C
Vi har nu två gånger i rad på kort tid råkat ut för att en fastighet efter avslutat budgivning visat sig inte vara till salu (i ena fallet) eller vara öronmärkt åt en till synes förutbestämd köpare som inte själv deltagit i budgivningen (andra fallet).

Bör väl tillägga att det inte handlat om att budet inte nått rätt nivå eller att det uppstått några andra hinder.

Jag är väl förtrogen med att detta formellt sett är helt enligt regelboken, men jag måste säga att det känns extra snopet att ha gått igenom en budgivning med allt det innebär för att sedan få veta att man aldrig hade en chans att få köpa fastigheten. Känns som en riktig p**gspark för att vara ärlig.

Är detta en ny variant av fulspel som dykt upp på marknaden? Någon annan som råkat ut för samma sak?
 
Tyvärr är det nog precis som du gissar i rubriken - ett sätt att bestämma värdet...
 
Krilleman
Det är väl endå det enda säkra sättet att få reda på värdet. Alltså vad någon är redo att betala för objektet.

En mäklare som värderar är ju bara lite av en gissning utifrån vissa parametrar.

Men jag håller med om att det är riktigt dåligt!
 
Det måste väl vara ett dyrt sätt att värdera?
För mäklaren skall väl ha sin vanliga procent för att ha genomfört (det fejkade) försäljningsuppdraget.

Fördomsfullt PS: Stockholm?
 
harry73
Visst kan det kännas att man inte har en chans, men möjligheten finns ju att den som fastigheten är öronmärkt till, inte har råd att köpa den och att man i alla fall bestämmer att sälja till dig. Så det är inte helt fusk, säljaren utnyttjar bara sin rätt att sälja till vem han vill lite mer än vanligt
 
C
KnockOnWood skrev:
Det måste väl vara ett dyrt sätt att värdera?
För mäklaren skall väl ha sin vanliga procent för att ha genomfört (det fejkade) försäljningsuppdraget.
Ja man kan ju tycka det. I det ena fallet skulle visserligen mäklaren göra upp affären, men det torde ju bli väsentligt billigare att bara köpa den tjänsten(?) I det andra fallet var ingen mäklare inblandad. Sen har jag förstått att vissa mäklare inte tar/får betalt om det inte blir någon affär, men det kanske inte funkar så längre?

Fördomsfullt PS: Stockholm?
Vad annars? :D
 
Krilleman
Mäklaren brukar väl få betalt när köparna betalar.
 
krilleman_215 skrev:
Mäklaren brukar väl få betalt när köparna betalar.
Ja, men även om köparen inte är en av de som var med i budgivningen
 
Säljaren har rätt att sälja till vem som helst, även om det inte är till den som lagt högsta budet. När vi köpte vårt hus så samtalade säljaren med en av grannarna om vem dessa ville skulle köpa huset. Det blev vi som fick chansen trots att vi hoppade av budgivningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.