Dekker skrev:
kan det vara så att PEN är dålig? det kan ge roliga fel, speciellt om du har ojämn belastning i huset. Ojämn belastningen med trasig PEN borde ge växelspänning i nollan, som i sin tur påverkar de andra fasernas potential


Låter faktiskt som något vi inte har testat, hur testar man det?




nisse123 skrev:
Vart sitter elmätaren plats 1 eller 2
vad är plats 2 Fördelningscentral eller?


1 är ett skåp som står mitt på tomten med 3 säkringar i, Vid 2 sitter elmätare samt kabel till elskåp nr 3 samt till kopplingspunkten som sitter under "hus" 4


GK100 skrev:
Har du möjlighet så lägg in lite bilder på där du mätt och pkt 2 och 3 på din skiss allmänt så är det lättare att ge något vettigt svar. Inget säger att det är ok på matande sida, och dålig kontakt på PEN/N där du mätte är ganska troligt och kan ligga just på din sida eller servisanslutningen. Svaren spretar så mycket att det är bättre du logiskt och professionellt felsöker om du känner dig manad.

Hur upplevde du nivån, kompetensen hos de som varit inblandade i felsökningen tidigare? Verkligen anmärkningsvärt att inte någon då sökte rätt på det när du så tydligt har problem med nollföljdspänningar, de kan uppstå av många anledningar men praktiskt är sk nollfel, nollsläpp osv i PEN på överlägsen ohotad förstaplats.


Jag upplevde absolut att kompetensen hos både de elektriker samt Eon gubbar som varit här är hög. Sen att problemet inte är löst sätter ju mig i en jobbig sits. Eon har inte släppt detta men de har heller inte löst det. De väntar blandannat på att jag skall återkomma när faserna visar fel trots att huvudsäkringarna är urdragna. Va ska jag göra liksom?

Vid ett tillfälle då jag försökte "dvärgbryta" mig fram till felet så kunde jag se att späningen på L3 ändrades uppåt ju mer jag slog på, trots olika faser. Samtidigt vid ett annat tillfälle var späningen hög när alla brytare var av. Så den logiken fattar jag inte.
 
  • Gilla
bobbygrossmann
  • Laddar…
nisse123 skrev:
Har du kollat så du inte har gamla nollplintar.

[länk]
Det har jag säkert I den första fastigheten, fast elektriken drog åt skruvarna så han blev blå I ansiktet.
 
ryabacken skrev:
Låter faktiskt som något vi inte har testat, hur testar man det?

.
Se # 28
Mät även L1, L2, L3 mot sann jord och återkom med svar.
 
Jag har inte haft någon förhöjning av spänningen på några dar men när jag tänker efter så har jag vid något tillfälle fått en stöt av en jordad lampa, dock en mycket varsam sådan samt vid något tillfälle en stöt av det jordade elskåpet på inkommande. Kan ju bekräfta detta med jordfel. Skall även tilläggas att kopparplattan är nergrävd ca 3-400 meter från inkopplingspunkten har jag fått bekräftat och vi bor på en grusås som jag misstänker leder jord dåligt.

Gjorde nån liten mätning mellan kopparledning som leder vatten och jord i ett uttag i sista fastigheten och fick upp 200mv. På nåt ställe blev det 10v, mellan ram för garageport och sann jord.

Ska jag gräva ner en platta vid inkommande så att jag kan mäta jorden rätt och riktigt där eller? Annars kommer jag inte åt alla faserna urkopplade.
 
Om problemet uppträder igen, följ då de råd som getts om att göra en komplett mätning. Gör gärna en mall på papper som du har till hands när det väl inträffar:

Mätpunkt: (t.ex hus, mätarskåp, elcentral, uttag)
Aktuell belastning: (beskriv om det går hur stor belastning som finns just då, för varje fas, t.ex mät blinkfrekvensen på mätaren, eller om du har en mätare som visar belastningen i klartext per fas. Har du en strömtång så vore det guld).
L1 - L2:
L2 - L3:
L3 - L1:
L1 - N:
L2 - N:
L3 - N:
L1 - Jordtag (sann jord):
L2 - Jordtag:
L3 - Jordtag:
N - Jordtag:
Testbelastning: Koppla in en hög belastning, både mellan fas och nolla och mellan faser om du har möjlighet och se hur mätvärdena förändras, t.ex en portabel värmefläkt för enfas och trefas.

Du skulle alltså behöva ett eget jordtag att mäta mot. Har du ingen naturlig järnkonstruktion som har kontakt med jord, men inte elsystemets nolla, så kan du dunka ned ett spett eller liknande, helst 2 meter djupt.
 
  • Gilla
tuktuk
  • Laddar…
Jaha, lyckats göra en mätning, visade den för Eon som skaka på huvvet och nu är det mitt problem igen.

Se film, kommentarer?

[video=youtube_share;ztT7lAPvLb0]http://youtu.be/ztT7lAPvLb0[/video]
 
Äsh, att jag aldrig lär mig att inte ge svar i trådar, det blev helt fel detta.

Bättre jag bara läser och frågar! :)
 
Redigerat:
Jag får nog säga att det är en närmast obegriplig filmsnutt, bättre att du sveper över de olika delarna och helheten så man förstår vad du har där och vad du mäter. Du har ju en strömtång så det borde gå att göra lite systematiska mätningar med kända snedlaster som nämndes tidigare, och mät genom huvarnas testhål så allt kan ligga till också åtminstone till att börja med. Ordna gärna ett litet jordtag dvs ett enkelt rör eller spett som du kan slå ner 10-20 m bort och ha som referens för PEN vid spänningsmätningarna.

Vore väl märkligt om du inte skulle kunna komma till rätta med problemet.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Jag gjorde ett jordtag som visade 5-6 volt mellan jord och jord. Filmen visar ingående 3 faser och jag kan inte begripa hur det kan vara 280 volt på L2 när bara L1 är inkopplat. Det största problemet jag har är att felet kommer bara ibland vilket gör det för mig omöjligt att lösa detta känns det som. Dessutom är jag ingen elingenjör så jag besitter inte riktigt alla finurliga kunskaper.
 
C
Vilka punkter mäter du mellan egentligen?

elfel.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Svart på jord och röd på inkommande fas från eon
 
ryabacken skrev:
Jag gjorde ett jordtag som visade 5-6 volt mellan jord och jord. Filmen visar ingående 3 faser och jag kan inte begripa hur det kan vara 280 volt på L2 när bara L1 är inkopplat. Det största problemet jag har är att felet kommer bara ibland vilket gör det för mig omöjligt att lösa detta känns det som. Dessutom är jag ingen elingenjör så jag besitter inte riktigt alla finurliga kunskaper.
Det är ganska stor skillnad du mätte upp där. I vilket läge var det, med din sida avstängd?
 
yupp, min sida avstängd
 
Har du någon uppfattning om hur många ni är som är anslutna till samma trafo och vilken typ av belastning det är?
 
C
ryabacken skrev:
Svart på jord och röd på inkommande fas från eon
Var tar du jord ifrån där då?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.