Funderar på att köpa en skruvautomat för osb, gips och trall.

Har nu ägnat några timmar till att gå igenom dessa forum på tips på skruvautomat och kommit fram att det verkar finnas lika många för som emot Makita, det är Makita 18v DFR550RFJX som jag tittat på, för den klara upp till 55mm.
Det är ingen tvekan om att många tycker Hilti är den bästa, men det kostar också nästan dubbelt så mycket som de andra.
Med de andra som menar jag Festool, Fein, Senco, bosch, mm.

Helst skulle jag vilja köpa en Hitachi WF18DSL, då jag har andra verktyg i samma serie och kan köpa en "naken", men den klara bara upp till 41mm skruv och då blir det bara till osb och gips. Dock talar priset till dess fördel.

Visst skulle jag kunna hyra, men då jag inte kommer att arbeta i sträck under min semester (som för övrigt ligger på en ö, så all logistik är jobbig), så skulle det bli allt för dyrt att ha en i 14 dagar och sedan hyra en igen nästa sommar i 14 dagar...
Jag vill heller inte köpa något som är allt för billigt, då det skulle ta mig en hel dag att åka in till närmaste byggaffär, som förövrigt bara säljer hitachi och bosch, för att fixa reservdelar eller för service.

Så nu greppar jag efter sista halmstråt för input ang skruvautomater.
 
Hej

Köpte en Fein 5-40M skruvautomat och den har fungerat mycket bra. Var rea på k-rauta och fick den då för 3600 sek. Har använt den till både gips, spånskivor, golvspån och trall, 30mm till 55mm. Har säkert dragit minst 10000 skruvar med och den bara jobbar på. Bara bytt bits 3 gånger. Det som jag tycker är sämst är stödet för skruvbandet. Plus är att den är väldigt lätt, lättare än min Bosch skruvdragare! Har tyvärr ingen erfarenhet av andra så de kan mycket väl vara bättre.

//Calle

http://www.verktygsproffsen.se/produkt/Fein-5-40M-Skruvautomat
 
Redigerat:
Hur mycket ska du skruva?

Jag vet att jag är jättetråkig, men jag tycker att skruvautomat är väldigt överskattat. För en amatörbyggare är det inte så mycket tid att spara som man tror.

Förmodligen har du redan bränt din tidsvinst med de timmar du ägnat åt att jämföra skruvautomater.
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Hur mycket jag ska ska skruva, inte jättemycket i år, 10-12 osb kvar, cirka 40 gipsskivor. Nästa år drygt dubbelt så mycket, sen har en friggebod till att bygga, samt en terass till befintligt friggebod, så inte så mycket egentligen, men jag jobbar mest själv, så om det kan underlätta lite.
 
Väldigt bekvämt o smidigt med automat dock, tidsbesparing är inte allt. Ja har en makita nätdriven, alltid funkat klockrent, köpte den på blocket för 1500, kika på begagnat om du inte ska köra en hel kåk
 
  • Gilla
Cfr22
  • Laddar…
Man sparar bra med tid och ork! Det handlar lika mycket om att man kan fokusera mer att jobba med annan än att stå och fumla med skruvar!

Det tar max 1 min att dra fast en 1200x2400 skiva med 25 skruvar mot 5 min med vanlig dragare och skruv. Bara varva upp sikta och trycka! Lägg där till om det är tak så klarar man sig utan pall då maskinen är så lång att man ändå når upp. Att skruva trall blir löjligt enkelt man bara lavar på 10 rader, riktar och sedan drar man fast dom på < 5 min. Utav alla verktyg jag har köpt så kommer den tre efter min kapp och gersåg och vanliga skruvdragare i nytta.

//Calle
 
  • Gilla
PeAu
  • Laddar…
Jag har en hilti och har inte provat någon annan. Gipsat hela huset, kört med julas bandade skruv.

Trallen jag skruvat var bara 300 skruv så jag köpte två lådor på rea istället för bandad och vi skruvade två pers med vanlig skruvdragate. Min automa är en sladd och tar 55mm

Det bästa är att kunna sätta upp ensam, man håller upp skivan med en hand och fäster med andra.

Mitt tips är köp begagnat.
http://www.tradera.com/search?q=Skruvautomat

Kolla modellnamnen och sök på dem också, eller gipsautomat. Kolla annonsen som är uppe nu, under relaterade auktioner så hittar du fler
 
  • Gilla
PeAu
  • Laddar…
Jag köpte en boch skruvautomat och är nöjd. Skruvat mycket gips,osb och den klarar upp till 55mm skruv så den går att ha till trallbygge med ifall man ska bygga det. Bra betteritid. Klarar +800 skruv (32mm i gips/osb) på en laddning med 3ah batteri.
Nackdelen är priset lite saftigt för hemma bruk men en fröjd att jobba med
 
  • Gilla
PeAu
  • Laddar…
Kör med DWC 18-4500 Li 4,2 Set från festool och det är den klart bäst maskinen jag kört .
Men skulle inte lägga ut så mycket för bara hemmabruk och trallskruv kör vi med vanlig batterimaskin .
Men ska du köra mycket osb spån gips då kan jag varmt rekommendera festoolen
 
  • Gilla
PeAu
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.