt" använt och inte långtidsförvaring.

När det gäller bänkskiva kontra lådor så är ju bänkskiva betydligt lättare att byta ut sen jämfört med konvertering från skåp till lådor. Därför hade jag lagt mina pengar på lådor och mindre på bänkskiva.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.