Är det någon idé att försöka tvätta ur en skumroller?
 
Om det är vattenbaserad färg tycker jag det.
 
Har man köpt bra kvalite av roller eller penslar är det alltid värt att tvätta, speciellt idag när det mesta är vatten baserat. Första tvätten gör jag med diskmedel och sedan en avslutande tvätt med såpa.
Men även det som ska tvättas i t.ex. lacknafta är enkelt att hantera, jag har tre dunkar med lacknafta där använd lacknafta får sjunka till botten och sedan är det bara att återanvända. Urtvättad färg sjunker med tiden till botten och kvar finns lacknafta som åter kan användas. En av mina dunkar är till hälften fylld med gammal färg i en stor klump på botten efter 30 års återanvändande :) Har ännu aldrig slagit ut lacknafta efter 30 år mera än det som spolats ut efter sista tvätten med såpa.
 
Nej säger jag. Man lägger den i en plastpåse och försluter med tejp vid handtaget. Då håller den i ett par dagar, och funkar för andra strykningen. Sedan slänger man och köper ny.
 
Jag har lagt den i påse tre gånger nu (funkade bra). Men nu blir det en längre paus och även byte av färg nästa gång jag ska rolla.

Ska prova tvätta ur den. :)
 
Nu tvättat den. Först i diskmedel + vatten, klämde på den ett flertal gånger (upprepade 2 gånger med vattenbyte). Sen sköljde av under kranen (klämde på den så den sök åt sig vatten)

Gick bra :)

Det var enklare än att rengöra en vanlig roller.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.