Vi kör idag med boxer och antennen sitter på garaget. Sitter en förstärkare (tror jag) kopplat till antennen. Från den förstärkaren går det ut två koaxkablar som går till två tv-uttag i lägenheten på garaget.

Från garaget går det en 50mm slang, ca 25m, till mediaskåpet i huset. Alla tv-uttag i huset går till samma mediaskåp.

Jag vill ha kvar antennen på garaget.
Jag vill fortfarande kunna använda de två uttagen i lägenheten. I huset är det 9st tv-uttag.

Vad ska jag ha för prylar? Skiljer det sig något om jag skulle byta från boxer till parabol?
 
Så här skulle jag behöva göra, funkar det utan extra förstärkare? Om inte vilken sort ska jag ha? antenn.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tyvärr omöjligt att svara på eftersom vi inte vet styrkan på signalen in eller förstärkningen på förstärkaren.

Egentligen är det bara plus och minus så det är lätt att räkna om man vet förutsättningarna.

Du ska ha minst 47 dB till TV:n.
Om du sätter antennuttag tappar du 1 dB om du använder slututtag.
Du tappar 10 dB i en 6-vägs fördelare.
Ca: 4 dB i en 2-vägs fördelare.
Om vi förutsätter att du har en antennkabel med storlek 1.0/4.8 eller liknande tappar du i värsta fall ca: 7 dB.
Har du 0.8/3.5 eller liknande tappar du ca: 12 dB.

Summan blir -22 dB om du använder 1.0-kabeln och -27 dB om du använder 0.8-kabeln.

En villaförstärkare med dubbla utgångar brukar ligga på 20 dB och då KAN det fungera med den. Du har egentligen inget att förlora på att testa, går det så går det. :)

Du kan inte använda din anläggning för parabol, då funkar varken fördelarna eller förstärkaren. Dock brukar ju en basinstallation ingå när man tecknar avtal, hör vad som gäller innan du slår till i så fall.

/edit
Med reservation för att jag gick utbildningen för ca: 10 år sedan men förutsättningarna borde vara samma idag.
 
Redigerat:
För DVB-T(2):
Om du sätter tex denna http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/antenner-tillbehor/antennforstarkare/televes-5457-p30340 vid masten, bägge uttagen i garaget går på den oförstärkta utgången, sedan drar du två kablar från förstärkaren till mediaskåpet. På vardera inkommande kabel till mediaskåpet kan du sätta följande 6-vägssplitt http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/antenner-tillbehor/splitter-switch/6-vags-f-splitter-p30436

En antennförstärkare ska alltid monteras innan det som dämpar signalen. Signalen ska förstärkas så mycket att tex kabeldämpningen övervinns. En antennförstärkare förstärker alla signaler, även dom dåliga signalerna. Om en förstärkare har kass signal in blir utsignalen kass.

För DVB-S:
Varje satellitmottagare (två mottagare i en inspelningsbar box) behöver normalt en egen kabel ifrån parabolhuvudet, det finns ett system som heter SAT-CR som gör att flera mottagare kan dela på en kabel/huvud, men då gäller att alla ingående komponenter klarar den standarden.
Sedan kan man även bygga upp en SAT-tv-anläggning där varje mottagare har sin egna kabel till en central enhet, den centrala satenheten har sedan ett fyrvägshuvud (quatro) för varje satellitposition man vill ta in, detta system beskrivs i flera olika trådar på forumet.
 
Det sitter redan en antennförstärkare idag vid antennen. Vet inte om den har justerbar nivå, isf borde man väl kunna dra på den och dämpa signalen till garaget? Eller är det bättre att byta förstärkaren?
 
Eftersom vi inte vet var du bor och vilken sändarmast du riktat antennen mot, vilken antenn du har, hur bra mottagningsförhållande det är på platsen, vilken antennförstärkare du har idag, vilka uttag & splittar du har idag, vilka uttag & splittar du funderar på att köpa, så kan vi inte svara ja eller nej på din fråga.

Varje kabel/utgång på förstärkare/splitt ska antingen vara ansluten till någon mottagare eller termineras med ändmotstånd (75 ohm), annars finns det risk för störningar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.