Jag har byggt en bastustuga av ett timrat uthus. 16 kvm bestående av en bastu på 6 kvm och ett relaxrum på ca 10 kvm. En vedeldad kamin skall placeras mitt i väggen mellan bastu och relax. Liknande Harvias modell SL och Boiler aggregat.

Min fråga är nu hur skall jag lösa ventilationsfrågan? I bastudelen kommer jag att regla och sänka takhöjden till ca 210, i den andra delen kommer det att vara full takhöjd dvs ca 3 m i nock. I bastun måste det ju finnas en ventil genom väggen ut. Tilluften blir ju under bastudörren. Ska utluften vara under lavarna eller högt upp?
I relaxen ska det väl sitta en ventil högt uppe på väggen under nock, där luften kan komma in.
Blir inte klok på detta. Varm luft stiger och då borde högt monterade ventiler släppa ut luft och lågt placerade ventiler ta in luft. Betyder mitt resonemang att en ventil i bastun under lavarna kommer att ta in kall luft? Ja, jag kan inte detta måste jag erkänna.

Jag tycker man får olika besked beroende vem man frågar...

Är det någon av er därute som kan ge mig nå´t råd.
 
Hej, du kan kolla här också:
http://www.tylo.se/filearchive/3/3062/Ventilation.pdf
Detta är den "svenska" modellen för ventilation. Välj själv om du vill köra svensk eller finsk ventilation. Svenska typen ger tempskillnader i bastun golv till tak, medan finska ger jämn temp från golv till tak.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.