Det börjar närma sig semester och jag och sambon planerar att tälta några dagar nästa vecka.
Tyvärr ser ju inte vädret allt för bra ut men vi får se hur det blir.

Hur som helst så har vi pratat om Öland eller Halmstad.
Är det någon som har några bra tips på campingplatser?

Vi söker nån liten naturlig camping. Inte med en massa pooler och rutschkanor och dylikt.
Andra bra campingtips?
Hur löser man matförvaring bäst under en längre tid?

Vad som helst som man kan ha nytta av om man ska tälta helt enkelt! :)
 
www.camping.se

Min åsikt är att kylvaror klarar man inte att hålla kallt på samma sätt som hemma. Många kör med eldrivna kylväskor men då måste man ha plats med el (att kyla dem i servicehuset några gånger om dagen suger). Om man nu inte har en kylväska med kompressor (men de kostar betydligt mer än de vanligare peltierväskorna). Peltierväskorna klarar som bäst att kyla ungefär 15-20 grader under omgivningen och de drar massor med el.

Vi har kört med vanlig kylväska och sen får man byta kylklampar i campingbutiken varannan dag ungefär. Och diciplin på att inte öppna kylväskan för ofta och inte låta sakerna stå framme för länge. Sen får man handla oftare helt enkelt, köpa färskvaror samma dag de ska användas etc. Köpa frysta köttbullar "till imorgon" (då har de hunnit tina lagom och hjälpt till att hålla resten av maten kall) och så.

En del campingplatser har dock kylskåp i servicehuset som man kan låna, dock vet man ju aldrig säkert hur mycket plats som finns.

Servicehuset kan varierar rätt rejält mellan olika campingplatser, ibland finns det både kastruller och diskmaskin och ibland är det bara en kokplatta. Och ibland får man stå i kö till spisen och ibland är man ensam i servicehuset. (Det senare är vanligt på mindre campingplatser där de flesta gästerna är husvagnar.)

Vår campingutrustning har byggts upp och förfinats under 15 år campande så vi har säkert en massa smarta tips, men jag kommer inte på några såhär på rak arm... Finns massor med småsaker som man lätt glömmer, jag har en checklista som fyllts på efter hand de år vi insett att vi glömt nåt:)
 
Tack för kyltipsen. Det får bli kylväska för oss också.
Har en idé om att ha två väskor och fylla den ena med isklampar och frysta petflaskor för att sedan flytta över till den vi har matvaror i vid behov.

Vi är i början på vårat campingliv så vi har i stort sett ingenting. Finns ju mycket smarta saker man vill ha :)

Vart brukar ni campa? Favoritplats?
 
De flesta campingbutiker har så kan kan byta kylklampar, priserna kan variera. På en camping vi var på hade de en gammal frysbox där man bytte själv, utan kostnad, på andra ställen kan det kosta en tia (det är inte billigt). Att försöka ha en separat kylväska med kylklampar tror jag inte på.

Vi har ingen direkt faktoritplats, vi har så att säga inte campat för att campa utan vi har campat för att det är billigt och flexibelt boende när man är ute och semstrar. Så det är inte så många campingplatser som vi varit på flera gånger, utom då de som ligger lite i "närområdet".


Vi har inte så mycket specifika campinggrejer utan det är mer fiffiga grejer hemifrån. Kan ju lista lite urval ur min checklista.

Badhänglås (vi badar mycket med ungarna och på många ställen måste man ha eget hänglås till skåpen, dyrt att behöva köpa om man ändå har hemma)
Bil-laddare till mobiler (vi har också grenuttag i bilen så vi kan alltså ladda alla mobiler, iPods och iPads medans vi kör)
Klädnypor och tvättlina
Liten plasträfsa (för att räfsa bort kottar och pinnar från där man ska sätta upp tältet)
Maskindiskmedel (om campingen har en vanlig diskmaskin så brukar man få hålla med diskmedel själv, vi brukar ta med en näve disktabletter)
Mössor att sova i (det kan bli kalla nätter och huvudet sticker ju ut ur sovsäcken)
Proppar till diskho (inte alltid det finns och slöseri med varmvatten att diska under rinnande vatten)
Två diskbaljor (om det inte finns servicehus, vi har två blå IKEA-lådor som går att sätta i varandra så de inte tar plats)
Sysaker och lite reparationssaker (silvertejp, ståltråd, kombinationstång, Victorinox med pincett och såg)
Ögonbindlar (för att kunna sova ljusa sommarnätter)

