Nej Nej själv! Du glömmer att hur mycket effekt röret kan avge är proportionellt mot dess area, vilket i sin tur ger golvets temperatur för en viss framledningstemperatur. Skulle du tex lägga 12-slang cc 30 har du inget lågtempsystem längre...
 
Naturligtvis inte, men du har då ett golv som inte är särskilt behagligt att gå på då du har vamt-kallt-varmt-kallt om vartannat. Det jag menade var att om du har slingor som ligger "grunt" så måste du ha ganska tätt c/c avstånd. Ju "djupare" rörledningar = ju större bygghöjd = ju större c/c avstånd= ju större rördiameter.
Du får inte ut någon mer effekt i rummet genom att lägga tajtare c/c avstånd, men däremot kan du sänka framledningen, då du har mer yta som överför värme.

Matss skrev:
Nej Nej själv! Du glömmer att hur mycket effekt röret kan avge är proportionellt mot dess area, vilket i sin tur ger golvets temperatur för en viss framledningstemperatur. Skulle du tex lägga 12-slang cc 30 har du inget lågtempsystem längre...
 
Antar att det som är angivet (t.ex. vid 20mm rör, cc 300mm) är ett minimum cc eftersom att böjradien blir för tuff annars (röret kanske spricker) och garantier inte längre gäller?
 
the_warpi skrev:
Antar att det som är angivet (t.ex. vid 20mm rör, cc 300mm) är ett minimum cc eftersom att böjradien blir för tuff annars (röret kanske spricker) och garantier inte längre gäller?
pratade precis med roth support. Dom rekommenderar 5 gånger utvändig diameter som radie, dvs, vid 20mm rör blir det 100mm radie => 200mm cc som minimum. Dock får man vara försiktig eftersom det är lätt att hamna lägre på vissa ställen än 100mm radie om man böjer slangen utan fixtur.
 
the_warpi skrev:
pratade precis med roth support. Dom rekommenderar 5 gånger utvändig diameter som radie, dvs, vid 20mm rör blir det 100mm radie => 200mm cc som minimum. Dock får man vara försiktig eftersom det är lätt att hamna lägre på vissa ställen än 100mm radie om man böjer slangen utan fixtur.
Pratade åter igen med Roth support. De rekommenderade att man kör två slingor c-c 200mm vid fönster osv och sedan går över på 300mm resten. Detta för att man skall få en jämn temperatur över hela golvet.

Så i mitt fall för att få till den bredd jag ville 295cm, så fick det bli 20-20-25-30...30-25-25.

För att säkerställa att radien verkligen blir 100mm vid 200mm c-c så skall man se till att böjen bara "sticker ut" 100mm från slinghållaren, då blir det nästan en perfekt halvcirkel. Sticker den ut mer än 100mm så tycker jag mig sett ologiskt nog att radien blivit mindre precis mitt på halvcirkeln.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.