Hej,

Jag har funderat på hur vi ska lösa elsituationen vid vårat sommarställe. Det finns 0% chans att det dras el till stugorna närmsta 100åren så det finns några få alternativ kvar.

1. Fortsätta ha det mysigt med stearinljus och dra igång elverket (vi har ett nytt) när akut behov finns
2. Solceller på taket
3. Batteri som laddas av elverk

Förutsättningarna är 4 ministugor. Den största stugan, på 30kvm, är det förberett för el. Vi har gasol kyl/frys och spis.

Behovet är nu främst för belysning och kunna ladda en dator/mobil.

Visst är det mysigt med stearinljus men med småkids kan det finnas lite praktiska behov om man ska hänga vid stugorna en vecka.
 
Har just gått igenom samma fundering på min vinterstuga. Lösningen blir batteribank (ca 400 Ah) och solcell. Som backup om det behövs har jag ett gammalt byggelverk och en 60 ampers laddare, eftersom det ofta är obefintligt med sol i november-december-januari. Jag har inte köpt solcellen ännu, men dom är ju numera nästan gratis... <1000 sek per 100W.

Jag skulle köra batterbank + solcell. På sommaren får du ju bra med Ah från solcellen. Kanske en inverter så kan du köra hela systemet på 220V så slipper du tjocka kablar, men då behövs väl elektriker för att göra installationen. Gräva ner kabel mellan stugorna och köra utanpåliggande el där det behövs. Notera dock att invertern har en tomgångsström som drar lite ström, ca 5W för en liten inverter, så fort du har den påslagen. Men det är rätt gött att kunna ha en stereo och TV i stugan. Jag kollade just, och Samsungs nya 32"are drar <30W!

Men annars funkar ju 12V fint också, finns ju bra belysning på 12V och man kan ha en liten inverter i varje stuga om nåt 220V:igt ska kopplas in. Vad har du för kabeldimension i stora stugan? Bör nog vara 2.5mm2 om du ska köra mer än lampor på 12V, men beror ju på avstånd också.
 
Och just det, du får ju mer effekt av att installera solcellen/solcellerna på taket men det är ju bra mycket enklare att sätta dom på en ca södervägg med fäste som vinklar dom upp och mot söder. Så kör alla i fjällen för på taket blir dom bara nersnöade. Det funkar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.