För matlagning har vi en rätt komplett uppsättning (Trangia med grytor, djupa och flata tallrikar, bestick, muggar etc), några "specialare":
Extra plasttallrik att lägga matlagningsredskap på om man lagar mat vid tältet (slippa lägga på marken)
Flasköppnare och konservöppnare
Kryddor (ompackat till filmburkar, små ziplockpåsar etc, man behöver inte hela kryddburkarna med sig)
En liten (mjuk) kylväska för att bära kylklampar i när man ska byta dem (så de inte tinar mellan campingbutiken och kylväskan)
Smörkniv och osthyvel (först hade vi en lilleman som även dubblade som stekspade, men numera har vi två smörknivar i plast och en stekspade i plast istället)
Potatisskalare
Några extra bunkar, plastpåsar, påsklämmor för förvaring av öppnad mat. PET-flaskor brukar man rätt snabbt få ihop några ändå, men vi brukar ta med en eller två halvliters hemifrån för att t.ex. hälla upp överbliven mjölk i (vill inte ta risken att en öppnad tetra läcker, spilld mjölk blir sur och man måste sanera kylväskan...).
Durkslag (vi har numera ett ihopfällbart av silikon)
Sax
Stekpincett, stekspade, slev för matlagning (slippa använda besticken till det)
Tekula (om man dricker te)
Visp

En termometer till kylväskan (så man ser vad det är för temperatur), sist hade vi en inne/ute, utegivaren i botten och termometern överst. Vi har även en bit bubbelplast som kan användas som mellanlager i kylväskan, vi har kylvaror under och sen kanske man lägger grönsaker eller kall (köpt) läsk överst med termometern. Den är så pass stor att man måste vika den två gånger (=blir 4 lager) för att den ska passa i kylväskan.

Vi köpte också en bakform av silikon förra året, om campingen har kök med ugn och man vill göra nåt i ugnen så kan man visserligen köpa folieformat, men jag är lite "anti" engångsgrejer. Det går såklart att ta med en av aluminium eller plåt också men silikon kändes smidigare, lättare att packa.

Nån ihopfällbar korg att bära saker i om man ska till servicehuset och laga mat eller diska är praktiskt, vi har dels ett par mjuka i tyg (med aluminiumhandtag) och dels hårdplast typ klappbox. Brukar ha en mjuk och klappboxvarianten med, den senare passar precis ovanpå kylväskan under insynsskyddet.

I fjol bytte vi de självuppblåsande liggunderlagen mot såna här 99-kronors uppblåsbara extrasängar, har en pump från Jysk som har laddningsbart batteri. Enorm komfortskillnad men de tar mycket större plats. Och vi har haft rätt mycket problem med läckage (tror vi fått kassera 4 stycken på 3 år). Pumpen låter mycket också, inget bra att komma in på en camping sent på kvällen och börja blåsa upp madrasserna:)
 
  • Gilla
maah
  • Laddar…
Oj det va en ordentlig redogörelse, tack för att du tog dig tid till det!

En liten plasträfsa hade jag aldrig tänkt på men det låter ju riktigt smart! Hatar när det är kottar under tältet.

Uppblåsbara madrasser är ett gissel. De går alltid sönder efter 1-2 uppblåsningar tycker jag.
Jag är också lite anti mot engångsgrejer. Det blir så otroligt mycket sopor som ska tas om hand.
 
Till mindre behov på scouterna så använder jag en inredd slaktback som kylväska.
Liggunderlag som är tillskuret som isolering runt om, och ett lock på, oftast med ett par remmar som lås.
Brukar hålla rätt bra. Frys mjölk och ta med som kylklamp så håller maten bra, det är tom risk att gurkan fryser :/
Jag brukar undvika kyckling och andra råa köttprodukter som är känsliga, det mesta andra är inte så känsligt.

