Hej!

Har ett Husqvarna Opal kylskåp som lagt av vad det verkar. Lampan lyser, men hörs inget från kylskåpet alls, så antar att kompressorn lagt av? Kylskåpet har nu rumstemperatur :/ Testat att dra ur och in igen med kontakter, rensat på damm etc, men mer än så är jag inte bekväm med.

Läste i en annan tråd att det är väldigt sällan kompressorn ger med sig på dessa kylskåp, men känns som det är fallet nu? Stått och knäppt en del tidigare, men fungerat felfritt. Är det ens lönt att reparera?

Sen, hur ser man årsmodell på kylskåp?Kyl/frys stod i huset när vi köpte det för 3 år sedan, så ingen aning hur gamla de är. Men ser rätt fräscha ut. Har en ganska omfattande hus och hemförsäkring och funderade på om man kunde få ut ngt på den för den här oväntade händelsen.
 
A
Hur gammalt är det? PNC och serienummer hjälper!
Ofta är det ju bara termostaten....
 
På kompressorer till kyl och frys brukar det också sitta ett litet startrelä som kan ha brunnit, eller på annat sätt slutat fungera...att avgöra huruvida det är termostaten, kompressorn eller reläet som det är fel på går att göra själv med ett vanligt universalinstrument...det tar lite tid att googla fram detaljerna förstås, och begripa hur allt hänger ihop...men det går...
 
electroluxaren skrev:
Hur gammalt är det? PNC och serienummer hjälper!
Ofta är det ju bara termostaten....
Hej
Det som jag är osäker på själv med. Vet inte hur man får fram det?

Pnc: 9279641-45
S/N: 81903608
 
Något du kan hänvisa till hur man gör? Enkelt att göra/byta själv beroende på vilken detalj det är?
 
Kylskåpet är helt tyst, så känns som kompressorn? För om det är fel på termostaten borde väl ändå kompressorn gå?
 
Om någon annan läser tråden vid ett senare tillfälle, så detta är vad som hände.

Ringde Electrolux som kunde plocka fram att kylskåpet är 17 år gammalt (-98), konstaterade även att om det var kompressorn som lagt av så skulle det kosta ca 4000:- att laga.

Ringde Folksam och pratade med dem, tack vare min hemförsäkring så får jag 20% på alla elektronik/vitvaror även när åldersavdraget är avslutat (10 år), mot vad motsvarande produkt skulle kosta ny i dagsläget (ca 6500:)

Det som var bra är att de lägger ihop både kylskåpets restvärde och den förstörda maten till en klumpsumma, och sen drar de självrisken (i mitt fall 750:- också pga utökad hemförsäkring), så blev en okej summa att täcka upp för maten och liten del till för bidrag till en ny kyl.

Så blir att köpa en ny kyl istället.
 
A
Christian Karlsson skrev:
Hej
Det som jag är osäker på själv med. Vet inte hur man får fram det?

Pnc: 9279641-45
S/N: 81903608
Nästan helt säke på att det är termostat
Sätt i en service trea så är det klart!,,
Tar 20 minuter kostar ett par hundralappar
 
Redigerat av moderator:
Christian Karlsson skrev:
Kylskåpet är helt tyst, så känns som kompressorn? För om det är fel på termostaten borde väl ändå kompressorn gå?
Som jag begriper det passerar den inkommande strömmen först lamporna i skåpet, därefter termostaten innan den går ner till startrelät som sedan startar kompressorn...om termostaten är paj stoppas strömmen där, och kompressorn är tyst...om termostaten är hel, men startrelät paj så stoppas strömmen där, och kompressorn är tyst... om både termostaten och startrelät är hela men kompressorn paj, då är kompressorn fortfarande tyst... att sätta sig in i hur allt detta fungerar är förmodligen krångligare än att byta skåp, vilket gör att företagen utvecklas och gamla energikrävande applikationer byts ut...:)
 
A
Sorry
måste göra dig besviken...
strömmen passerar ej lampan/or innan kompressor utan det är parallellt dock har termostaten oftast en lamputgång.
felsökning på ett kylskåp med mekanisk termostat är ej heller föremål för någon doktors disputation, det tar sällan mer än 20 sekunder.
självklart är et minst 1000ggr lättare att byta defekt del än att byta hela skåpet och i flertalet av fallen även billigare.
 
  • Gilla
Enolf och 1 till
  • Laddar…
Electroluxaren: Aahhh...vad bra...då kanske en trådläsare kan få lära sig hur man gör? Hur avgör man på ett enkelt sätt utan multimeter om det är termostaten eller startrelät eller kompressorn som är paj om skåpet är helt tyst? Är det beroende av om lampan i skåpet lyser eller ej? Eller kan man med en multimeter på ett enkelt sätt mäta spänningen mellan anslutningarna till startrelät, och på det viset konstatera om det är termostaten eller relät som är paj? Eller finns det nå´t annat sätt? Utan att byta termostaten på ren chansning då, alltså... :confused:
 
Redigerat:
A
lossa kåpan där termostaterna sitter dvs ovandelens framkant
då följer lådan med elektroniken med
bänd upp locket eller ta bort panel dekoren och ta bort de skruvar som lådan sitter med
kortslut sedan kyltermostatens nummer 3 och 4 med en skruvmejsel
startar kompressorn så blir det "vad va det ja sa" .

metod två
ta bort locket på kompressorns sida och mät mellan nollplinten (blå sladdar) och line(fas, bruna sladdar) där skall du ha 230V ca.
mät sedan mellan de blå och den svarta där skall du åxå ha 230v går då inte kompressorn så är det startrellä eller kompressor.

kolla kompressor
ta bort startrellät och mät på kompressorns anslutningar (tre stycken), mät alla kombinationer du tex 30 ohm, 15 ohm och 45 ohm
grejjen är att de två lägsta värdena tillsammans blir det högsta. annars är det definitivt fel.
 
  • Gilla
studentroland
  • Laddar…
Göran.W
Håller med.
Nästan 100 termostaten.
Trots åldern kan det vara värt att byta den för det kan hålla många år till.
Det är inte omöjligt det överlever livslängden på ett nytt skåp.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
lossa kåpan där termostaterna sitter dvs ovandelens framkant
då följer lådan med elektroniken med
bänd upp locket eller ta bort panel dekoren och ta bort de skruvar som lådan sitter med
kortslut sedan kyltermostatens nummer 3 och 4 med en skruvmejsel
startar kompressorn så blir det "vad va det ja sa" .

metod två
ta bort locket på kompressorns sida och mät mellan nollplinten (blå sladdar) och line(fas, bruna sladdar) där skall du ha 230V ca.
mät sedan mellan de blå och den svarta där skall du åxå ha 230v går då inte kompressorn så är det startrellä eller kompressor.

kolla kompressor
ta bort startrellät och mät på kompressorns anslutningar (tre stycken), mät alla kombinationer du tex 30 ohm, 15 ohm och 45 ohm
grejjen är att de två lägsta värdena tillsammans blir det högsta. annars är det definitivt fel.
Fantastiskt... detta är ju en alldeles utsökt metod för att särskilja de tre komponenterna avseende var exakt felet är lokaliserat...bättre felsökningsmetod än denna går nog inte att uppbringa...(y)
 
  • Gilla
nezze
  • Laddar…
Det är väl underförstått, men kanske skall tilläggas för alla som läser här...

Tänk på att det är farlig spänning i dessa prov.
Håll t.ex. inte i metalldelen av skruvmejsel när du kortsluter termostaten.

Gör inte detta om du inte är 100% säker på vad du gör.

/Bror duktig...
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.