Ända sedan vi la ner den gamla hackspettplågade flaggstången för 25 år sedan så har jag varje sommar funderat på att sätta upp en ny men jag har som aldrig fått tummen ur riktigt.

Men nu i helgen så tog jag tag i det och högg mig en flaggstång och drog hem.
Jag vet att det inte är rätt tid för att hugga flaggstång men det var i alla fall lätt att fläckbarka den när den savar.

IMG_1510.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


17.5 meter mäter den totalt, jag har som sagt inte ringbarkat utan bara fläckbarkat så den inte ska torka för fort. Men jag kommer inte att torka den liggande utan planen är att resa den och låta den torka stående och sedan fälla den igen nästa sommar och börja behandla den.

IMG_1520.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men först måste jag göra något åt det gamla flaggstångsfästet.

IMG_1513.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag tänkte testa Fertan rostlösning för att lösa upp rosten, sedan lägga på ett lager grundfärg och så vit hammarlack på det.

Jag har beställt Fertan från tyskland och det kommer förhoppnngsvis i slutet av veckan och sedan kommer jag lägga ut bilder av resultatet.

Jag behöver dock hitta mig en ny knopp/kula till flaggstången för den som satt på den gamla stången var i väldigt dåligt skick både bucklig och färgfallen och vad jag förstår så finns det bara en tillverkare kvar i Sverige av metallknoppar.
Men jag gillar inte att den knoppen är tvådelad och att sätta upp en plastknopp i en flaggstång av trä gör ju nästan ont.
 
Redigerat:
  • Gilla
leffe-e och 5 till
  • Laddar…
Men en guldmålad träknopp? Utmärkt slöjdarbete till vintern.
Skoj initiativ iaf, roligt med en äkta flaggstång!
 
  • Gilla
Enolf
  • Laddar…
corre skrev:
Men en guldmålad träknopp? Utmärkt slöjdarbete till vintern.
Skoj initiativ iaf, roligt med en äkta flaggstång!
Att karva ihop en knopp av trä är ju inte så svårt men den kommer nog tyvärr kräva lite för mycke underhåll för att hållas fin.

Jo, jag är kanske lite gammaldags av mig men har man en gammal västerbottensgård så ska det vara en riktig träflaggstång.

Idag har jag frigjort fundamentet och det är en del sprickor i det så jag kommer nog köpa lite färdig betong och lägga igen sprickorna med.
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
Ett bra tips då är högtryckstvätten med turbolans om du har. Gå hårt på fundamentet och ta god tid så lossnar all risig betong.
 
Köpte kula på Clas Olsson och de har i mässing.
 
Ursäkta en okunnig, men varför är det inte rätt säsong att fälla träd till flaggstång?
Förr topphögg man ju gran på våren för att få kådrikt virke till fönsterbågar. Gamla fönster lönar sig att renovera eftersom de verkar hålla hur länge som helst. Borde vara en bra egenskap även för en flaggstång.
 
Den är fuktigare nu är om den fällts på vintern.
 
Den är alltså mer fylld med skyddande sav (kåda). Påverkar väl torktiden en del, men du lär väl ändå inte använda stången i sommar.
 
corre skrev:
Ett bra tips då är högtryckstvätten med turbolans om du har. Gå hårt på fundamentet och ta god tid så lossnar all risig betong.
Tack för tipset har kört hårt med tvätten.

koolla skrev:
Köpte kula på Clas Olsson och de har i mässing.
Jo, men den har en midja som jag inte gillar.
Ska försöka hitta en äldre modell typ som den nedan för den tycker jag är snyggare form på.

images.jpg

J-stedt skrev:
Ursäkta en okunnig, men varför är det inte rätt säsong att fälla träd till flaggstång?
Förr topphögg man ju gran på våren för att få kådrikt virke till fönsterbågar. Gamla fönster lönar sig att renovera eftersom de verkar hålla hur länge som helst. Borde vara en bra egenskap även för en flaggstång.
Det har mest att göra med att den innehåller så mycket vatten nu att den blir tung att hantera och tar längre tid på sig att torka.
Om man vill att den ska kåda så ska man egentligen ge sig på den i skogen minst ett år innan man fäller den men det har jag inte tålamod till.
Men blir denna dålig så har jag en hel skog med senvuxen, underväxt gran att plocka av. Denna är 70 år men har varit instängd under andra granar så den var bara ca 20 meter till toppen.
 
