Var tvungen att gå ut på altanen nyss för att beundra, bilden tagen av dottern.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ja73 och 17 till
  • Laddar…
Det kallas norrsken av någon anledning.
Mycket vackert och får oss att inse vår litenhet i kosmos.

Jag har faktiskt sett liknande himlafenomen här nere i södern, på Skagerrak, under kappseglingen Scaw Race, för många år sedan.
 
Det är "häftigt" att titta på. Har dock inte sett något ännu denna gång, då det var mulet igår kväll så länge som en annan orkade vara vaken.....
 
kanonfin bild! tack för den!

vi hade tyvärr mulet
 
TeroM skrev:
Var tvungen att gå ut på altanen nyss för att beundra, bilden tagen av dottern.]
Dottern är duktig fotograf!! (y) Vi såg aldrig så kraftigt norrsken här i Vallentuna (som ju är grannkommun till Täby för de som inte känner till det) så vi måste varit ute vid fel tid...men jag försökte fota det vi såg och jag var inte i närheten av så fina bilder som den din dotter tagit...

Kan du inte fråga dottern vad hon använde för teknik och inställningar? Det vore kul att se hur dålig jag är på att sätlla in min relativt fina kamera! :D
 
Bilden är tagen med en Nikon D750 (fullformat sensor) på stativ med ett Nikkor 24-70/2,8 utzoomad till 24mm.
Bländare 2,8, ISO 1000, 4.0 sek exponering.

Tyvärr tappar bilderna en hel del i kvalité på väg till webben ...

IMG_2857.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
b3astie och 2 till
  • Laddar…
Helt magiska bilder. Vilka färger och så bra de passar till Byggahusfärgen! :)

Jag hade fått för mig att norrsken går i gult och orange. Det här var mycket finare än något jag sett tidigare.
 
Tack för infon...lite bättre grejer än jag har, framförallt gluggen. Önskar jag hade råd att skaffa lite bättre objektiv...:)
 
Krilleman
Jag hade också lite svagt norrsken ovan mitt hus. Men dock så skimrade det i vitt/grått!

Vet inte hur jag ska förklara det. Som ljusa slöjmoln som skimrade och hastigt ändrade form och ljusstyrka. För svagt att fota var det också... Tyvärr.

Annat var det på slutövningen i Boden för många år sen, vintern 2001. Knallgrönt skimmer som lyste upp hela anläggningen så man nästan trodde att det var morgonsolen, fast klockan var 02,00 och ronden skulle gås i -36ºC.
 
Väldigt starkt norrsken! Vi här i norr fick inte lika kraftigt som ni i söder!

Men då har vi det så ofta att man blir less
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Nu är det inte natthimlen i Täby utan på en ö i Kroatien där vi stannat på vår seglats. Dottern bakom kameran igen och Vintergatan blev motivet denna gång, utan postprocessing i bilden.


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
Vilket proffs hon är.
 
Dags igen i Täby ...
image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Varför får ni alltid norrskenet! Fusk :)
 
Mikael_L
Nåja, vi hade väldigt fint norrsken här i Uppland också ikväll. :)
(Men det var kanske det du menade ... "ni norr om Älmhult ..." :D)

Roligt att se, det är ju inte så ofta det syns såhär starkt och bra, åtminstone i södra delarna av sverige.


Jag försökte inte ens ta någon bild. Misstänker att det är rätt svårt att få till bra.
TeroM's dotter verkar vara ett riktigt proffs!
 
Redigerat:
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.