Har hängt här mycket sedan vi köpte första huset i somras, men har nästan inte skrivit något alls. Men fantastisk vad mycket kunskap här finns, och vilja att hjälpa till! Huset är ett trähus på 175 kvadrat från 1929, men det har renoverats och byggt om i flera omgångar.

Men nu till frågan. Vid farstutrappan har det suttit ett vindskydd i form av en glasskiva i en träram. Träramen var i dåligt skick så jag har bestämt mig för att göra en ny medan jag ändå målar och fixar. Det är en enkel konstruktion gjord av 45x45-reglar och ramens ungefärliga mått är 1x1,2 meter.

Min tanke är att fräsa ett 20mm djupt spår med en bredd av 4mm (glasskivan är 3mm tjock) i reglarna och sedan foga ihop dem med halvt-i-halvt som jag limmar och sätter någon skruv i. Sen tänkte jag dra en fogsträng mellan glaset och regeln för att hålla regnet bort från spåret.

Min fråga nu är om det låter vettigt att fräsa ett spår som är 1mm bredare än glasskivan, räcker det för eventuella rörelser i samband med att träet rör sig? Eller kan jag hålla den tajtare? Är min konstruktion dum på något annat sätt? En nackdel jag själv ser med den är att det kan bli svårt att byta rutan ifall den skulle gå sönder, då måste ramen tas isär. Men den risken är jag beredd att ta. Men har jag missat något annat? Jag är en glad nybörjare och tar tacksamt emot tips!
 
I det måttet bör glasskivan vara minst 4mm och härdad. Ska den vara laminerat är det tjocklek 6,38mm. Välj för Guds skull säkerhetsglas(lamell/härdat) så slipper man tråkiga olyckor även om priset är 40-70% dyrare.

Med vänlig hälsning, fremax
 
  • Gilla
237 och 1 till
  • Laddar…
Hade tänkt lite på att ersätta med en starkare skiva, just för olycksrisken och att den faktiskt utsätts för rätt kraftiga vindar från havet. Men så tänkte jag att om den hållit tidigare fortsätter det nog att fungera. Men efter din synpunkt har jag tänkt om ytterligare en gång och kommer att satsa på att åtminstone ha härdat glas. Tack för synpunkten!
 
  • Gilla
237 och 1 till
  • Laddar…
Ett fast måttbeställt uterumsparti från tex. Willab garden, med aluminiumram och 4mm härdat glas kostar ca 1600:- inklusive hemleverans.

Om det passar din farstukvist eller smak har jag ingen aning om, men det känns som en enkelt och prisvärt alternativ.
 
Tack för tipset. Spar det till en annan gång. Den här gången är det lite av ett självändamål att göra ramen och själv pussla ihop det. Tycker det ska bli kul och ser det lite som ett läroprojekt. Om sanningen ska fram skulle vi faktiskt klara oss rätt bra utan vindskyddet :)
 
Ser att det inte är helt ovanligt att fräsa spår i stolpar och sätta glas som staket runt verandan. Någon som vet om de som gör det fräser 4mm till 4mm skiva, eller behövs det lite spelrum för träet att röra sig? Min ram kommer visserligen att sitta ganska fixerad men jag känner mig osäkert. Kommer att köra på härdat glas som fremax föreslår.
 
Man behöver fräsa lite större spår än vad glaset är tjockt för att få i glasskivan. Ca 5 mm till 4 mm glas skulle jag göra. En 4 mm glaskiva är ca 3.8 mm tjock. Om du vill fräsa in den för att du tycker att det ser bättre ut eller är roligt så ska du göra så. Men annars så kan du göra ramen färdig och ställa glaset in i ramen och sätta fast det med lister.
 
Tack för ditt svar Niq. Hade missat det tidigare men såg det nu. Att göra klart ramen och ställa in glaset med lister kommer nog bli min metod nästa gång. Men den här gången ska jag prova vidare med att fräsa. Men jag stöter ständigt på nya problem med den här egentliga lilla sidouppgiften. Jag behöver fräsa 20mm djupt men den minsta notfräsen jag sett med det djupet är på 6.35 mm. Det blir ganska mycket större än glaset som är 4mm. Min tanke nu är att om det känns väldigt rangligt så kilar jag ner några pyttesmå kilar som håller glaset på plats så det liksom inte står och slår i ramen eller att hela belastningen hamnar på fogen.
 
Om du redan har köpt glaset så går det nog bra att kila. Men silikonfogen håller det nog på plats om du drar en fog runt om glaset. Annars så finns det också 5 mm glas
 
Jag slår ett slag för klyvsåg här.
Såga ett spår, gera ihop hörnen, klart.

Centrera klingan på virket med förskjutning 1mm, såga spåret, vänd på biten såga igen.
Spåret borde då bli 5mm med en 3mm klinga.
Lättare än att fräsa.
Gerar man sen hörnen så döljs spåret.
 
Jag körde med cirkelsåg första gången. Gjorde spåret innan jag sågade bitarna så spåret hamnade helt på linje. Men sen fick jag för mig det här men att jag skulle fräsa. Så här med lite distans till det kan jag se att den främst orsaken kanske var att jag ville ha en anledning till att köpa en fräs, även om det också kändes bra att ha ett spår som inte gick ändå ut, även om det inte ska synas när fönstret väl var på plats, vilket det fortfarande inte är :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.