En extra presenning under tältet skyddar mot stick och sånt som tar sönder madrasser, och man får en smidigare förgård i tältet som det går att gå i strumlästen i.
Extra långa och grova tältspik är nästan ett krav. En sandskogscamping eller steg/gruscapmning rår inte de vanliga spiken som ingår på.

Jag gillar inte uppblåsbara madrasser, den modellen som är 8cm eller mer tjock. Det brukar bara bli kallt att sova på dom.
 
Ja just ja, alla grejer till tältet var inte med på min checklista, de ligger ju redan nerpackade i tältpåsen:) Eller påsarna, innertältet ligger i en egen påse numera (började med det när vi hade Rusta-tält med två separata innertält, var för svårt att få ner i den riktiga tältpåsen varje gång och det är skönt att inte behöva blanda blött yttertält med innertältet).

Jag har två stycken spik, alltså riktiga spik, som är typ 15-20 cm långa, som jag hittade nånstans. Om det är riktigt jävlig mark så slår jag ner en sån för att få hål, sen drar jag upp den och trycker i en vanlig tältpinne.

Liten slägga/hammare till tältspiken är alltså ett måste.

Jag har också lackat alla "fina" tältspik orange så man inte ska tappa bort dem i gräset. (Brukar hitta 2-3 kvarglömda tältspik varje år, de lackar jag inte utan har med som reserv:) Biltemas hobbylack i trevlig lysande orange färg.

V-tältpinnar för allt som behöver vara hårt spänt och vanliga runda (bara för att såna följt med alla tält vi köpt) till sånt som mer bara ska hållas på plats.

Har märkt upp alla bågar på tältet ordentligt, även de fyra "hörnen" på tältet är märkta (med fyra tältspik där står tältet upp i alla fall, så de sätter man dit först och tar bort sist). Till innertältet (vi har löst innertält man hänger upp) har jag satt resår/gummirep i de yttre hörnen, istället för att fästa dem med egna markspik så krokar man dem över yttertältets markspik.

Har även sytt fast en del extra fästen på tältet. Extra stormlinor sitter upplindade och tas bara fram om det förväntas vli rejäl vind (blir mindre trassel med massa linor då).

En press på golvet i absiden är kanon också, vårt nya tält hade en tillhörande, tidigare hade vi en billig grön press. Minskar också kondensen i tältet eftersom markfukten inte tränger in lika lätt. Vi har numera även med en Borris dörrmatta (IKEAs 9-kronors) för att minska mängden skräp som dras in när man springer in och ut. Fast det var värst när ungarna var 5-6 år och sprang in och ute HELA TIDEN.

Biltemas små LED-lampor (nyckelring) har vi ett par sitter permanent inne i innertältet. Har även sytt fast extra prylfack på innertältet. Vi har också IKEAs ihopvikbara tyglådor för förvaring av småsaker.

I fjol köpte vi ett par små såna här solcellslampor (till trädgården), tror det var Rusta som hade dem för 5 spänn styck. De är fina att "märka ut" sin tältplats med om man ska hitta hem i mörkret. De tar knappt nån plats så man skulle nog kunna ha fler t.o.m.

En rulle med soppåsar är praktiskt, vi har också med en halv rulle svarta sopsäckar (kan användas t.ex. om tältet börjar läcka eller sånt, men tror aldrig vi använt dem).

Vi utnyttjar också många olika utrymmen i bilen för packningen, hammaren till tältspiken och övriga verktyg ligger t.ex. i sidofacket på ena bakdörren, mina sandaler har jag ligger i ett fack bredvid förarstolen. När ungarna var mindre så låg sovsäckarna i svarta sopsäckar under deras fötter i baksätet (men när de blev större fick vi tänka om där).

Kuddar trycker vi ner i en packpåse så de komprimeras, tar mycket mindre plats.

Fast som jag tolkade det är ni bara två, då är det inte lika trångt med plats:)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.