Hej
Vi går i husbyggartankar och vill av bekvämlighetsskäl hitta en hustillverkare som erbjuder nyckelfärdigt. Söker ett hus i traditionell stil, gärna tvåplans men är öppen för enplans också. Boyta om minst 150 kvm. Är det möjligt att hitta ett sådant hus för under 2,5 miljoner kr och vem kan du/ ni i så fall rekommendera? Vill inte ha låg standard och har letat runt men inte själv hittat något i den prisklassen, finns det?
 
Vad ingår i budgeten, alltså har ni tomt med VA, el osv? Eller tänker ni att hela paketet ska ingå i 2,5 miljoner?
 
  • Gilla
F_man
  • Laddar…
En budget på 2,5 miljoner för total produktionskostnad utan tomt/VA/el tror jag blir svårt, om du inte kan tänka dig vad jag misstänker du menar med "låg standard", dvs. hustillverkare som Smålandsvillan och Älvsbyhus.
Inget personligt mot dom, men dom får ofta representera "budgethus".

För "inte låg standard", behöver man nog krypa närmre 3 miljoner om man vill ha "nyckelfärdigt".

För "hög standard"... ja, ingen övre gräns? Men då ska ni nog över tre miljoner iallafall tror jag.

Men jag har ju utgått från mina gissningar om vad du menar med "standard".

Nyckelfärdigt är ju ett luddigt begrepp, men jag gissar att du menar att ni inte vill lägga så mycket tid och arbete på huset själva.

Hoppas det var någorlunda svar iallafall. Lycka till!
 
Kolla på eksjöhus prio serie. Samma kvalité som övriga eksjöhus men mindre(ingen) möjlighet att ändra planlösning etc. Prio 2 är ett väldigt välplanerat enplanshus och kostar runt 2,2 miljoner, finns även prio 3 som är tvåplans men vet inte priset där. Varit inne i ett prio 2 och tycker det var toppen - men lite för stort för oss. Har bestämt oss för att bygga prio 1, som är på 116 kvm boyta och där ligger priset på ca 1,9 myckelfärdigt.
 
Tack för era svar! Med 2,5 milj budget menade jag enbart för huset. Vi är tyvärr inte vidare händiga så därför är det ett måste att huset är helt färdigställt, så att vi bara får nyckeln i handen. Inser ju att det annars funnits betydliga möjligheter att kunna få ned kostnaderna om vi kunnat göra delar av bygget själva. Men tyvärr.

Det stämmer att vi i första hand vill hitta något annat än ett Älvsbyhus, även om vi hört många trivas med dem också. Smålandsvillans koncept känns som att man bör kunna göra ganska mycket själv för att det ska bli billigare än ett helt klart hus. Tycker det är lite snålt att inte ens en trapp till ovanvåningen ingår.

Har fastnat för flera hus på Trivselhus hemsida men tyvärr verkar prislappen vara för hög.

Har börjat fundera på om det skulle löna sig att anlita en firma på totalentreprenad för att bygga ett lösvirkeshus. Kan det bli billigare än ett modulhus/prefab?
 
Jag och min familj går också i husbyggartankar och har i dagsläget träffat smålandsvillan, myresjöhus, eksjöhus och haft kontakt med hjältevadshus.
Smålandsvillan och myresjöhus är i stort sett samma sak i min mening. Smålandsvillan blir dyr med alla tillval och att inreda övervåningen.
Smart 150 från myresjöhus är ett 2 planshus där du får flytta väggar och göra ändringar utan större kostnad.
Grundpris för smart 150 är 2229507 i umeå.
Vi drog till med alla tillval vi kunde tänka oss för att få en dyrare kalkyl som man sedan kan banta.
Bastu, veranda, entretak, spröjs, uppgradering av kök osv osv. Det landade på 2 530 999.
Med en tomt för 400' blev totalpriset 3 417 699.
Eksjöhus prio 2 är ju i stort sett lika stort men i 1 plan.
Här känns kvaliten högre.
Här landade vi på 3,3 på samma tomt.
Säljaren tyckte att standarden är såpass hög så att några stora kostnader ska inte tillkomma.

