Eftersom jag har snickarverkstan på vinden så skulle jag vilja ha några uttag för enklare elverktyg och batteriladdning. Är det någon särskild IP-klassning? (oisolerad vind, inga läckande tak eller liknande)

Belysning finns redan så jag tänkte använda samma grupp (10A). Som det är nu så bryts fasen i strömbrytaren i källartrappen, och det finns inget snyggt sätt att dra utanpåliggande (trappan kommer upp mitt i golvet), men någon har dragit ett vprör under golvet fram till första dosan, sen är allt utanpåliggande. I röret ryms inte fler kablar, men visst kan man väl byta den treledade som går där nu mot en fyrledad där nolla och jord är gemensamma för belysning och uttag och där resterande två får vara fas till uttag respektive tändtråd till belysningen (som idag)?

Hoppas att det är lättare att förstå detta inlägg än det känns att skriva det :). Kan försöka knåpa ihop en skiss/kopplingsschema om det är obegripligt...
 
Det går bra att göra så som du beskriver det. Det enda jag reagerar på är att du skriver tre och fyrledad kabel. Normalt drar man enkelisolerade kablar (så kallade FK) i rör, ej dubbelisolerade kablar som jag tolkar att du har nu?
 
  • Gilla
osiris
  • Laddar…
S
vectrex skrev:
Det går bra att göra så som du beskriver det. Det enda jag reagerar på är att du skriver tre och fyrledad kabel. Normalt drar man enkelisolerade kablar (så kallade FK) i rör, ej dubbelisolerade kablar som jag tolkar att du har nu?
Upp på vind drar man nästan alltid kabel upp då röret inte brukar gå raka vägen in i dosa. Är nog vanligare med EKK i rör än med FK i rör upp på vind.
 
  • Gilla
osiris
  • Laddar…
Ja, det är EKK (eller möjligen EKLK har inte kollat så noga än) genom vpröret. De flesta befintliga installationerna är gjorda så, när vi gjorde om central och undervåningen så drog elektrikern FK i flexslang. Borde jag dra FK istället? (kommer ju rymmas bättre i röret om inte annat :) ).

Vad är skälet till att man inte drar kabel med yttre isolering i rör, värmeutveckling?
 
SueCia skrev:
Upp på vind drar man nästan alltid kabel upp då röret inte brukar gå raka vägen in i dosa. Är nog vanligare med EKK i rör än med FK i rör upp på vind.
Ser du bara, precis så är det. Men den ser grov ut för EKK, om den inte är 2,5 mm2. Måste kolla i dosorna...


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


(och det som ser ut som fukt och vitmögel är inte det - missvisande mobilbild med blixt ;-) )
 
Redigerat:
Det handlar alltså om en tvåfasgrupp. Om detta finns det en hel del att säga. Sök på trefasgrupp. Ditt fall blir dock enkelt, man kan se det som två separata grupper som inte har någon samhörighet. De måste matas från två olika faser, så de måste hållas ihop på gruppförteckningen och i centralen så att det framgår att det är en tvåfasgrupp. Samtidigt, om du inte har en tvåpolig säkring så bör man på något sätt begripa att det inte räcker att bryta strömmen till belysningen för att göra uttagen strömlösa och tvärtom. Behöver du trefasuttag får det bli en sep grupp.

Sedan handlar det om en snickarbod. Där gäller en hög IP-klass, men inte mot vatten utan mot damm. Det är ett brandfarligt utrymme med speciella regler, så det duger inte att "konvertera" vilket utrymme som helst till en snickarbod!! Har du kolla på brandreglerna? För det elektriska gäller bl.a i korthet
- minst IP5X
- JFB som skyddar alla ledningar, allt.
- En huvudbrytare för snickarboden som även bryter nollan. Kan t.ex lösas med en sep JFB för snickarboden.
- EKLK med skyddsjordad mantel rekommenderas.
- Försök se till att damm/spån inte ansamlas ovanpå uttag och andra elkapslingar.
- Uppvärmningssystem kräver försiktighet, speciellt fläktar som kan suga in damm.
 
