Hej å du stora forum!

Jag placerade min nya dörr på plats igår. Men dörren sluter inte lika mycket tätt nertill på dörrhandtagssidan som där uppe (nedre högra hörnet). Det skiljer cirka 3-4 mm.

Kan man justera detta?
Karmen är i lod. Och slutblecket justerat så gott det går.
Jag tänkte använda gångjärnsknäck men blir osäker på om jag ska böja det nedre inåt eller inte.

Tack på förhand
 
Om det är tätt på gångjärnssidan, men inte på handagssidan, är dörren vriden. Det sker oftast på massiva trädörrar, och det finns metoder att fixa det, men det innebär sågande av spår och att driva in kilar i spåren. Det blir riktigt invecklat.
 
Det är inte nödvändigt att karmen är lodrät på handtagssidan. Det viktiga är att dörren sluter tätt och går lätt att öppna och stänga. Trä är ett levande material och ingen dörr eller karm är 100% rak. Troligtvis kan du därför justera till det med hjälp av karmskruven/hylsorna. Även om det är dörren som har slagit sig, så kan du troligtvis få det bättre. Men kolla så att tröskeln är helt i våg. Är den det minsta sned, så kan övriga karmen vara hur rak som helst, utan att det blir bra. Det kan även vara så att en karmskruv dragit snett och vridit karmen lite, uppe eller nere.
 
Efter karmen är ditsatt igår är jag inne på att dubbelkolla karmen och ev justera det hörnet. Sedan är det ju så, som ni säger, att dörrar slår sig och 3-4mm är inte mycket, det sluter ju okej tätt i hörnet i alla fall
 
Nu förstår jag dig AG A. Jag kan alltså justera karmen i det hörnet så att det sluter lika tätt uppe som nere även att dörren troligtvis är vriden. Bra tack för svar.
 
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.