Hej.
Obs, detta ska bli en riktigt lågbudget grej. :p
Jag funderar på att måla om lite 60 tals garderober, och måla tak och vägg i vitt i köket. Det ska gå i vitt.
Frågor.
1. Vad är vanligast för blankhet på tak och vägg? Matt? Halv matt? Blank?
2. Vilken sorts färg är lämplig på garderobsdörrar? Vattenbaserad? Blankhet? (Stark lukt är inga problem)
3. Vilken sorts färg är lämplig på köksluckor? -||-
4. Är det olämpligt att använda takfärg som vägg färg? Varför?

Hoppas nån är sugen på att hjälpa mig med dessa frågor. :) :)

Tack på förhand.
/CandyMan
 
  • 20130920_203217.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
1. Vad är vanligast för blankhet på tak och vägg? Vägg 7 tak 2. En del vill ha blankare i kök för att kunna torka av men jag tycker det ser för jäkligt ut.
 
Beror väl på vad man själv gillar. Vi ska måla om och har valt supermatt föratt de ställer mindre krav på perfekt yta på väggen. Ju blankare vägg dessto mer syns ojämnheter, ju mattare ju mer dljs dem.
 
Du får måla med precis vad du vill vart du vill, men en takfärg har långt ifrån samma slitstyrka som en väggfärg. Bra takfärg ska inte droppa ner i nyllet när man målar, täcka bra och vara lätt att få snygg. Budgetalternativ tenderar att generera en massa arbetstid istället, speciellt om man är ovan målare.

Till snickerier används lackfärg. Eller takfärg om du absolut vill :D. Skillnaden är att lackfärger flyter ut till en snyggare finish och är lättare att "få på" hörn och kanter. Dessutom blir de betydligt hårdare och tål dagligt slitage.

Vad gäller blankhet så är det framförallt smaken som styr. Högblanka väggar kan vara lite jobbigt, men å andra sidan lätt att rengöra. Pratar du med personalen i färgbutiken så kan de rekommendera vanlig typ av köksfärg, vardagsrumsfärg osv.
 
Uppdatering... Rev ut hela köket och monterade Ikea istället.... Tack för eran input!
 
  • Gilla
nemlan
  • Laddar…
Haha, schysst "lågbudget" på det projektet ;)
 
Haha... Jaa... Så här var det, tänkte måla om allt, stommar luckor tak. Men hade problem med avloppet i köket, så jag bröt bort diskbänksstommen, insåg att det inte fanns nån botten på det ingjutna gjutjärnsröret från 68..... Så det blev till att bila upp golvet, å byta... När jag hade rivit så mycket så insåg jag att det inte skulle bli kul att återmontera gamla stommar.... Så det fick bli nytt, men budget iallafall, billigare Ikea grejor och beg vitvaror, men allt sluta på 55k så rätt Okay ändå....
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Alltså fyf*n vad imponerad jag blir av alla BH:are som orkar ta tag i saker. Nu var det säkerligen inte med största glädje du blev tvungen att göra om, men det måste vara skönt att ha det redigt gjort!
 
  • Gilla
CandyManX
  • Laddar…
Sant, hade egentligen inte budget att göra detta, pga tidigare renoveringar, men började räkna på det, insåg att det inte behövde bli så dyrt, å jag är jäkligt nöjd som det blev, bara vit varorna som behöver bytas fram i genom, men just nu funkar allt, så det kan ju dröja många år.... Just spisen har jag gjort så Ikeas stomme passar rakt in för inbyggd ugn å häll, bara byta bänkskiva typ 500kr.... Men som sagt, riktigt gött att allt är klart nu, å inte nöd om målat..,. 😀😀😀😀
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.