Det här är inget inlägg om var du hitter information om självdrag, tyvärr, snarare ett motlägg.

Fårstår inte den här diskussionen om ftx som tekniskt avancerade, krångliga ventilationssystem. Rördragningen till varje rum kan väl knappast anses tekniskt avancerad. Ventilationsaggregatet som sådant består av 2 fläktar och lite aluminiumplåtar som överför värme mellan till- och frånluft. Inte direkt någon raketteknologi. Underhållet för mig, betyder filterbyte varannan månad som tar ca 2 min och en gång i året dammsuger jag ur aggregatet. Säg att jag lägger ner 15-20 min i året på underhåll.

Bodde tidigare i ett mindre, äldre hus under några år med kakelugn (modell större) självdrag, 2-glas fönster av äldre modell etc. Eldade 2 gånger per dag under den kalla årstiden. Visst, självdrag funkar bra i sådan miljö, med ständigt varm murstock. Luften kom in genom väggventiler, genom halvotäta fönster, längs golvlister etc. Sådär som det gör i gamla otäta hus.

Men herregud vad jag ledsnade på detta liv. Hugga ved, släpa in ved, tända brasa, aska ur, städa upp allt sk-t som vedeldande inomhus för med sig, drag från väggventiler, halvkalla golv.

Om sjävdrag betyder att man måste ha en ständigt varm murstock så kan jag tyvärr inte se enkelheten och bekvämligheten i det systemet.

För självdrag, modernt hus, ingen varm murstock - tyvärr, det funkar inte.

Själv trivs jag ypperligt i mitt nybyggda plasttätade-energiglasförsedda-välisolerade hus med ftx, där jag själv kan styra luftflödet i huset efter behov och årstid.

[edit]
Moderator har helt rätt flyttat ovanstående inlägg från tråden "Självdrag, var hitta information ? till en ny tråd". Inlägget baseras på diskussionen som förkommit i denna tråd http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=thread_deleted4/0.[/edit]
 
Efter att ha läst följande länk så bestämde jag mig för FTX och ingen frånluftsvärmepump.

http://www.ventfunktion.se/villa/jamfor.htm

Någon som har några motargument? (som kan få mig att ändra mig igen :))

Har egentligen ingen direkt erfarenhet av något system så man får lita på vad andra säger och skriver.
 
Ett förtydligande bara..

Finland väljer FTX-aggregat

Eftersom vi har mycket kontakt med Finland så kan vi nämna att där råder omvänt förhållande mot här. Ca 10% frånluftsvärmepumpar och 90% FTX-aggregat och där har man tagit miljöaspekterna på allvar.
I Finland är direktverkande elvärme relativt ovanligt, därför även värmepumpar som ju är en form av elvärme.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.