Vi ska strax sätta igång med att måla vårt nya hus. Huset har 150 mm liggande panel och är "grundmålat" (förmodligen enbart transportskyddat) i fabrik med en linoljebaserad alkydfärg.Huset ska målas vitt (S0502-Y)

Vi hade först tänkt oss Alcro Bestå/Beckers Perfekt pga goda testresultat och rekommendationer från nöjda kunder. Vi har pratat med två olika färghandlare som säljer dessa produkter. Den ena färghandlaren rekommenderade dock inte Bestå/Perfekt för liggande panel. De tyckte inte att akrylat (som Bestå/Perfekt tydligen är) lämpade sig väl för liggande panel pga vattenansamlingarna ovanpå brädorna. De rekommenderade istället Demidekk Ultimate i vårt fall, då den färgen inte är rent akrylat utan en hybrid med både akrylat och alkyd och var bättre lämpad för liggande panel.

Stämmer detta? Är Alcro Bestå ett dåligt val för oss och passar Demidekk Ultimate bättre? Finns det ett tredje alternativ som är ännu bättre?
 
fyrafyra skrev:
...De tyckte inte att akrylat (som Bestå/Perfekt tydligen är) lämpade sig väl för liggande panel pga vattenansamlingarna ovanpå brädorna...
Vad är det för panel du har som samlar vatten ovanpå?
Är kanten inte sågad/fräst med lutning för vattenavrinning?

Hos mig har vi vanlig Z-panel.
Ett hus är målat med Demidekk Ultimate och två med Flügger 99 Aqua, som är en ren alkydoljefärg.
Nu tre år efter målningen syns ingen skillnad mellan de olika ytorna.
 
  • Gilla
nikasp
  • Laddar…
Bestå är väl också en hybrid om jag inte minns fel?
 
Jag vill hur som helst se en bild på denna panel. Helst ett tvärsnitt.
För det övergår mitt förstånd att man har tillverkat, och dessutom monterat, en liggande panel som helt saknar avrinning för regnvatten.
Till och med vanlig dagg på sommarnätter måste ju vara förödande i så fall :p
 
Tja, man vet ju aldrig hur panelen faktiskt ser ut, men jag gissar att färghandlaren har syftat på att fukt tenderar att belasta det nedre, utskjutande partiet på varje bräda mer än på en stående panel. Inte ovanligt med lite flagning, eller i alla fall tätare underhåll, på just dessa delar. Nu är dock de moderna färgsystemen så pass bra att det antagligen inte skiljer något mellan dem i hållbarhet i detta avseende.
 
nemlan skrev:
Bestå är väl också en hybrid om jag inte minns fel?
Nej. Det är en akrylatfärg.
 
nikasp
Vad slutade det med? Funderar på att ta in målare för att jag har för lite fritid och även barn. Målaren som var här ville hårdnackat köra Beckers eller Alcro trots att jag redan målat garaget med Ultimate samt har två 10 liters i garaget (över 4000 kr).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.