Hej!

Vi står i valet och KVALET att bestämma vad vi ska ha för häck runt huset. Jag har fastnat lite för vintergrön liguster, just för att den är vintergrön och ser fin ut på bilder och den kan bli hög, upp till 4 meter. Dessutom kan man plantera den på hösten och då får jag ju något att göra när allt annat är gjort, så jag slipper sitta inne och kura höst...   ;)

Men nu hittade jag lite info om att bären är giftiga och då är min fundering om det verkligen är så lämpligt i ett område där det springer barn? Själv är jag uppfostrad i tron att ALLA bär är giftiga om de finns i en häck runt ett hus, och uppväxt i ett område med bara giftiga bärhäckar. Men jag är inte säker på att alla barn får den kloka informationen idag...  ::) Hur giftiga är bären egentligen?

Någon som vet hur mycket liguster växer på ett år?

Någon som har någon annan vintergrön häck att rekommendera annars?

//Helena
 
helenae skrev:
Jag har fastnat lite för vintergrön liguster, just för att den är vintergrön och ser fin ut på bilder och den kan bli hög, upp till 4 meter.
OK, men var beredd på att vintergrön liguster inte är så 100% vintergrön som t ex barrväxter. Visst står den sig längre än vanlig liguster men den tappar löv så småningom - hur mycket och hur långt in på vintern beror på klimatet. Om du berättar i vilken del av landet du bor finns det kanske någon annan här som vet hur den uppför sig i dina trakter, eller så kan du fråga någon lokal trädgårdshandlare.

helenae skrev:
Dessutom kan man plantera den på hösten
Ja, men det är ingen unik fördel med liguster - nästan alla buskar och träd planteras lämpligast på hösten (undantaget är om man planterar något som med nöd och näppe kan klara sig i ens växtzon, då kan det vara fördel med vårplantering så att busken hinner etablera sig ordentligt innan vintern).

helenae skrev:
Men nu hittade jag lite info om att bären är giftiga och då är min fundering om det verkligen är så lämpligt i ett område där det springer barn? (...) Hur giftiga är bären egentligen?
Det tycker jag inte att du ska oroa dig för. Ligusterbär är rätt svagt giftiga så enstaka bär är inte farliga - och om du klipper den årligen kommer den aldrig att producera mer än enstaka bär.

helenae skrev:
Någon som vet hur mycket liguster växer på ett år?
Jag planterade vanlig (ej vintergrön) liguster för några år sedan och den växte c:a en halvmeter per år men det mesta av det klipper man bort för att få den tät. Under uppbyggnadsåren brukar man vid varje klippning klippa den 20 cm högre än vid föregående klippning. Alltså minst 20 cm per år men om den trivs riktigt bra kan den växa så mycket efter den första klippningen på våren att man kan klippa en gång till omkring midsommar.

helenae skrev:
Någon som har någon annan vintergrön häck att rekommendera annars?
För en hög vintergrön häck finns det inte så många andra alternativ än barrväxter (thuja, idegran, gran) - om du inte bor långt söderut i landet, då finns det kanske annat att ta till men där är jag på bortaplan.
 
Hur hög häck vill du egentligen ha? Ligustern är inte så jättelämplig om du vill ha den flera meter hög. Visserligen klarar den höjden om den får bra stadga från början men snön kan lätt få den att lägga sig. OK att den inte bryts av - men just liguster bör man borsta om det kommer alltför mycket snö.
 
Tack så mycket för matnyttig information!

Vi bor strax utanför Göteborg. Anledningen till att jag "föll" för Ligustern är att jag inte är så förtjust i barrväxter. Thuja är därför inget alternativ som jag väljer i första hand.

Jag vill att häcken på högsta stället ska vara 2,5-3 meter hög för att hindra insyn från bakomvarande väg som ligger lite högre än vårt hus. Tror ni att det kan funka, även om det tar några år? Måste man klippa ner den såpass mycket som till 20 cm över tidigare höjd för att få den fin om man vill ha den lite mer friväxande? Då kommer det ju ta 10 år att få den dit jag vill...  :-/

En korkad fråga till... hur klipper man den enklast? Ska man investera i en maskindriven klippare eller är det handjagare som gäller? Är det svårt/jobbigt att hålla den "tight"?

//Helena
 
Hej!
Ang giftighet;
I boken "Våra giftiga växter – hur farliga är de?" står följande;

Risken för förgiftning är sannolikt ganska ringa. Ligusterbären har sedan gammalt rykte om sig att vara farliga men senast kända rapporter i litteraturen härrör från tidigt 40-tal och gällde Sydeuropa! Från USA, där den är vanlig, finns inga rapporter från senare tid. Dess giftighet får därför ifrågasättas något, åtminstone på våra breddgrader. Enstaka lätta fall kända hos GIC.
SYMTOM
ÅTGÄRD:
Kräkningar, diarre möjligen kramper (enl litteraturen)
Vid förtäring av större mängd bär 10st och däröver – dryck, kräkning medicinskt kol.

--------

Du behöver nog inte vara orolig över giftigheten.


Vi har en ca 12m lång häck som jag klippte för hand de första tre åren. Den är mycket gammal, troligen 1930-tal. Dock klippte jag den för lite vilket resulterade i att den rasade ihop en vinter. Fick börja bygga upp den på nytt och samband med det införskaffade jag en liten B&D klippare för ca 700:-. Man får gå efteråt och snygga till snitten med sekatör för det blir ganska fula sår här och var. Men jag ångrar verkligen inte övergången till el-klippare, det är betydligt enklare och resultatet blir varken bättre eller sämre. Ur miljö aspekt är det ju bättre att klippa för hand men i det här fallet tycker i alla fall jag att det är bättre med en el-klippare.
VH
RN
 
helenae skrev:
Måste man klippa ner den såpass mycket som till 20 cm över tidigare höjd för att få den fin om man vill ha den lite mer friväxande?
Hmm..."litet mer friväxande"? Friväxande är ungefär som oskuld, man är det eller inte, kan inte vara det lite grann... Häckar som ska vara klippta klipper man hårt i början för att de ska förgrena sig ordentligt ända nerifrån marken. Klipper man dem mindre hårt - alltså behåller mer än 20 cm av tillväxten - får man som vi var inne på i den andra ligustertråden ofta en "paraplyhäck", alltså en som är grön upptill och gles nertill - ofta glesare och glesare allteftersom tiden går.

Rent friväxande liguster har jag bara sett i ganska unga exemplar. Dessa har varit minst lika breda som höga och rätt spretiga.

Ang. elklippare kontra handjagare: Håller med Lykkefund och röstar för elklippare. Någon större investering är det inte. Ska man orka hålla efter mer än en liten snutt häck med en handjagad häcksax krävs det en bra en, som kan vara dyrare än många el-klippare är.
 
Farzan skrev:
Hmm..."litet mer friväxande"? Friväxande är ungefär som oskuld, man är det eller inte, kan inte vara det lite grann...
;D Då fattar jag...

Tack igen för alla kloka svar! Det blir till att plantera häck, investera i en motorklippare och trimma hårt några år för bästa resultat. Den som väntar på något gott...

//Helena
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.