Hjältevadshus verkar ha trevliga hus. Säljaren i Umeå (som bor i sundsvall) är inte lika kvick på mail som dom andra.
Samma prinicp men högre standard än smålandsvillan. Mer ingår. Golvvärme nere, isolerad övervåning vid 1,5 planshus, alu fönster m.m.
Här hamnade vi på 2,8 med tomt för spira 175 och tillval för 150'
Då valde vi till en takkupa osv.
Att inreda övervåning som är isolerad beräknar jag till ungefär 300' med eget arbete förutom el, vvs och badrum.

Skulle vi våga trycka på köpknappen så skulle vi nog välja eksjöhus även om det är mindre och lite dyrare än hjältevadshus.

När du kikar på hustillverkare söderut så tänk på frakt och snözons tillägg.
Eksjöhus anger grundpris till 2,2 för prio 2 men i Umeå kostar det 2 450 000 i grundpris i vår kalkyl.

Nu kanske inget av husen tilltalar er men du får en uppfattning om några skillnader och extrakostnader som tillkommer utöver katalogpriser som kan anges.
 
Snäppet över dom "helfabriksbyggda" husen (dvs. Smålands o Älvsby), tycker jag är de "oflexibla" valen som nästan varje husproducent har.

Eksjöhus har t.ex. Prio, Tror Myresjöhus har något som heter Smart, Anebygruppen har Ekonomen.

Enligt mig oftast snäppet bättre konstruktion än helfabriksbyggda, i t.ex. tak och de flesta är på gjuten platta (som inte ingår i katalogpriser oftast).

Det billigare priset är dock till kostnad av att man inte får ändra på planlösningar, tillvalen är dyrare, standarden är generellt sämre på inredning och materialval (har inte koll på precis varje villkor för respektive husproducent, oinsatt i "Prio" bl.a.)

Om man klassar Älvsby och Smålands som låg standard, skulle jag klassa dom andras billigare-alternativ som låg standard också tror jag, kanske liite liite högre.
Bara utifrån vad jag kan läsa mig till om hur dom byggs och vad som ingår, kanske någon som byggt kan ge en bättre bild.

Visningshus litar jag inte på för fem öre, tycker det är allt för dyra tillägg i dom oftast.
 
Redigerat:
Vi bygger med Hjältevadshus, dock 1,5-plan istället för 2-plan. Räknar man inte med tomten med VA, el och bygglovsavgifter så hamnar vi definitivt under 2,5 miljoner, troligtvis även efter att vi inrett övervåningen. Vi tycker att standarden verkar bra, det är ju vårat först hus så vi har dock inga stora byggnadstekniska krav utan handlar mer om sådant man ser på ytan. Vi fick dock en liten kalldusch när vi skulle få offert på markarbeten och grundläggningen, vilket blev 60 000 kr dyrare än kalkylen. Så jag skulle rekommendera att lägga till lite extra i markbudgeten om ni får kalkyler från hustillverkarna, eftersom detta verkar vara vanligt förekommande.
 
Ja, markarbeten är ofta det område där det kan kosta betydligt mer än vad man beräknat. Det är också det område som många "glömmer" bort, det är lätt att underskatta hur mycket eget jobb som krävs att få ordning på en stökig tomt. Jag har själv gjort det misstaget.

@Norrlandsfröken: Det borde inte vara några problem att bygga ett inflyttningsklart hus på 150 kvm för 2,5 miljoner om man inte räknar med tomt, avgifter mm. Men räkna inte med att göra en massa tillval, då spricker budgeten snabbt.

De flesta leverantörer kan leverera ett nyckelfärdigt hus inom budget så jag undrar lite varför ni inte har hittat något, vilka krav har ni på huset?

http://www.hemnet.se/bygg_och_renovera/bygga_nytt
 
Tack för alla prisuppgifter och tips! Vi tittar i nuläget inte på Älvsbyhus eller Smålandsvillan. Eksjöhus och Myresjöhus känns dock inyressant.
Eftersom vi vill ha minst 150 kvm och ett hus som ska vara helt nyckelfärdigt har det varit svårt att inte hamna på 3 miljoner+ när vi tittat runt. Kanske också eftersom vi bor i norra Sverige och det kostar extra jämfört med om man bygger hus längre söderut.
Är det någon här som bor i Västerbotten och har erfarenheter av att bygga lösvirkeshus gnm byggfirma?
 
