Hej!

Lång historia kort; vi skall stycka av ett par tomter från mina föräldrars mark i Göteborgs Stad. Beslut om förhandsbesked nybyggnad finns från Stadsbyggnadskontoret och däri står som "Villkor för kommande bygglovprövning" att "Miljöförvaltningens tillstånd angående VA ska inlämnas". Problemet är det att ansökningsblanketten för "anordnande eller ändring av enskild avloppsanläggning" innehåller en jämrans massa rutor om befintlig fastighet, vilken typ avlopp som ska anläggas placering och en massa annat. Inget av detta vet vi ju ännu, tomterna är ju inte ens avstyckade än. Min far har kontaktat miljöförvaltningen för att fråga hur blanketten skall fyllas i men de hänvisar tillbaka till stadsbyggnadskontoret och inget händer....

Så! Nu hoppas jag att forumets samlade erfarenhet ska vara snabbare än kommunens kvarnar. Finns det någon här som har gjort detta nyss och kan vägleda lite? Just nu känns det lite som ett moment 22.....

Tack på förhand!
ToRy
 
Fyll i efter bästa förmåga och beskriv om ni gör bedömningar. Sedan är det upp till myndigheten att begära kompletteringar om era uppgifter är för knapphändiga.
 
Hemmakatten
Ni behöver ett tillstånd från Miljö- och hälsoskyddsavdelningen (eller vad den nu heter) att få anlägga en egen avloppsanläggning på respektive tomt eller att ni anlägger en gemensam avloppsanläggning för två eller tre tomter. Går det inte pga markförhållanden eller annat så kommer ni inte heller att få något bygglov.

Det bästa är alltså att ta kontakt med firmor som anlägger avloppsanläggningar ocjh få ett utlåtande från dem. Om marken är otjänlig får man ta kontakt med firmor som har minireningsverk.

Med dessa papper/utlåtande bifogade har ni en grund att få bygglov.
 
Okej, då fyller vi i så gott det går så får vi helt enkelt låta kvarnarna mala. :D

Tack!
 
Kvarnarna mal på....
Under tiden kommer en följdfråga: Utöver att avstyckningen blir klar, vad behöver finnas framme för att tomterna kan/får säljas? Vi står fortfarande på samma punkt som sist, se det bifogade dokumentet. Som jag förstår så har vi alltså ett papper som säger att bygglov kommer att godkännas, förutsatt att vi får tillstånd för VA och att hästhagen flyttas. Måste vi ändå söka bygglov innan vi kan sälja tomten, eller räcker förhandsbeskedet och VA-tillståndet (och hästhagen)? Känns ju lite onödigt att behöva söka bygglov på en byggnad som inte kommer uppföras eftersom köparen sen vill ha något helt annat på tomten... Något mer som behövs innan en försäljning är möjlig?
 
harry73
Du kan börja sälja redan nu. Köparen vill villkora köpet med att det går att han får förhandsbesked för tomten och det är helt OK. Ni kan söka förhandsbesked själv eller låta köparen göra det.
Gör ni det, då har ni allting färdig innan köpet och det blir smidigt för köparen.
Gör köparen det, då kan han utnyttja hela giltighetstiden (5 år) för att fundera vilket hus han vill bygga.
 
Det ska väl räcka med förhandsbeskedet och det var ju klart.
Om avstyckningen inte är klar så kan det villkoras i köpet att det går tillbaka om LMV skulle neka, men det brukar väl inte ske när förhandsbesked finns.

Det som kan bli problem är om de 50 meterna till hästhagen inte ligger inom den avstyckade fastigheten. För då kommer köparen inte kunna ansvara för att villkoret uppfylls och alltså inte vara säker på att få bygglovet. Då behövs förmodligen något servitut som hindrar djurhållning på den marken.

VA-prövningen gäller ju den specifika tekniska konstruktionen på anläggningen. Lika som bygglovet är specifikt. Om det inte är avsikten att ni ska projektera hela rasket finns ingen anledning att göra det bara för att kunna sälja en tomt.
 
Ny fråga:
Vi har en köpare till tomt nummer 1 och har kommit överens om ett pris. Förhandsbeskedet om bygglov finns, VA-ansökan får köparen lösa i samband med bygglovsansökan, vi lägger in en klausul om att avstyckningen måste gå igenom (och att hagen flyttas, den ligger på stamfastigheten) för att köpet ska slutföras. Gott så.
Nu uppstår en ny fråga. Vi har kontakt med en mäklare som påstår att om våra föräldrar ger tomten till oss så behöver vi inte någon lagfart? Jag har kollat lite på lantmäteriets hemsida men hittar inga som helst belägg för det. Kan det verkligen stämma som mäklaren säger? Är inte lagfarten ett papper som säger vem som äger vilken fastighet? Den måste väl finnas oavsett om tomten är fådd eller köpt?
 
harry73
ToRy skrev:
Ny fråga:
Vi har kontakt med en mäklare som påstår att om våra föräldrar ger tomten till oss så behöver vi inte någon lagfart?
Ni behöver såklart lagfart för att bli registrerad som ägare, men mäklaren menade nog lagfartsavgift.
Avgiften är baserad på försäljningspriset, och vid en gåva betalar man därför ingen lagfartsavgift, bara en expeditionsavgift.
http://www.lantmateriet.se/sv/Fastigheter/Andra-agare/Stampelskatt-och-avgifter/

