Ska dra lite nätverkskablar i huset, har lyckat göra det till häften av rummen. Dock andra hälften är lite knepiga. Jag kan nämligen inte dra ut telefontrådarna från rören, en del är korta och en del är djävulsk långa (+8m).

Huset är byggt 83 och jag är 99% säker på att trådarna är original och har suttit i väggarna sen huset byggdes.

Jag vet inte riktig hur man gör för att lösgöra dem inut rören, vet inte heller vad det kan beror på... Detta är ju inget "nytt" problem direkt. Någon som har en idé eller "det-hände-mig-exakt-och-jag-löste-så-här-lösning"

Notera: Telefontrådar, och inte telefonkabel. Alla fyra trådar är dragna seperat. Det var väl så man gjorde på den tiden....
 
harry73
Sitter alla trådar i samma rör fast? Hur mycket kunde du dra utdom innan de fastnade? Finns det en kopplingsdosa dom du missade?
 
harry73 skrev:
Sitter alla trådar i samma rör fast? "Japp"
Hur mycket kunde du dra utdom innan de fastnade? "3-5cm, men då har inte ens andra sidan rört sig"
Finns det en kopplingsdosa dom du missade? "Kan du utvecka"
...
 
harry73
Tänk att du tror att det finns ett genomgående rör från vardagsrum tillvinden, men på ovanvåningen finns en kopplingsdosa som dela röret i två delar. Kabeln sitter på något set fast i kopplingsdosan.
 
S
Tror somharry, du har missat en dosa ngn stans.
 
Testa att köra i en tunn nylonfjäder så bör du kunna höra var dosan/stoppet är
 
Tror ni verkligen det? Med andra ord, finns det ingen chans att trådarna kan fasta i röret. Kankse är det enda förklaringen. Får insförskaffa en nylonfjäder och leta igen. Trodde verkligen att man hade listat ut teletrådkaoset och vart alla går... Stört. Tack för hjälpen.


Återkommer, blir väl veckans projekt. Precis som andra projekt -_-.
 
Möjligen att det skulle kunna vara en spik.Är det partvinnad tråd? I så fall sitter det nära första dosan.
Fast jag gissar på dold dosa.
funkar det inte med nylonfjäder så får du ta till tonsändare
 
Jag är inne på helt samma spår som övriga - Jag gissar att du har en kopplingspunkt som missats. Det kan ju vara så att dom smiter upp på vinden eller ner i källaren eller vad som helst. Otaliga gånger man lyckats hitta en dosa bakom tapeter eller liknande som man inte hade en aning existerade... Värst var nog den som dök upp bakom kakel i kök med kabel rakt igenom.
 
Inga partvinnade. Alla 4 är lösa. Men jag kan säkert ha missat en kopplingsdosa... gäller att bara hitta den. *suck*.

Varför skulle man tapetsera över en kopplignsdosa... (Ô_o)...
 
Vincent Truong skrev:
Varför skulle man tapetsera över en kopplignsdosa... (Ô_o)...
För att man är lat, korkad och eventuellt tänker mer på kortsiktig estetik än långsiktig "servicebarhet". :confused:
 
C
"Knacka" med dragfjädern mot stoppet och fixa en medhjälpare som lyssnar mot väggen. Brukar gå att lokalisera stoppet ganska exakt. Kan också vara att röret hamnat i kläm eller blivit stukat så i värsta fall får du göra ett hål i väggen. Då kan du täcka hålet med ett doslock så ser det inte värre ut än en kopplingsdosa iallafall.
 
harry73
cpalm skrev:
"Knacka" med dragfjädern mot stoppet och fixa en medhjälpare som lyssnar mot väggen. Brukar gå att lokalisera stoppet ganska exakt. ...
Det är ingen garanti att man hittar problemstället. Kan också vara ett annat problemstäle som telefontrådar i alla fall går igenom. Leta från två ställen och kontrollera att man hamnar på samma punkt
 
Har nu skaffat en nylonfjäder och försökt att dra den igenom i både dosorna. I Det går den knappt 2 meter och sen tar det stop. Känns som att rören viker sig rejält och att man får trycka . I en av dosorna så hade jag stora problem att få ut dragfjäderna., tog mg hela 2 kvällar att få ut den.

BTW, jag hade fel, det går inte att dra ut trådarna 3-5 cm, utan det går inte att dra ut dem i huvudtaget. Det sitter fast. då menar jag fast som att dem är fastspikade inuti.

För den som tvekar, jag har använt en multimeter för att leta rätt på vilken dosa dem kommer ut på.

Röret går från nedre plan vardagsrummet uppåt till ett sovrum på ovan plan... andra sidan huset. Har kollat på vinden. Hittar inget där... dock är det lite svårt med att titta under alla spånskivor som är fastskruvade på golven

Vet inte riktigt vad man kan göra förutom att borra upp väggarna... ge upp?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.