11277900_10153023059502992_296241908_n.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
11657503_10153036167232992_565943191_n.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Fortsätt att påtala allt du anser vara uppenbart fel med bygget så att byggaren har möjlighet att fixa så mycket som möjligt när han väl är där.

Vad gäller besiktning kan ni komma överens om att du tar in en besiktningsman som få gå igenom allting. Om besiktningen visar på avvikelser mot offert och/eller branschstandard så får byggaren rätta felen samt stå för kostnaden för besiktningsmannen. Om allting visar sig vara OK får du stå kostnaden för besiktningsmannen (men kan förhoppningsvis sova lite bättre om nätterna).

Plus: När byggaren anser sig vara klar med byggnationen har du inte rätt att innehålla mer pengar än vad du anser dig ha i motkrav mot byggaren. Kan vara bra att komma ihåg.
 
Har försökt att formulera ett brev som jag ska skicka till honom, då det inte är så lätt att prata med honom.
Ett problem är ju att han nu i efterhand även har kopplat bort mitt gamla vattensystem då han kom på att det var problem att ha två varmvattentankar kopplade till samma vatten. Så blandaren under diskbänken för det varmvatten (som även går till mina vattenfyllda element tror jag) som går att elda fram är borta.
Hade jag vetat det så hade jag absolut inte gå med på att köpa in en ny VVB som han skulle koppla in.

Dessutom har all luft i system gått ur när han kopplade ur detta så min vattenpump går igång 1 ggr/minuten och pumpar upp trycket i 4-5 sekunder varje gång.

Så jag vet faktiskt ärligt inte om det jag vågar lita på hans konstruktioner och hemmabyggnationer.
 
11657325_10153036169002992_1547818104_n.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
11650838_10153036169852992_811526083_n.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
F_man
  • Laddar…
Hm, är kameran vinklad eller är det fall åt fel håll på avloppsröret?

Väldigt "grisig" rördragning iallafall, förstår att du inte litar på entrepenören. Även om det är korrekt draget vill inte jag att det skall se ut sådär hemma hos mig.

Någon som är bättre på regler än vad jag är: Eluttaget (jag antar för diskmaskin?), får det sitta som det gör vid vattenledningarna?
Verkar ju knäppt om man behöver bryta en föredetta inkommande vattenledning för att kunna byta sladd där också.

Kul i det tråkiga att du delar med dig av bilderna.
 
Om du inte sett tipset här på forumet om att gå med i Villaägarna för en timmes gratis juridisk rådgivning, kanske det vore någonting?

Inga erfarenheter från det själv, men sett tipset på forumet till och från som sagt.
 
Tror att vinkeln med mobilen är lite knasig - men vet inte säkert hur mycket fall det ska vara.
Ska kolla upp tipset om Villaägarna på stört!
 
Har han anslutit en PET-flaska med hjälp av en trädgårdsslang, eller fanns detta tidigare?
 
Just den biten fanns sedan tidigare när jag köpte huset. Köket ska också byggas om, men började med badrummet tyvärr. Inne på 5 veckan o inget fungerar. Börjar bli jobbigt att duscha med trädgårdsslangen!
 
Kanske ska prata med ditt försäkringsbolag också? Tänkte om olyckan är framme och någonting icke-fackmannamässigt utfört är orsak.
 
F_man skrev:
Kanske ska prata med ditt försäkringsbolag också? Tänkte om olyckan är framme och någonting icke-fackmannamässigt utfört är orsak.
Man ser tydligt att det mesta i köket är från en gammal installation. Beredaren och pannan ska kopplas i serie på så sätt kan du dra nytta av dom båda. Beträffande Säkervatten så är det inte nödvändigt att följa deras anvisningar för att det ska anses vara fackmannamässigt, byggreglerna ser annorlunda ut. Men givetvis är det starkt rekommenderat att man jobbar enligt Säkervatten. Det som är helt avgörande vid en tvist är offerten samt dokumenterade anvisningar du gett hantverkaren, har du varit tydlig i din beställning med placeringar och lösningar?
 
Elen är inte korrekt utförd. Normalt sett skall man ha en grupp per tung förbrukare. En torktumlare kan lätt dra 2kw och bör därför ha eget uttag, samma med vvb. Så det borde vara tre grupper.

I zon 2 (http://www.smarthem.se/ip_klasser_zoner.php) får man inte ha annat än fast installerad apparater och en tvättmaskin med stickpropp räknas inte som en sådan. Om det nu skulle räknas som en fast apparat skulle den ha minst X4 IP klassning.

Samma med vägguttaget, det ser ut att vara närmare än 60cm från duschen och skall därför vara X4, dvs strilsäkert. Jag hoppas verkligen att du har jordfelsbrytare, annars skulle jag råda dig att duscha förän du har installerat en jordfelsbrytare.

Uttaget är ju lätt att byta till rätt modell men tvättmaskinen kan vara lurigare och samma med att dra fram fler grupper.

/N
 
  • Gilla
F_man
  • Laddar…
niblom skrev:
I zon 2 ([länk]) får man inte ha annat än fast installerad apparater och en tvättmaskin med stickpropp räknas inte som en sådan. Om det nu skulle räknas som en fast apparat skulle den ha minst X4 IP klassning.

Samma med vägguttaget, det ser ut att vara närmare än 60cm från duschen och skall därför vara X4, dvs strilsäkert.
/N
Nu är det ju en duschkabin och inte en vanlig dusch eller bad. Har för mig att zonindelningen kan räknas annorlunda då och lite andra regler kan tillämpas, då den s.a.s. har sitt eget våtutrymme med sig.
 
Det är möjligt att zonindelningen är annorlunda, dock har jag svårt att se att en utbildad elektriker skulle sätta ett sådant väguttag sådär. Grupperna är fortfarande fel dvs det kommer inte gå att köra alla tre apparaterna samtidigt, men lite tur kanske två av dem.

/N
 
Nu har jag haft en besiktningsman som påtalad inte mindre än 11 brister. En elektriker har varit här och även han anser att det är förenat med livsfara att vistas i badrummet om man inte tar ut säkringarna. Har ingen jordfelsbrytare.

Haft en annan VVSare här som bara skakade på huvudet och inte ens vill ta på sig jobbet att återställa eller fixa allt då det inte är enligt branschreglerna.

Pratat med säkert vatten om de kan komma ut och tittade på vad en av deras "certifierade" VVSare gör för "bra" jobb, men det kunde de inte.

Vet inte hur jag ska göra i nästa steg. Har bestridit fakturorna men det verkar som att "göra om, göra rätt" kommer att kosta mer än vad första VVSaren (som offererat hela jobbet) egentligen skulle ha.... Ska skicka lite bilder till
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.