Hej!

Jag ska inom kort beställa nya fönster (3-glass-vridfönster) och då kan man som tillägg välja ventil.
Jag tror dessa sätts i ovankant på fönsterbågen.

(http://fonsterbolaget.se/produkter/45-tillbehor/109282-comfort-ventil.html)

Två fönster i sovrum och ett i kök.

Jag tänkte att ventil är nog bra och kostar inte så mycket extra.

Är det någon som har någon erfarenhet av fönster med ventiler?
Finns det något jag bör tänka på.
Finns det några nackdelar?

Om det mot förmodan skulle bli dragit kan man väl fylla igen dom med isolering eller nåt.

Enormt tack på förhand!
/Fredrik
 
Jag har liknande ventiler i mina fönster och jag tycker man ska välja det till alla fönster man köper. Fungerar jätterbra och ger absolut inget kallras nör dom är stängda.
Mvh
M
 
Vad har du för ventilation, självdrag, mekanisk frånluft (med eller utan återvinning) eller FTX? Om du har självdrag eller mekanisk frånluft och inte har tillräckligt med ventiler i dag så är det ett bra val i de rum där du skall ha tilluft (inte kök, tvättstuga, badrum, klädkammare).
Har du tillräckligt med ventiler redan nu så spara de pengarna till något annat. Har du FTX så sköter det systemet all tilluft och ventiler i fönsterna kommer att sätta ditt FTX-system ur spel.
 
  • Gilla
Strip
  • Laddar…
Enligt fönsterföretaget som monterade våra fönster ska ventilerna endast placeras i övervåning. Jag är tveksam till hur det förhåller sig med kök över huvud taget. Ventilerna kan öppnas och stängas, helt eller halvt.
 
Som sagt är ju ventilerna för tilluft, ock skall bara sättas där det behövs tilluft.

Jag beställde fönster med ventiler, men sedan tröttnade jag på ljudet och den dåliga ventilationen (självdrag) och installerade ftx. Även om ventilerna numer är igensatta ångrar jag dem.
 
Hur många våningar & vilka (källare, markplan, övervåning, vindsvåning)?
Vad har ni för ventilationssystem idag (S, F, FT, FX, FTX)?
Vad har ni för uppvärmningssystem (direktverkande el, LLVP, vattenburen el, LVVP, FLVP, pellets/vedpanna, fjärrvärme etc)?
Hur är luftkvaliten i dom olika rummen?
Var ligger dom olika rummen som ska få nya fönster? (Skiss underlättar)
Har ni funderingar på att byta ventilationssystem?

Dessa saker spelar roll på vad du ska välja.
 
Hej!
Tusen tack för svaren!!!
Jag har ett enplanshus med självdrag (fd sommarstuga som jag nu dessutom tilläggsisolerar).
Faktum är att jag inte haft några ventiler alls så nu då jag tilläggsisolerar är det ju viktigt att det finns ventiler.
Jag är lite i valet och kvalet om jag utöver fönsterventiler även ska sätta in extra ventiler typ:
1275388223_858.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

...bredvid varje fönster dvs tre stycken.
Mvh
Fredrik
 
Hej igen!
Vi har direktverkande el-radiatorer som ska bytas till direktverkande-el-golvvärme

En snabb skiss av huset är:
http://snag.gy/5WoSU.jpg

Mvh
Fredrik
 
Jag tror inte vi kommer byta ventilationssystem.

Nämner dock att vi ska köpa en ny köksfläkt samt installera en luftvärempump om något år om det kan spela någon roll.
 
Att både sätta in fönsterventiler och extra ventiler bredvid varje fönster anser jag vara overkill.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.