R
Jag har idag plastmatta på väggen badrummet som är byggt på 90-talet men vid renovering som jag tänkte göra tas ju denna ner, likaså ska ju plywood sättas upp samt våtrumsskiva. Detta kommer ju bygga på endel och jag undrar hur man löser frågan för rören som går till själva blandarfästet i duschen. Jag har Inga utanpåliggande rör idag utan ett blandarfäste på väggen där man ansluter en blandare med 160cc.
Fästet är av market Mora tror jag och jag tror de ser ut på följande sätt:

untitled.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Rören måste ju komma underifrån inne i väggen men sen måste man alltså ha böjt rören för att få dem att gå vågrätt rakt ut för som jag tolkar det är det kopparrören som jag ser på bilden ovan? Dvs de är inte kapade någonstans utan går i ett stycke hela vägen ut?


Dvs hur ser de ut på insidan min vägg tro? Kan de vara så att rören som sitter inne i väggen är pågängade på en anslutning som sedan har två korta rörstumpar i stoppade som går 90 grader rakt ut där man ansluter en blandare? Typ som bilden nedan fast att de ser ut så inne i väggen och inte utanpå.
 
  • blandarfasten-arredo-design-150-krom-utanpaliggande-ror_8187497.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Om badrummet är byggt 1990 är rören 25 år gamla är det kanske läge att byta både avlopp och vattenrör?

/N
 
Roland112 skrev:
hur ser de ut på insidan min vägg tro? Kan de vara så att rören som sitter inne i väggen är pågängade på en anslutning som sedan har två korta rörstumpar i stoppade som går 90 grader rakt ut där man ansluter en blandare? Typ som bilden nedan fast att de ser ut så inne i väggen och inte utanpå.
Det verkar konstigt om det skulle sitta en koppling inne i väggen. Så får man inte bygga idag med mindre än att det går att inspektera på ett enkelt sätt.

Men oavsett, gör som niblom säger: byt ut allt när du river. Jag tolkar ditt inlägg som att du tänkt behålla golvet som det är? Det tror jag är en dålig idé då tätskiktets tekniska livslängd är slut, eller nära på slut i alla fall.
 
R
Ja min tanke är att bila upp plastbrunnen och ersätta den med en ny. På golvet ligger idag också plastmatta och den ska ju också bort, och under plastmattan är det betongplatta med vattenburen golvvärme så även här kommer nytt ytskikt med primer, gummimembran och folieduk (hela rummet ska folieras).
Men åter till duschen. Jag vet alltså inte hur kopplingen inne I väggen ser ut, satt bara och tänkte lite själv hur man brukar göra med ovan bilder och info, men så ni tror att man har ett helt slutet rör som sedan är bockat 90 grader för att sluta ute I mora blandarfästet?
 
Redigerat:
Det var vanligt med prisol-rör (alltså mjuka kopparrör med plasthölje) som drogs inne i väggen oskarvat på den tiden. Alltså i princip som man drar rör-i-rör idag, men utan möjligheten att byta innerröret utan att riva upp. Om du inte har något extremt konstigt vatten så är det nog inget fel på kopparrören, men anslutningen till blandaren kan nog bli svår att få till om den ska plockas bort och sättas tillbaka. Det du ser i din bild är i princip en bak-och-framvänd halvkoppling som tätar mot blandarens kona. Det finns diverse specialblandarfästen för renovering, men jag vet inget om dom. Kanske finns det något för ditt fall, du är knappast den första som har detta problem.

Enklast är nog att försöka lista ut varifrån dessa rör kommer och om möjligt byta till rör-i-rör hela vägen om du ska göra det själv.
 
R
ja hur jag än gör så måste jag ju riva väggen. Jag har det du säger PNO, och alla rör till dusch osv kommer ut under handfatet där flera vattenförbrukare verkar hämta vatten men allt är ihopsvetsat, dvs det finns inga gängor någonstans, bara ihopsvetsade kopparrör som försvinner in i väggen under handfatet o sen går de nog vidare till duschen inne i väggen. Det jag vill säkerställa är hur jag ska gå tillväga när jag sätter upp plyfa och gips på väggen så att jag förbereder på rätt sätt för ett kommande blandarfästa med 160cc.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.