Hur värmer man billigast o bäst upp ett hobby-garage på 100kvm? Garaget mäter 13x8meter utv och kommer ha en lågdel med takhöjd på 240cm som täcker 8x8m av garaget. Resterande kommer ha fullhöjd för 4-pelarlyft. Mellanvägg mellan loft och högdel kommer byggas.

Plattan är inte isolerad, väggarna är byggda av 45x145mm reglar samt liggandes 45x45mm att fästa panel i. Fyllda med isolering då självklart. Även isolerat innertak på lågdel.

Skulle helst ha +10 grader året om, samt varmare när man är där o skruvar varje helg. Har kikat på luftvärmepump o dylikt... Vill helst inte ha en monsterkamin som tar massa plats.

Till saken hör oxå att vi inte är anslutna med VVS, utan bara el...

Tacksam för tips o synpunkter..
 
En luft-luft värmepump lät vettigt.
Kanske understöd av en byggfläkt eller dylikt när du vill ha varmare. Känns ju som om lite buller inte gör så mycket i ett garage/verkstad
 
I södra delen av landet så är en luft-luft ett kalasval. Rimlig investeringskostnad. Antingen skaffar du två mindre eller en med dubbla innerdelar.

Bor du mer norrut så hade jag tittat på en mindre pelletskamin som alternativ
 
Bor på det småländska höglandet i trakten kring jönköping. Vintern brukar aldrig bli värre än -20 grader, möjligen -25 om det är extremt... men den dagen kan man klä sig lite extra... Luftvärmepump funkar väl oxå som avfuktare och AC på sommarn??
 
Blir det verkligen så kallt där borta?

Jag bor i Nossebro som ligger typ Trollhättan och här är det sällan kallare än -10-15 och det är ju typ samma bredd. Nu i vintras var det ju iofs. -20-25 men det var ju en ovanligt sträng vinter här.

Skit samma.

Mitt tips är väll en luft-luft värmepump och ev. en pelletskamin.
 
Kanske inte blir så kallt som -20. Gissade lite, då jag inte brukar äta popcorn framför tempmätaren ;D

Men de stämmer nog som du säger att runt -15 ligger de nog.

Vilken sorts luftvärmepump ska man sikta på tycker ni? Har kikat lite men det finns ju hundra olika sorter...
 
Du får säkert bättre svar på det med en sökning på energt-delen av forumet, men jag hade valt en japansk maskin med vettig serviceorganisation här i landet. Priserna skiljer ju en del ned till de billigaste kinamaskinerna, men saker som skall funka i +10 år vill jag gärna ha ett kvalitetsmärke på.
 
Ska kika där lite, men de lutar åt värmepump, borde vara optimalt för en pump med öppen planlösning...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.