Hej

Min Sambo och jag har precis köpt ett äldre hus byggt 1937 som förvisso är renoverat flera gånger, men all elkabel är utanpåliggande och är förmodligen från 60-talet då det är ett äldre färgsystem.
Nu tänker jag på att tapetsera om de flesta rum på övervåningen och skulle gärna vilja dra om elen till att gå inne i väggarna och ha nya armaturer. Vilket innebär att elcentralen förmodligen borde bytas med. Sitter en gruppcentral i hallen på övervåningen.

Väggarna är i råspont, med isolering innanför.
Men inser att en sådan operation blir kostsam och omfattande. Visst borde man kunna ta ett rum i taget?
Slita bort råspont, dra kabelrör från centralen till lämpliga armatur placeringar och därefter dra ny kabel, för att sedan lägga på gipsskivor?

Bör man byta elcentral först eller kan jag ha kvar den gamla, som är med porslin? Räcker det att byta gruppcentral först och sedan byta huvudcentralen? Eller är det klokast att byta centralen först?
 
Nu ska jag vara tråkig. Allt det där är behörighetskrävande så ta dit en elektriker och diskutera hur ni ska göra.

Tänk framtid bara. Ett dubbeluttag per två meter vägg.(nuvarande standard säger 1 per 3,5m men det är för lite enligt min erfarenhet. Sen ska du ha ett dubbeluttag vid varje fönsterbräda samt ett (enkel)uttag för belysning vid varje fönster. Dra mängder av tomrör för datakommunikation. Eftersom det inte är behörighetskravände så kan du lägga in kabel varefter. Trådat nätverk kommer slå trådlöst under förutsebar framtid. Du bör ha minst lika mänga tomma datarör som eluttag. (räkna inte dom vid fönster)

Men innan du gör någonting, skissa upp bostaden och fundera på vart allt ska sitta. Planering är Allt. Att förutse framtiden är svårt, men utvecklingen går mot fler anslutna apparater.

Alltså mitt råd.

1 skissa
2 fundera
3 ändra skissen
4 ta dit en elektriker för att planera

Och glöm inte jordfelsbrytaren (eller fler)
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Det går utmärkt att renovera ett rum i taget. Elinstallationen behöver inte uppgraderas i alla rum samtidigt. Ni har troligen ojordade uttag idag, och då är grundregeln att jorda samtliga uttag i ett rum, medan övriga kan behålla sina ojordade tills det är dags för de rummen. Tänk dock på att man inte får dra en jordad skarvsladd från ett jordat rum till ett ojordat, om man inte är medveten om riskerna.

Ett alternativ till att riva upp råsponten är att tilläggsisolera på insidan, 34-45 mm. Det ger plats till infälld ledningsförläggning.

Elcentralen behöver inte bytas om den är i gott skick. Det går att installera en JFB i en låda bredvid. Vill ni ändå byta spelar det egentligen ingen roll när det görs. Installation av JFB kan dock medföra felsökning och reparationer, men knappast i torra rum på övervåningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.