Jag vet inte om en gåva betyder att ni får betala mer kapitalvinstskatt, när ni säljer huset i framtiden
 
Det kan ju vara så han menar naturligtvis. (y)

Hur det än faktiskt är så räknar vi med att betala skatt på hela summan vi får för tomten.Blir det något annat är det bara positivt. :)
 
ToRy skrev:
Ny fråga:
Vi har en köpare till tomt nummer 1 och har kommit överens om ett pris. Förhandsbeskedet om bygglov finns, VA-ansökan får köparen lösa i samband med bygglovsansökan, vi lägger in en klausul om att avstyckningen måste gå igenom (och att hagen flyttas, den ligger på stamfastigheten) för att köpet ska slutföras. Gott så.
Nu uppstår en ny fråga. Vi har kontakt med en mäklare som påstår att om våra föräldrar ger tomten till oss så behöver vi inte någon lagfart? Jag har kollat lite på lantmäteriets hemsida men hittar inga som helst belägg för det. Kan det verkligen stämma som mäklaren säger? Är inte lagfarten ett papper som säger vem som äger vilken fastighet? Den måste väl finnas oavsett om tomten är fådd eller köpt?
Här låter det som det kan finnas en komplikation.

Jag får för mig av det du skriver i tråden att det är du som står som säljare av tomten, som du ev. har fått i gåva eller köpt från dina försäldrar?

Hagen som skall flyttas antar jag tillhör dina föräldrar? Då blir det svårt rent formellt att i ett avtal mellan dig och en köpare lova att dina föräldrar permanent flyttar djurhållning från den hagen. Även om det i praktiken säkert kommer att fungera. Men hur går det om någon annan är ägare till dina föräldrars gård om typ 10 år? Men föräldrarna är inte part i avtalet. Dvs. om jag fattat situationen rätt.
 
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
harry73
Varför säljer inte dina föräldrar tomten och ger pengarna till er som gåva?
 
Den där jäkla hagen ja..... Jag tycker det är märkligt att stadsbyggnadskontoret över huvud taget bryr sig om hagen. Stamfastigheten är en jordbruksfastighet som till viss del används som betesmark. Just den aktuella hagen "byggdes" ut för några år sedan och då var det inte tal om att vare sig grannar eller sbk brydde sig (iofs kanske hagen byggdes ut "svart" vad vet jag...) Sbk bryr ju sig inte om att hagen ligger nära en annan befintlig fastighet. De presumtiva köparna bryr sig inte ett smack, de gillar hästar och säger sig inte störas det minsta om de bor granne med en hage. Personligen kan jag tycka att om man väljer att köpa tomt och bosätta sig i jordbruksbygd så ingår liksom djuren... Men men, sunt förnuft råder ju inte alltid.... Frågan är vad som händer om köparna bygger huset och hagen sen flyttas tillbaka.... med deras godkännande, kommer sbk höra av sig då?

Hur som så har vi diskuterat fram och tillbaka vem som egentligen ska sälja tomterna, det kan mycket väl bli så till slut att föräldrarna säljer tomterna och ger oss pengarna. En försvårande omständighet med det skulle eventuellt kunna vara det att syskon nummer 1 redan fått en tomt som förskott på arv, för några år sedan, och nu är tanken att syskon 2 & 3 ska få varsin tomt för att så att säga jämna ut spelplanen. Detta är en helt annan fråga som finns i en annan tråd så hur det ska skötas kan vi lämna därhän i denna tråd. Poängen är att det hade känts enklare om vi också får varsin tomt i stället för att vi får en summa pengar var. Dock hänger ju den summan ihop med värdet på tomterna så det spelar ju egentligen ingen roll. Dock, som alltid i såna här frågor, bättre att ha klara papper och klara villkor så det inte blir bråk om arv senare....
 
harry73
ToRy skrev:
De presumtiva köparna bryr sig inte ett smack, de gillar hästar och säger sig inte störas det minsta om de bor granne med en hage. Personligen kan jag tycka att om man väljer att köpa tomt och bosätta sig i jordbruksbygd så ingår liksom djuren... Men men, sunt förnuft råder ju inte alltid....
Stycker man av en tomt för bostadsändamål, ska man acceptera att den förändrade använding kan påverka hur marken omkring kan påverkas. Och det borde inte cara något problem eftersom byggbara tomter har högre kvm priser än jordbruksmark.
Köparna kanske gillar hästar men får ett barn som är allergisk mot häst.
 
Jo men återigen så är myndigheter inne och skapar begränsningar för alla när ett fåtal eventuellt kan bli drabbade. Lite personligt ansvar bör man kunna lägga på individen. Att köparna i framtiden skulle få ett barn som är allergiskt köper jag inte riktigt som argument. Då skulle man behöva fälla alla björkar, asfaltera över allt gräs, förbjuda grannarna att ha hund osv, för den händelse att framtida barn utvecklar allergier.
Snarare tycker jag då att tomtens pris får påverkas av att det ligger en hästhage bredvid. Det är upp till köparen - inte sbk - att se det som en olägenhet eller en tillgång. Bara min lilla åsikt.... (y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.