Hej,
Jag har bytt membran på min gräsklippare, Stiga Multiclip 46 S, 2005 med Briggs & Stratton-motor.

För att komma åt att byta membranet så lossade jag bensintanken och lossade tyvärr även fjädrarna...
Det är lätt att vara efterklok och nästa gång jag lossar något ska jag absolut fota innan, för minnet sviker mig. Det finns ju fler hål än fjädrar och nu blir jag inte klok på hur det ska sitta.

Någon som vet?
Någon som har en likadan och har möjlighet att lossa luftfiltret och ta en bild och dela med sig av?

Hälsningar och varm kram till alla
/Cecilia

PS Jag hade problem med att maskinen gick som en härke och varvade ojämt och presterade svart rök och slukade bensin. Jag har bytt tändstift, luftfilter och hoppas nu på att membranet ska göra susen. Torde hur som helst funka bättre, då förra ägaren monterat membran och packning i fel ordning! Å andra sidan tabbade han sig inte med fjädrarna.
 
Upplivar denna gamla tråd då jag fick en sån här maskin, dock låg fjädrarna löst vid sidan och det ser ut som förra ägaren modifierat dom en del.. Nån som har en bild hur det ska se ut??:)
 
regfjädrar.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hittade en bild till slut, lägger upp den här så kanske jag hittar den lättare nästa gång;-)
 
souba skrev:
Upplivar denna gamla tråd då jag fick en sån här maskin, dock låg fjädrarna löst vid sidan och det ser ut som förra ägaren modifierat dom en del.. Nån som har en bild hur det ska se ut??:)
Hej!
Kul att den här tråden fortfarande lever.
Jag har inte klipparen kvar, då jag tröttnade på att klippa gräs i avgaser, så jag kan inte bidra med något foto. När jag tittar på din bild ser de inte modifierade ut, tycker jag. Jag köpte nya fjädrar till min och som jag minns det såg de nya ut som de gör på din bild.

/Cecilia
 
nikasp
Var köpte du fjädrar? Har en stor klipparreparatör nära och undrar om det är något de kan tänkas ha på hyllan?
 
Tack för omtanken. Jag köpte fjädrar på Varuhuset i Rönneshytta. Men det gick inte att få ordning på maskinen ändå och tillslut gav jag upp, så den här klipparen har gått hädan och finns inte mer.
 
nikasp
OK, ska göra ett försök med att byta luftfilter och fjädrar. Tar nog det där membranet också när jag ändå håller på.
 
Låter som en bra idé. Den som hade bytt membran på min maskin tidigare hade satt det åt fel håll, så det kanske inte var så konstigt att den gick som en kråka.
 
S souba skrev:
[bild] Hittade en bild till slut, lägger upp den här så kanske jag hittar den lättare nästa gång;-)
Hej
Har en sådan förgasare dock annan maskin men motorn är samma verkar det som. Va heter membranet till dessa? Någon som kanske har en länk? Gärna till membranet, luftfilteret samt tändstift.
 
A
Stift till alla gåklippare heter champion RJ19Lm. Lawn mower..

Motor typen är en B&S sprint classic.
Jag kan leta upp både bild på membranet och artnr.
Då jag har många i lådorna.
 
  • Gilla
Pawlan
  • Laddar…
A
795083 är artnr på membranet och packning..
 
  • Gilla
Pawlan
  • Laddar…
Maskintok skrev:
795083 är artnr på membranet och packning..
Tack så mycket. Vilken kille!
Men jag undrar. Vart sitter packningen? Membranet ska ju sitta under förgasaren. Men packningen?
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
P Pawlan skrev:
Tack så mycket. Vilken kille!
Men jag undrar. Vart sitter packningen? Membranet ska ju sitta under förgasaren. Men packningen?
Den ska sitta ovanför membranet.
Lägg lite rapsolja runt kanterna, sedan lägger du dit membranet, och packningen.
Sedan förgasaren.. Då ligger allt kvar tills skruvarna kommer dit.
 
  • Gilla
Pawlan
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Den ska sitta ovanför membranet.
Lägg lite rapsolja runt kanterna, sedan lägger du dit membranet, och packningen.
Sedan förgasaren.. Då ligger allt kvar tills skruvarna kommer dit.
Tack tack.
Nu har jag hittat betäckning. Den heter 9T502 2229 B1.
Är nog samma princip.
Tack så mycket. Verkligen jätte snällt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.