  • Gilla
osiris och 1 till
  • Laddar…
Nej, en enfasgruppom jag inte är helt ute och cyklar... Jag tänker mata belysning och uttag från samma grupp. Ska rita en skiss ändå.

I övrigt har jag inte koll på brandregler men ska läsa på :). Har inte tänkt köra mer än sticksåg och någon slipmaskin, men det kanske blir problem med brandrisk ändå?
 
Såhär ser ut idag:

Slide1.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lösningsidé:

Slide2.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fyra tåtar endast mellan dosa 1 och dosa 2 alltså, för att få en fasledare där det idag bara går en tändtråd.
 
Redigerat:
Jag upprepar mitt första inlägg och vidhåller att du kan dra FK mellan de två dosorna. Ut till lampan respektive uttag blir du använda EKK eller motsvarande!

vectrex skrev:
Det går bra att göra så som du beskriver det. Det enda jag reagerar på är att du skriver tre och fyrledad kabel. Normalt drar man enkelisolerade kablar (så kallade FK) i rör, ej dubbelisolerade kablar som jag tolkar att du har nu?
 
Jag tänker fortsätta vara tråkig. Eftersom du inte har stenkoll. Ta dit en elektriker, hempul i fel miljö kan bli ödesdigert om man inte har stenkoll
 
vectrex skrev:
Jag upprepar mitt första inlägg och vidhåller att du kan dra FK mellan de två dosorna. Ut till lampan respektive uttag blir du använda EKK eller motsvarande!
Jo, fast röret går inte hela vägen mellan dosorna som suecia konstaterade...
 
Bo.Siltberg skrev:
Det handlar alltså om en tvåfasgrupp. Om detta finns det en hel del att säga. Sök på trefasgrupp. Ditt fall blir dock enkelt, man kan se det som två separata grupper som inte har någon samhörighet. De måste matas från två olika faser, så de måste hållas ihop på gruppförteckningen och i centralen så att det framgår att det är en tvåfasgrupp. Samtidigt, om du inte har en tvåpolig säkring så bör man på något sätt begripa att det inte räcker att bryta strömmen till belysningen för att göra uttagen strömlösa och tvärtom. Behöver du trefasuttag får det bli en sep grupp.

Sedan handlar det om en snickarbod. Där gäller en hög IP-klass, men inte mot vatten utan mot damm. Det är ett brandfarligt utrymme med speciella regler, så det duger inte att "konvertera" vilket utrymme som helst till en snickarbod!! Har du kolla på brandreglerna? För det elektriska gäller bl.a i korthet
- minst IP5X
- JFB som skyddar alla ledningar, allt.
- En huvudbrytare för snickarboden som även bryter nollan. Kan t.ex lösas med en sep JFB för snickarboden.
- EKLK med skyddsjordad mantel rekommenderas.
- Försök se till att damm/spån inte ansamlas ovanpå uttag och andra elkapslingar.
- Uppvärmningssystem kräver försiktighet, speciellt fläktar som kan suga in damm.
Kanske övertolkar ni uttrycket snickarbod eller så underskattar jag riskerna. Den kommer inte användas så frekvent, endast med batteridrivna och enfasmaskiner. Men visst det kommer att damma en del och visst kan en sågklinga gå varm om det kärvar och utveckla värme...
 
Jo, det behöver ju inte yra spån i en snickarbod, det finns spånsug för sådant. Det är nog en större risk i verkstäder där det efter lång tid lägger sig ett lager damm ovanpå motorer mm.

Enfasgrupp går ju också bra :)

Men jag vidhåller att EKLK är en lämpligare kabel än FK/EKK.
 
  • Gilla
tuktuk och 1 till
  • Laddar…
Tänk på att täta runt kabeln där den kommer fram i röret på vinden.
Kondens bildas när varm luft kommer upp på den kalla vinden och rinner sedan längs kabeln ner i röret.
 
  • Gilla
osiris
  • Laddar…
osiris skrev:
Vad är skälet till att man inte drar kabel med yttre isolering i rör, värmeutveckling?
Ett skäl att det är mycket enklare att dra FK än EKK. Sen gör det inget att det är billigare också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.