Vi har flyttat till ett nytt hus som vi tycker väldigt mycket om. Det matchar så väldigt många parametrar som vi sökte efter i ett hus och nu har vi bott här i ett par månader.

tekoppsgatan3-16.jpg
Köket var litet och slitet. Bild från Hemnet och förra ägaren

tekoppsgatan3-1.jpg
Stort badrum är ju trevligt så klart, men det behöver inte vara så här stort, och den där "spa-duschen" är inte så himla fantastisk som den ser ut

Det var bara en enda sak med huset som kändes som att det behövdes en förbättring, och det var köket. Det var gammalt och slitet, samt väldigt litet. Dock så är köket vägg i vägg med ett onödigt stort badrum, och eftersom vi har en till dusch på övervåningen och ännu en på nedervåningen kändes det som att vi kan offra det här badrummet till köksgudarna.

Så planen är att ta bort det stora badrummet helt och sedan slå ut väggen mellan dem och bygga ett riktigt stort kök med köks-ö och allt. Här är en liten ritning som visar på ett ungefär hur vi tänkt oss.

Renovering.png

Så de röda linjerna är den gamla väggen och lite av den gamla inredningen som ska bort, så blir det ett stort kök. Måtten är inte exakta men jag har försökt se till att avståndet runt köks-ön är 120 cm runtom utom mot ytterväggen. Då finns det plats för att öppna kylskåp, ugnsluckor, diskmaskiner och ändå röra sig i rummet.
 
Jag hjälp av en kompis och även sonen med att riva ned hela köket och plocka ut allt i badrummet bakom det. En hel del slit men med släpet parkerat utanför så var det smidigt att slänga allt skräp direkt.

Sen kom hantverkarna och river vägen, golven och taket och slår ihop badrummet och gamla lilla köket till ett enda stort kök. Nästa steg är att beställa vitvaror och köksstommar. Vitvarorna lutar åt Husqvarnamodeller och köket blir från IKEA

Här är lite bilder på hur rivningen gick

IMG_0511.jpg
Så här såg köket ut innan, gammalt och slitet och väldigt litet

IMG_0513.jpg
Det mesta borta, men sedan var det där med avlopp och vatten. Vi var och köpte pluggar och letade sedan vattenavstängning vilket tog en bra stund.

IMG_0518.jpg
Till slut stängde vi av vattnet och kunde koppla bort diskho och övriga grejer. Rent och fint!

tekoppsgatan3-1.jpg
Så här såg badrummet ut innan, med en enorm "spadusch" som faktiskt inte var så speciellt rolig att duscha i

IMG_0521.jpg
Och så här ser badrummet ut efteråt, allt utrivet och nu är det bara hantverkarna som ska fixa resten. Smidigt!
 
Redigerat:
Här är den färdiga ritningen, elektriker har varit och dragit el, rörmokare drar om avlopp

Screenshot_2015-06-09_13_16_37.png

Det kommer bli väldigt luftigt och öppet, och med spotlights i taket samt belysning i vitrinskåp.

364137_Epok20Dark.jpg

Det här är golvet vi har beställt, det är ett klinkergolv med 34x34cm-plattor i en väldigt skön rustik stil, vi gillade det direkt!

kakel.jpg

Det finns även som kakel att sätta ovanför bänken, så det kommer passa oerhört bra.

IMG_1533.JPG

Bänkskivan både i köks-ön och i övriga bänkar blir en laminatskiva från IKEA som ser ut som betong. Laminat är ju bra och underhållsfritt så det kändes som ett naturligt val, även om vi även kollade på naturmaterial som sten i olika former.
 
Så, detta är det som har hänt hittills

DSC02740.jpg

Väggen mellan badrum och kök revs bort av hantverkare för det var så mycket el och avlopp som gick i den väggen. Det stora röret i mitten är avloppsavluftningen som går upp på vinden

DSC_4119.jpg

Sedan var golvet ett himla lappverk under så nytt skivmaterial fick lov att läggas

DSC_4120.jpg

Sedan på med golvvärme och flytspackel

DSC_4182.jpg

Och sedan började dom lägga golvet.

DSC_4275.jpg

Tyvärr hade vi beställt för lite golv så medan vi väntade på mer så fogade dom där köksinredningen ska stå, och sedan så satte jag igång och sätta upp OSB-skivor och gips på väggarna.