Var bor ni? Det finns säkert flera lokala snickare som kan hjälpa er med att sätta upp ett lösvirkeshus inom er budget. Fråga runt bland vänner så får ni säkert flera tips, kolla annonser på t ex Blocket och sök på Eniro eller Hitta. Men se till att entreprenören har bra referenser.

Jag bor i Piteå och här finns flera alternativ om man vill bygga lösvirkeshus, dessutom har vi Villa Varm, Lundkvistvillan och Stenbackens trähus. Stenbackens skulle kanske kunna passa er då de bygger helt nyckelfärdigt. De bygger kundanpassade hus till ett bra pris. De ha ett antal "inspirationshus" på sin hemsida som tidigare ha utsatta priser och de kostade från 2,2 miljoner, helt färdiga.
 
Det kanske är så att ni måste öka på budgeten, eller sänka kraven?
Vill man inte göra något själv får man betala för det, och då drar det snabbt iväg. Att säga "vi vill ha högsta möjliga standard till lägsta möjliga pris" gör många, men i slutänden blir det aldrig så.

Jag ville ha en Mercedes E-klass, men pengarna räckte bara till en Skoda Octavia ... Jag hade kunnat köpa Mercedesen, men då hade jag fått gå till banken och prostituera mig.
 
Norrhyttan skrev:
Att säga "vi vill ha högsta möjliga standard till lägsta möjliga pris" gör många, men i slutänden blir det aldrig så.
Norrhyttan har en viktig poäng här, självklart vill ju alla ha allt, men betala så lite som möjligt. Det som gör att vi ändå väljer olika tillverkare och accepterar olika priser är ju dock att vi alla definierar "hög standard" olika. För vissa innebär det kakel i badrummet, för andra är det kraftig isolering. I slutändan får ni nog helt enkelt bestämma er för vad ni "måste" ha för att vara nöjda (ni har ju redan bestämt er för minst 150kvm t ex) och sortera ut de tillverkare som inte kan leverera det. Till slut tror jag inte ni kommer ha så många tillverkare kvar att välja på, och först då kan ni börja fokusera mer på priset.
 
Vi bygger ett Myresjöhus Smart 150 i Stockholm (vilket säkert är något dyrare än Umeå) och vi betalar ca 2 600 000 för ett nyckelfärdigt hus med FX värmepump. Då har vi gjort en del uppgraderingar bland annat har vi valt till träskivor bakom all gips i inner och ytterväggar, isolering i samtliga innerväggar samt mellanbjälklag, kakel i badrum och klinker i hall och tvättstuga, målade innerväggar i vardagsrum och kök. I övrigt har vi gjort en del fönsterändringar och uppgraderat kök och vitvaror samt alla innerdörrar.

Men den bästa "uppgraderingen" var faktiskt gratis, och det var att vi kunde ändra hur vi ville i planlösningen givet samma yttermått så länge det var ungefär samma storlek på våtrummen och antal meter innervägg. Hade vi valt mycket större badrum än vad som är standard hade vi debiterats mellanskillnaden, men de tar inget betalt för omritningen och att vår planlösning komplicerade den byggnadstekniska utformingen.

Men man kan vara helt säker på att grundläggningen kommer kosta mer än det som ingår ifrån Myresjöhus. Den tomten där det räcker med det grus samt arbete som ingår i totalentreprenaden finns nämligen inte i verkligheten
 
Tack för era synpunkter och råd! Jag är medveten om att en begränsad budget innebär att prioritera. I vårt fall vill vi ha minst 150 kvm samt undvika ett koncept med tex oinredd övervåning som vi måste färdigställa själva. Vill helst ha 200kvm lösvirkeshus med extremväggar så att det blir ett typ passivhus men det tillåter inte budgeten... Ska kolla upp Smart 150! Tror dock att det blir dyrare att bygga ett sådant här än i Stockholm, räknat bara på huset. Vår tomt kostar strax under miljonen så det kanske i och för sig är billigare tomter här.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.