ja, tack för tipsen men just nu känns lite långt borta och känns lite som mitt byggprojekt går åt skogen om det ska regna som idag, nu är typ pressningen rena svimmingpoolen eller på många ställen iaf, blir ju typ pölar mellan reglarna som säga och där av tappat lite täckning på nåt ställe i kanter, skarvar, så säkert läkt in lite där och där, eller hur man ska förklara. haft för få pressningar kanske.

så nån som har nåt tips på hur man kan undvika massa vatten?
 
Strip skrev:
Jag satte små pålar i marken runt garaget, för strävor. Inte ska man ha massa skit på golvet o snubbla runt över :thumbdown:
När jag reste huset så tyckte iaf jag att man mest var på utsidan under den tiden stagen behövde sitta där.
När jag skulle börja på insidan var det ju dags att plocka bort dem.
Så i vägen tycker jag inte de var.

Men det beror väl på hur man lägger upp sitt bygge.
 
The_Nyll skrev:
ja, tack för tipsen men just nu känns lite långt borta och känns lite som mitt byggprojekt går åt skogen om det ska regna som idag, nu är typ pressningen rena svimmingpoolen eller på många ställen iaf, blir ju typ pölar mellan reglarna som säga och där av tappat lite täckning på nåt ställe i kanter, skarvar, så säkert läkt in lite där och där, eller hur man ska förklara. haft för få pressningar kanske.

så nån som har nåt tips på hur man kan undvika massa vatten?
Lite vatten är ingen fara, knappt mycket vatten heller, så länge man låter det torka upp riktigt sedan.
 
  • Gilla
The_Nyll
  • Laddar…
okej, då vet jag =)

och när det gäller stöttorna borde jag ha flesta på insidan eftersom planeringen för sommaren/hösten är att få klart utvändigt före vintern och insidan inte speciellt prio på. =)
 
nu har jag en fråga om fönster, dags för dem väggblocken och har två st som vi har redan som ska blir bra hoppas jag och om mätt rätt så blir bredden 110cm och höjden 138cm. Då är det 11? eller 12? 11x14 eller 12x14? då blir det att göra 1100x1400 till hål?
Men om man gör 11 blir det väl för tajt?

Men om det är 12? då hade jag också frågan. eftersom cc60 gäller och man tar bort en regel så blir ju måtten 1155 mellan reglarna. och då lär man väl flytta regeln så att det blir 1200?
Men först, är det 11 eller 12?

kanske även är 15 på höjden?
 
Redigerat:
Rätt mått är väl egentligen jämna decimetrar, men det är nog ganska vanligt att man tar till ytterligare nån centimeter när man reglar upp. Är ditt fönster 1100x1380 mm kanske du bygger hålet 1120x1420? Jag bygger alltid snett o vint, så det är skönt att ha rejält med marginal ;)
 
jo alla reglar man fick var ju inte heller spikraka. ;) jo jag fatta som man ska marginal dels för kunna justera fönstret men också plats för isolering?
men det är ett äldre gammalt fönster som suttit i ett annat hus som säga =)
men grejen är ju också, om man bestämmer sig för att byta om några år och nya fönster inte har dessa mått då?
 
Så mycket justering brukar det sällan vara frågan om och drevningen fyller ingen större funktion mer än att fylla utrymmet mellan karm och regel.
Nya standardfönster brukar vara modulmått minus 15-20 mm. Dvs köper du ett nytt fönster 11x14 har det med stor sannolikhet yttermått 1080x1380. Är hålet i väggen för stort, brukar det knappast vara ett problem att lösa, bara plocka dit mer virke och bredare foder. För litet hål däremot kan ställa till större problem.
 
ok, jo det är sant =)
jao får väl justera ena regeln så man har lite mindre än 1155 mellan dem då, som du säger, typ 1120 =)
och dörr är väl typ standardmätt 900mm x 2000mm lite enkelt =)

föressten, hur är de med mätarskåp? hur tänker man där? med avstånd, mått osv? ganska tät på sidorna för att skruva fast och mer avstånd på över och under för att kunna få i slangar?
 
Flytta reglar är ju inte helt självklart, det beror ju på hur din vägg är konstruerad. Håll koll på var takstolarna ska stå och att du håller dig till max 555 mm mellan reglarna, för isoleringens skull.
 
jo avståndet mellan reglarna för isoleringen har jag koll på, de är lugnt, men takstolarna menar du där?

kan tillägga att jag kommer lägga extra regel mellan takstolarna nån tyckte de för mindre belastning på dem, blir förvaringsutrymme på vind.

ska jag anpassa så att fönstret hamnar mellan två takstolar t.ex?
 
Redigerat:
man fick hålla koll på takstolarna och ska se om man förstår mig hur det ser ut och om jag kan sätta ut reglarna och dörr och fönster så här, är inte hela väggen då, typ halva, ska ha ett fönster i andra ändan sen. MEn just denna då. Försätter att första takstol är i stort sätt i kanten som säga på byggnaden sen med 1200mm i avstånd.
Sen tar ju väggen upp typ första 260mm. Sen vill jag ha ut dörren 1000mm från väggen för det kommer också en trappa innanför mot väggen.
Sen tänkte fönstret 400mm från dörren.
Och ni kanske ser på bilden vart reglarna sitter. Och mot vart takstolarna är placerade, borde inte detta hålla att ha det placerat så? nåt fel? om nån hänger med?
ritningregel.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen som sagt kommer det ett fönster till i andra änden av långsidan men är inte det bara att tajma in så det är emellan takstolarna så att takstolarna vilar på stående reglarna?

kan även ta 350mm mellan dörr och fönster om det blir bättre med takstolen och regeln där vid 3600mm?
 
Redigerat:
Det beror nog på hur din vägg ser ut. Mina väggar har bara ett liggande hammarband - det betyder att takstolarna bör stå rakt över reglarna då hammarbandet annars kan få svårt att tåla belastningen. Jämför du min bild i inlägg #10 med Pumpas bild i #23, ser du att på den senare har man valt att använda en bärlina (en planka på högkant) utöver hammarbandet. Det betyder - förutsatt att allt är korrekt dimensionerat - att Pumpa är i princip fri att placera sina takstolar var som helst.
Jag är inte helt säker på vad jag pratar om, så säger nån annorlunda viker jag mig utan strid :)
 
aha, nu har jag ingen bild på de men du menar den infällda, stående/liggandes eller hur de blir under hammarbandet. jo men jag har också en sån där stående under hammarbandet. =) sen kör jag 45x170 reglar i allt. =)

sen blir de denna takstol med lite förrådsutrymme som sagt, blir väl inga tunga saker men sätter ändå extra reglar mellan takstolarna så blir mindre tryck på dem.
IMAG0951.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
en fråga, vet att frågat lite förut men som det regnat hela tiden, hur bra mår egentligen virket under pressningen, menar man kan ju inte direkt ta bort den och vädra ut fukt, torka osv medans regnar osv.. hur länge överlever det innan bi mögel eller annan skada, kan man se de på nåt vis?



för övrigt sista bock gjort nu, resnings dags =)
IMG_0160[1].jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.