Håller på att bygga kök i vårt gamla hus och ska sätta upp en ny hjärtvägg. När jag tog ner beklädnaden på takbjälkarna hittade jag den här skarven som jag tycker ser allt annat än bra ut... Dels utförande men framförallt konstruktionen! Vill delen till höger böja sig neråt finns ju inget som hindrar den...

DSC_0268.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


DSC_0269.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hjärtvägg går 5-10cm till vänster om skarven. Jag tänker på 2 alternativ för att försöka stärka skarven:
1. Bocka 2 plattjärn till U och skruva fast i både övre och undre delen av skarven. På så sätt så hänger den undre delen iallafall i den övre.
2. Dra 1 eller 2 vagnsbult genom skarven och upp på vinden. På vinden funderar jag då på att lägga en regel ovanpå bjälken som bultarna får gå igenom. Behövs det? Isåfall hur lång bör den vara?

Finns det nån annan vettigare lösning? Vi ska ha bjälkarna synliga så att bara skruva på en regel på var sida går tyvärr bort...
 
Redigerat:
Förlåt, men en sådan ful skarv är väl inget som ska vara synlig?
Är du säker att det inte är något annat som håller ihop skarven? Varför bryter den inte ihop med detsamma?
En regel ovanför med två bultar igenom skarven ger nog knappast extra hållfasthet alls.
Om jag skulle vara du skulle jag satt långa 2tum6 på varje sida av balkarna, övertäckande skarven, och spikat i ordentligt.
 
Nä, skarven är väl inte direkt vacker... Men då övriga 4 bjälkar kommer vara synliga i rummet blir det konstigt med en bjälke med påspikade reglar. Någonting håller antagligen ihop skarven idag, dock ej synligt. Eller så hänger högerdelen bara i vindsgolvet?

Varför skulle inte 2 bultar genom hela skarven ge den hållfasthet som behövs? I salongen hänger ju alla takbjälkar i bultar som går upp till en "takstol" på vinden istället för att det är en hjärtvägg. Denna konstruktion har ju hållt i bortåt 200 år så helt tokig kan den väl inte vara...
 
Jag gissar på att det nån gång i tiden stått en vägg under skarven.

Att den nu hänger fri är ett nyare påfund.
 
Är det bara kallvind ovanpå?
Då kan du ju ha en skarvbjälke och dra några vagnsbult igenom, som du var inne på.
Det är ju ingen nämnvärd last på bjälken från vinden, såvida du inte har lastat vinden full med tunga saker.

Ska du ha den nya hjärtväggen ungefär där stämpen skymtas till vä på bilden?
I så fall kan du ju sätta en el två (dubbla) 2x8" på vinden, från yttervägg till hjärtvägg över den nu frihängande bjälken. Huruvida en el två behövs beror på ev last på vinden.
Glöm inte att binda ihop de två skarvade bitarna i längsled, eftersom det brukar vara dragkrafter i dem från takstolarna, (så inte ytterväggarna kalvar ut).
 
Det är bara en kallvind ovanför och vi kommer inte använda den till förvaring. Hjärtväggen hamnar mellan stämpen och skarven så en regel från yttervägg till hjärtvägg går fint.

Om jag sätter en 2x8" så kommer jag behöva bult som är 400-450mm långa, var får man tag på det? Finns det i vanliga bygghandel?
 
Ja det finns skruvar som är så långa, men det är nog mest ekonomiskt att använda gängstång.
 
El så går det kanske att sätta plåtvinklar i den nya smala och dra med t ex fransk skruv ner i den breda gamla bjälken?
 
Och såhär blev lösningen:

DSC_0341.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


5x30mm rostfritt plattjärn med 3st M12 gängstänger.

DSC_0349.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Regeln på vinden går en bra bit över hjärtväggen och så långt ut mot ytterväggen som möjligt. Nu får vi hoppas det håller :)

Plattjärnet är infällt i bjälken och kommer täckas över med lämpligt träbit så småningom.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.