Hej.
Ny medlem här på byggahus. :):)
Köpte hus förra våren, det finns en enkelt inglasat uterum som börjar se väderbitet ut, tänkte jag fräscha upp det lite, men vad ska jag använda?
Tror att jag kan olja över allting, men jag vet inte riktigt...
Vore tacksam om nån av er vet bättre än mig...
Skulle helst slippa slipa. :confused:

Tack på förhand...
 
  • 20130914_103703.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20130914_103712.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20130914_103724.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Finns det ingen kunnig som vet.... Sugen på att greja nu i helgen... :confused:
 
Hej CandyManX, välkommen till Bygga Hus-forumet!

Svårt att säga vad det är behandlat med.

Vad som sätter myror i huvudet är de där vita beläggningarna.
Är det färgspill, är det mögel (brukar ju mest vara svart s.k. svartmögel) eller vad är det?

De två nedersta bilderna visar spårad plywood, och sådan brukar vara mycket hållbar.
(Limskikten mellan fanerlagren stoppar fukt och röta.)


Om det var mitt hus/uterum så hade jag nog
1. Försökt borsta bort den vita beläggningen, och flagnande färg
2. Behandlat allt trä med alkydolja/ alkydoljegrund. Jag hade nog valt Jotuns Trebitt
3. Sedan färdigmålat med olje- eller akrylatfärg. Jag hade nog valt Jotuns Drygolin

Som du förstår gillar jag Jotuns färger :)
Men andra tillverkare har likna´nde färgtyper också.
 
  • Gilla
CandyManX
  • Laddar…
Tack för din input. KnockonWood. Tror inte det är mögel, snarare att färgen släppt. Tror jag iallafall. ..
 
  • 1379251165514.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 1379251187679.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, det låter troligt.

Men trät ser rejält uttorkat ut, kanske dags att ha på lite grundolja då.
Det lär nog gå åt en hel del...
 
Jag är fullständigt ovetande om all vad som rör olja/färger/lasyr..
Kan jag stryka vanlig "grundolja" över alltihop? Räcker det?
Behöver jag slipa ner ytan först?
Jag är ju inte direkt petig, bara det blir hyffsat, och skyddar i ett par år till.
 
Jag skulle säga att du har ett gammalt mysigt brunlaserat uterum. De vita fläckarna som lyser igenom är antagligen bara ställen där träet har tagit tillräckligt med stryk och fibrerna med färg har trillat av (ser inte helt nygjort ut...). För att att styra upp det igen bör du stålborsta ner den gamla lasyren och allt dött trä - det är ingen ide att behandla något dött. Sen kan du antingen måla med lasyr igen eller t.ex. en täcklasyr som håller längre men fortfarande är lätt att använda och underhålla.
 
nemlan skrev:
Jag skulle säga att du har ett gammalt mysigt brunlaserat uterum. De vita fläckarna som lyser igenom är antagligen bara ställen där träet har tagit tillräckligt med stryk och fibrerna med färg har trillat av (ser inte helt nygjort ut...). För att att styra upp det igen bör du stålborsta ner den gamla lasyren och allt dött trä - det är ingen ide att behandla något dött. Sen kan du antingen måla med lasyr igen eller t.ex. en täcklasyr som håller längre men fortfarande är lätt att använda och underhålla.
Skulle vilja hålla med nemlan; Jag tror att det är brunlaserat, och varför jag tror det är för att hela mitt hus såg ut i princip likadant innan vi målande om hela rasket.
Slipa eller skrapa där träet är fransigt och rest på sig, tvätta av med målartvätt, låt torka, behandla med täcklasyr eller liknande.
Är panelen helt slut och sprickorna går genom träet skulle jag fundera på att byta ut dessa.
 
Hej
Dom där brädorna behöver bytas.
Även om du lägger ner tid och pengar på att försöka få den fin så kommer det se likadant ut om något/några år.
Åldern har nog tagit ut sin rätt.

Fredrik
 
S
att olja räcker inte ej till dom bräderna, byte av panel är att rekomendera
 
Uppdatering...
Insåg att jag inte ville rädda det gamla bruna instängda uterummet längre, så jag rev allt å byggde nytt.... Men tack för eran hjälp! Trevlig sommar!
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gamla....
 
Nya....
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Sicket jobb, grattis till bra resultat!

Och det tog bara två år ändå :)

Men vad är det mellan det "yttre" och "inre" räcket?
Plats för blomlådor och -krukor eller vad?
 
Yees... Bara två år.... 😆😆😆. Nä, har blivit både köksbyte och toarenovering i mellan... Mellan yttre å inre, där ska det planteras jordgubbar, det har chefen bestämt.... 😶😶😶 men det bli till våren, ska bygga nån form av låda av formplyfa. Med dränering så det inte kan svämma över. Nu vägrar jag att på börja nått nytt projekt, ska njuta av semestern och altanen... 😃😃
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.