Hej!

Vi har gamla fina spröjsade fönster på vårt hus. Fönstren har tidigare varit målade i plastfärg och i sommar var det tänkt att jag skulle måla om dem i linoljefärg. Men tyvärr räcker inte tiden alltid till och jag funderar på alternativa lösningar att ta till och endast renovera ett fåtal i sommar. Är det en bra ide att måla på rå linolja där färgen släppt på övriga fönster? Skulle det göra någon skillnad för överlevnaden av fönstren? Bor inte i Sverige och när vi väl är här är det mycket som ska hinnas med...

Hoppas någon kan komma med bra råd!
 
Frågan är väl hur träet ser ut under plastfärgen? Om det är äldre fönster ska det många år utan färg för att dem ska bli skadade. Har renoverat fönster som stått utan linoljefärg i massor av år och det enda som händer är att dem blir "ruggiga", vilket man enkelt skrapar bort. Allt handlar om att fukten ska kunna vandra så att det inte blir stående någonstans, för då går det fort. Om du har ont om tid kan du kanske skrapa bort plastfärgs-ytan hjälpligt så att inte vatten ansamlas där färgen öppnat sig. Jag skulle låta dem vara tills du har tid att ta dig an dem på riktigt.
 
Rå linolja kan man alltid pensla på där man ser naket trä.
Viktigast längst ner på fönstren eftersom de får ta mest vatten, framförallt de fönster som sitter i sydväst.
 
Tack för era svar! Helt missat att ni svarat men nu ska jag genast ge mig ut och pensla där det är som värst. Det är , precis som ni skriver, värst i nederkant av för säger och foder så där ska jag skrapa och pensla lite. Tack!
 
Nakamura skrev:
Tack för era svar! Helt missat att ni svarat men nu ska jag genast ge mig ut och pensla där det är som värst. Det är , precis som ni skriver, värst i nederkant av för säger och foder så där ska jag skrapa och pensla lite. Tack!

Hej,

Försök att halvolja det virke som behöver fräschas upp, blanda rå linolja och terpentin 50/50 och pensla på flödigt till träet inte suger längre. Sen värmer du försiktigt med varmluftspistol så du ser att det bara precis bubblar upp till ytan igen, då tränger oljan ner på djupet och du får ett fint skydd.

Alternativt ännu bättre är om du kan förvärma oljan till ca. 120 grader och pensla på den varm.

Lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.