Hej!
Hur kan min flvp ha en beräknad framledning på 20°, framledning på 27° & retur på 33°?
Inomhustemperatur: 24°
Medelutetemperatur: 21°
Utetemperatur: 15°

Hur kan det skilja 7° mellan beräknad & faktiskt framledning? Det sista jag vill är att höja temperaturen i huset just nu!
 
Låter konstigt, inte minst att vattentemp skulle öka efter passage i huset, dessutom öka till temp som är högre än husets inomhustemperatur?

Är de värden som är mätta när pumpen går? Är det lösa tempgivare, kan de ha skiftats så att returen är placerad på framledningen?
 
All temp år från pumpens infoskärm, det har fungerat klockrent fram till värmen kom. Nu har jag strypt rumstermostaterna för att jag inte vill ha ut värme när det redan är ca25° i huset.
 
Kan det vara så att cirkpumpen står still därför att det är sommar och då sprids värmen lite grann i rören och givarna visar lite konstiga värden.
 
smurfen72 skrev:
Kan det vara så att cirkpumpen står still därför att det är sommar och då sprids värmen lite grann i rören och givarna visar lite konstiga värden.
1+ på den, det är garanterat ledvärme, cp ska stå stilla just nu.
 
Ni menar att på grund av den höga utetemperaturen så står cirkulationspumpen still & värmen jag läser av är bara värmeledning rören emellan? Men enligt pumpen så ska den alltid, som minst, pumpa runt 20° vatten i golvet?
 
  • Gilla
Andreashockey
  • Laddar…
Går cp´n när den går in i sommarläge ? Tankefel hos Nibe i så fall.
Men gå nu ut i pannrummet och lägg handen på pumpen, vibrerar den? Är det svårt att "känna" använd en lång skruvmejsel/järnrör sätt mot örat och lyssna på den som ett stetoskop. Du hör tydligt om den går eller inte. Går den inte så är det ledvärme. Om 2 minuter har du konkret svar på din fråga. Bättre än att vänta på svar på ett nätforum om du frågar mig =)
 
Den pumpen kan inte kyla, bara värma. Är huset 26 grader varmt blir det något liknande även om pumpen tycker att börvärde framledning bör vara 20 grader.
 
Jag har framledning 34 C (verklig) och framledning (börvärde) 2 C och cirkulationspumpen avstängd, det blir konstiga värden när värmen på slingan är avstängd under sommaren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.