nikasp
Ska fundera lite. Sambon tyckte oväntat nog drivning så då blir det nog en sån. Klippo eller Stiga ligger bäst till just nu. Ska se om det går att använda någon prisgaranti hos Hornbach eller Bauhaus och pressa priset lite. Tack för alla svar.
PS. Det är 900 - ett Älvsbyhus Ymer på 126 kvm + hyfsat stort trädäck. Lite funderingar på att snåla om det blir en robot till sist ändå.
 
Alla tycker vi olika, själv gillar jag promenaden med klipparen (2000 kvm) klickar igång nån bra Spotify lista under hörselskydden. När det är klart är man väldigt nöjd, känner lukten av nyklippt gräs, och ser dom snygga ränderna i gräsmattan, det missar man ju med roboten.

Hos en bekant som haft robot i många år har maskrosorna anpassat sig, dom har ingen stam, utan blomman är direkt på marken så klipparen missar dom, så trots att mattan var kortklippt, var hälften av den gul.
 
Ja de flesta har gett bästa förslaget, Klippo med drivning. Finns inget bättre alternativ i mitt tycke heller.
 
Vasara skrev:
Ju mindre som kan gå sönder desto bättre, gräsklippning är nog så tråkigt även när allt funkar klockrent!

Jag har 1700m2 tomt (hur stor klippytan är vet jag inte) och klipper med en 20 år gammal Husqvarna Master 46, chassi i plast och enklaste B&S motorn, ingen drivning. Motion får man på köpet :p
Håller med, hade jag köpt gräsklippare (om det inte blivit Robot) så hade det blivit en sådan och den kostar inte så mycket, svärföräldrarna har en likadan som denna och ungefär lika gammal och den väger nästan ingenting jämfört med en självgående.

De har även en klumpig ny Stiga självgående med väldigt långsamt självgång som väljs bort var gång om inte HQ redan är upptagen. Min fru hinner alltid före och väljer HQ om vi klipper båda samtidigt. Självgående klippare är absolut inte ett måste när denna modell finns, det ända som motiverar självgående är möjlighet att använda uppsamlare, inget annat.
 
Redigerat:
nikasp
Rodnar lite men yta att klippa handlar om 300 kvm (skpg, hus, skaftväg, stort trädäck)... Vi bytte precis pengar mot nycklar. Hon som sålde pushade för batterigräsklippare men det vete fasen. Hon körde själv Klippo men tyckte den var overkill.
 
harry73
Batterigräskloppare är mycket trevligare ändx en bullrig bensinvariant
 
Hehe, ja då är en Klippo överkurs.
 
Har köpt en stiga multiclip med mulchet till 985 m2 tomt, oklart hur mycket som är gräsmatta (max 500). Valde den pga lågt pris, bensin och mulching. Har dock inte använt den än pga sinnesjuka mängder med saker att fixa på insidan av huset :-D
 
nikasp
Nu blev jag sugen på en robotgräsklippare igen... Men kanske testar en elklippare. Återkommer.
 
Om du har 300 m² plan gräsmatta förstår jag inte varför du skall ha en bensindriven. Om du inte är elallergiker förstås.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.