  • Gilla
J-stedt och 1 till
  • Laddar…
J-stedt skrev:
Den är alltså mer fylld med skyddande sav (kåda). Påverkar väl torktiden en del, men du lär väl ändå inte använda stången i sommar.
Den ska få ligga och torka lite några veckor sedan ska jag resa den så får den torka klart stående och om jag har vädrets makter med mig så kan jag börja behandla den i slutet av nästa sommar och om inte får den stå till sommaren där på.

Men det finns de som påstår att om man fäller den på vintern så kan man börja behandla den redan samma år men det tror jag inte på, då ska det vara en väldigt tunn och kort flaggstång. Minst ett år måste den torka.

Saven är dock inte samma som kåda, men man behandlar med rå linolja tillsammans balsamterpentin för att få samma effekt som den skyddande kådan.
 
Redigerat:
  • Gilla
helder
  • Laddar…
Hittade de gamla fästjärnen som hörde till flaggstången idag inne i vedhuset och även plankorna som var i u-balkarna.

IMG_1525.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Järnen går att återanvända eftersom det inte var allt för stora rostangrepp, eventuellt så kanske jag svetsar på lite mer gods just där rosten ätit som mest men de var i rätt bra skick ändå.

FullSizeRender.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Plankorna var i sämre skick, ändträet var väldigt sprucket och dåligt men jag hade en planka med liknande dimensioner så jag kunde göra nya till u-balkarna. Ställer jag dom med ändarna i cuprinol några timmar så håller dom länge.

Fundamentet var dock så sprucket och dåligt så det får jag gjuta om, det ser ut som de bara grävt en grop slängt ner lite stora stenar och hällt lite cement i hålet.
 
Redigerat:
  • Gilla
NisseHultNetwork och 3 till
  • Laddar…
Vilket roligt projekt! Riktig flaggstång är mycket trevligare.

Förlåt om jag kapar tråden lite med en dum fråga... Vi flyttade in i vårt hus i november och det är en träflaggstång på tomten. Jag vet inte hur gammal den är men skulle gissa från 30-talet, absolut inte nyare än 70-talet (ja, stort spann, jag vet). Den förra ägaren sa "den där ska man nog ta ner, vi har inte hissat flagg på många år i den".

Hur vet man om en flaggstång är OK? Måste man fälla ner den och typ knacka på den? Och hur... hur fäller man lämpligen ner den? :) Den är redigt lång och fäller i foten, givet att jag kan få bort bulten som håller den på plats.
 
Ta hjälp av en traktor när du fäller den. Om den är dålig i toppen så är det bara att korta av den någon meter.

Själv så gick mina planer inte som jag tänkt, det flaggstångsämne jag tog hem blev snett så jag får ge mig ut i vinter och hämta hem några nya granar.
 
  • Gilla
stefancrs och 1 till
  • Laddar…
Går tyvärr inte komma fram med traktor :)
 
Så, väcker liv i den här gamla tråden :)

Det kom massor med annat i vägen så flaggstångsprojektet blev liggande på is, men nu har jag sett ut en annan gran som ser lagom stor ut, så den tänkte jag hugga ner till vintern..

Men jag funderar på om man skulle ta och ringbarka den längst ner där jag tänker kapa den så att den får kåda under sommaren och dö av. Om jag sedan kapar den där den är ringbarkad så borde koncentrationen av kåda göra att den blir betydligt mer beständig mot röta i foten av flaggstången.

Sedan tänkte jag skrapa igen så mycket av kådan jag kan och lösa upp den med terpentin och använda den tillsammans med rå linolja för att behandla ändträet.

Eller är jag helt ute och cyklar?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.