Hejsan.

Jag var på rea hos Plantagen i Höganäs för några veckor sedan och hittade en Indego10 för 5kkr.
Eftersom jag varit intresserad ett tag, så slog jag till och nu skall det snart installeras.

Så kommer då nybörjarfrågorna:
Först och främst, begränsningstråden. Jag har en hel del rosor i gräsmattan, måste man verkligen tråda runt dem? Vad händer om man bara låter maskinen känna av dem och vända där?
Sedan placering av laddstation. Det står att den inte skall stå i solsken. Tyvärr ligger gräsytan den skall klippa söder om huset, så det enklaste sättet att dra el vore att sätta den utanför väggen. Hur löser man det? Bygger ett hus till den?

/ Fredrik
 
Ang. rosorna. Beror på hur tjock stam de har. Är det en väletablerad stam på kring 5-7cm så behövs de inte slingas in.
Sol och placering av laddstationen... Har själv min i ett något utsatt solläge, placerad där HQ ÅF tyckte den skulle placeras när han var här o kikade. Har ett hus till min. Stor anledning till att den inte ska placeras i solljus är p.g.a laddningen blir sämre i värme.
Optimalast när det gäller just laddning av batteriet bör vara att köa klipparen på natten när det är svalare ute.
 
Min Indego står i söderläge under en balkong men utan eget hus. Den kör sina två timmar och laddar en och jag har inte märkt någon skillnad mot annars under senaste 25-30 graders dagar. Och rosorna skall som sagt vara rejäla om du skall låta den köra emot dem.

Kolla upp att du har rätt färg på framaxlarna (teflon, inte silver) och en mjukvara som minst är 5.9. Har du inte det kommer du att få den stående i minimala gropar och nödstoppad av nedhängande grenar om du har några. Med uppdateringarna har inte jag något att anmärka på alls!
 
Vill man inte gränsa av så går det ju bygga en sarg runt ömtåliga grejer med lite brädor av lämpligt slag.
 
Okej, så den kör alltså emot hinder? Jag trodde den stoppade med hjälp av någon slags ultraljudsradar.
Då blir det väl att tråda :(

/ Fredrik
 
Ojdå, är det redan så länge sedan...
Nu har jag trådat och provkört.
Tyvärr så har jag redan kört av kabeln tre gånger.

Vad gör man? Kramlar tätare? Gräver ner tråden? För och nackdelar? Var hyr man maskin för att gräva ner med (i Malmö-Lund)

/ Fredrik
 
Skär en skåra snett in under grässvålen med en spade och lägg tråden där. Snabbt och enkelt där det fungerar.
 
Krammlar max 80-100 cm och sätter extra/anpassar i svackor. Tar en månad sen är det övervuxet. Efter ett år hittar man inte tråden längre. Inget bra med klammrar om man vertikalskär/mossriver, men bra när man planerar om rabatter och enkelt kan flytta tråden (man hittar den efter ett tag).

//Lasse
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.