Håller på att fixa markavloppet och sitter nu och ska beställa på http://www.rinkabyror.se men jag förstår inte vad som skiljer skjutmuffen från dubbelmuffen, nån som orkar förklara?
 
Om jag förstår det rätt är skjutmuffen bra att använda om du blir tvungen att reparera ett befintligt avlopp. Skjutmuffen saknar fläns och du kan därmed skjuta in den en bra bit på ena röret. När du sedan fått in den tillräckligt långt på ena röret så kan du lätt få över den på det andra röret. Hade du använt en med fläns hade du inte fått över den tillräckligt långt för att kunna få den i dikt mot det andra röret.
En grävmaskin hade tryckt ned vår ena spolbrunn så att ett T-rör hade spruckit. Det lagades lätt på plats med en sån skjutmuff.

mvh
David
 
Ahh perfekt! Precis vad jag behöver hoppades att det var precis som du säger! ;D ;D

En annan sak: Det finns "Övergång PVC-betong 110x4" är då 110 mm dimensionen på pvc-röret och 4 tum dimensionen på betongröret?
 
  • Gilla
Tony_p89
  • Laddar…
wertok skrev:
En annan sak: Det finns "Övergång PVC-betong 110x4" är då 110 mm dimensionen på pvc-röret och 4 tum dimensionen på betongröret?
8) Japp! :D
 
Då blir min följdfråga hur gör jag övergången från pvc 110 till betong 6 tum? Finns ju bara (åtminstone på Rinkabyrör) förminskning jag ser ingen förstoring. ???
 
hej! först är det viktigt vilken väg vattnet går så det inte blir en skarv,ska du gå från 110 till betong måste du hitta en muff på ditt betongrör, då passar 110-6tum.
ska du gå från betong till 110 så passar en krympmuff,den krymper du på ditt gjutgärnsrör,eller murar fast,,
 
Mmm ok
Tack för hjälpen! Ska se om jag får ihop allting ska beställa nu... 8)
 
den krymper du på ditt gjutgärnsrör,eller murar fast,,
krymper med varmluft eller?
Är det en sån här du menar?: 4881[1].jpg
 
Lyfter lite... ;D

Var min fråga om värme helt galen? Eller hur får man den till att sitta om man inte gjuter? Det ska bli en övergång från betong till plast.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.