DSC_4278.jpg

Mellan fönstrena så byggde dom en "låda" för avloppsluftningen som drogs längs med ytterväggen istället, och ut från den lådan så byggde jag sockeln för köks-ön

DSC_4284.jpg

IKEA's stommar på plats på sockeln, väl förankrade i varandra och väggen

IMG_0593.jpg

Och slutligen bänkskiva på, som håller ihop de två raderna också. Det ska till en täcksida på kortsidan och socklar under skåpet.

Och nu har golvet kommit så snickaren fortsätter lägga golv medan jag ska sätta takskivorna
 
  • Gilla
Ramnemark och 3 till
  • Laddar…
Ser ut att bli ett riktigt fint kök det där!
Den där köksön bli nog riktigt bra. Vad blir det för fläkt till?
 
maah skrev:
Ser ut att bli ett riktigt fint kök det där!
Den där köksön bli nog riktigt bra. Vad blir det för fläkt till?
Det blir en Thermex EEL Decor frihängande. Kommer bli så snyggt!
 
Ingick riddaren?
 
Det ser spännandeut (y)

Vad heter kaklet ni ska ha på golvet, och vart är det köpt? :)
 
AndersMalmgren skrev:
Ingick riddaren?
Nej, som tur var :)
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Ramnemark skrev:
Det ser spännandeut (y)

Vad heter kaklet ni ska ha på golvet, och vart är det köpt? :)
Det är från Golvabia och heter Epok. Riktigt snyggt!
 
  • Gilla
Ramnemark
  • Laddar…
Det börjar se ut som ett kök nu. Golvet är färdiglagt, och det mesta av köksinredningen är på plats. Kan vi steka pannkakor snart?

DSC_4297-Edit.jpg
Golvet ligger nu i hela köket och hallen. Ser fantastiskt trevligt ut!

DSC_4308.jpg
Jag satte upp taket så långt jag kunde, jag måste nämligen flytta på ventilationen till takfläkten

DSC_4312-Edit.jpg
Sedan är det bara att montera köksskåp för glatta livet. Den här delen går rätt så snabbt dock, och det blir stor skillnad

DSC_4313.jpg
De flesta skåpen är på plats, och även bänkskivan som är samma som i köks-ön. Lite grejer i vägen men det ser riktigt bra ut, och vilken enorm bänkyta vi kommer ha!

IMG_0605.jpg
Sedan var det upp på vinden som gällde, kapa gamla ventilationen, sätta på vinkelrör och flytta den ungefär 60 cm ut i rummet. Var syrefattigt och tokvarmt men gick ändå enklare än jag trodde

IMG_0608.jpg
Här är röret flyttat, lite till vänster i bilden ser man vart det satt innan

IMG_0609.jpg
Och med takplattorna sågade runt röret så såg det riktigt trevligt ut

DSC_4315.jpg
Med ventilationen flyttad så kunde jag lägga klart taket, blev riktigt bra, och riktigt snabbt går det att sätta det här taket, även om det är en del pill bitvis
 
Nu har vi fått in lite vitvaror, kaklat väggarna (tills kaklet tog slut! Har beställt mer) och snart är det dags för lite lister och sådant

DSC_4319-1.jpg
Fläkten uppe, vilket var sjukt jobbigt!

DSC_4328-4.jpg
Ugn och ugn/mikro på plats!

DSC_4323-2.jpg
Upp med kakel!

DSC_4329-5.jpg
Kakel! Samma serie som golvet, fast med mindre plattor. Är så sjukt snyggt

DSC_4326-3.jpg
Här tog kaklet slut!
 
  • Gilla
Ramnemark
  • Laddar…
Skall ni ha värmelåda under mikron eller vad blir det där?
 
falkn skrev:
Skall ni ha värmelåda under mikron eller vad blir det där?
Wow, vilken bra idé! Googlade lite - hade aldrig hört talas om det! Husqvarna verkar inte ha någon, men det finns en från Electrolux så den borde jag beställa!
 
SandmanNet skrev:
Wow, vilken bra idé! Googlade lite - hade aldrig hört talas om det! Husqvarna verkar inte ha någon, men det finns en från Electrolux så den borde jag beställa!
Ja, för det ser ju lite dumt ut annars.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.