Det var inte viktigt, bara smidigt 10 sedlar i stället för 20. Men det går även med en bunt 100kr sedlar. Samma värde men lite "klumpigare" + att finns det 1000kr sedlar så ska de vara tillgängliga, tycker jag iaf. Att man sen inte bör betala en vara som kostar. 15kr med en tusenlapp är en lika självklar sak som att man inte betalar en 1000kr:s vara med tjugolappar. Det är iaf. lättare att betala en dyr vara med små valörer. Eftersom säljaren inte behöver hålla med växel. Nej eftersom vi har de valörerna vi har så ska de vara tillgängliga. Snart får vi nya sedlar o mynt. Att banker sätter begränsningar är fel. Att kiosken inte skulle ta emot en tusenlapp vid köp av en tidning skulle jag acceptera direkt. Det skulle kunna förstöra deras växelkassa.
 
Max R70 skrev:
Vad jag vet så är det kortet som styr inte kontot så detta borde inte gå även om du med samma kort kan ta ut från fler konton.
Både jag och hustrun har flera kort, jag har tre och hon två. Ett kort är ett kreditkort, de övriga 4 är betalkort kopplade till 3 olika konton. Så det borde bli 80000 kr om det är 20000 kr/kort eller konto.
 
Nu var inte beloppet problemet, det var "bara" att jag inte fick ut det i tusenlappar. Trots att banken hade tusenlappar. Har aldrig haft problem att få ut betydligt större belopp kontant, i valfri valör tidigare, givetvis förbeställt .
Att de frågar vid större insättningar stör mig inte. Jag har alltid haft svar, och det har inte varit något problem.
Kan dock säga att kontanter kan underlätta betydligt ibland.
 
KnockOnWood skrev:
En gång har jag hållit en 5.000 kr sedel i handen. Det var mäktigt :wow:
Växlade in den i den lokala speceriaffären utan problem.
Den måste varit falsk eller isländsk! :)
Har aldrig funnits femtusenkronorssedlar i Sverige, men däremot tiotusenkronorssedlar.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
thomas33 skrev:
Den måste varit falsk eller isländsk! :)
Har aldrig funnits femtusenkronorssedlar i Sverige, men däremot tiotusenkronorssedlar.
Kanske jag minns fel och du har rätt.
Men vem fasiken skulle ha gett mig tiotusen kronor svart?
Nåväl, den tog inte mycket plats i plånboken, och försvann snabbt :)

PS
À propos Island.
Jag hade lite pengar på ett Isländskt konto före den senaste finanskrisen 2008.
Kaupting Edge hette det.
Men strax efter de gått omkull betalades pengarna tillbaka till mitt vanliga Nordbank-konto.
Vete tusan hur det gick till, men jag gick helskinnad ur äventyret :)
 
Redigerat:
KnockOnWood skrev:
En gång har jag hållit en 5.000 kr sedel i handen. Det var mäktigt :wow:
Monopolpengar, alltså. Jättemäktigt!
 
När man har Länsförsäkringar så kan de öppna upp kontot så att man kan hämta ut upp till 100 000:- i en bankomat på 24 timmar.

Hämtade nämligen ut 60 000:- när jag skulle köpa MC senast.

De använder sig av Forex om man vill hämta ut pengarna över disk, och då har det någon regel om 24h förvarning när det kommer till högre belopp. Minns dock inte gränsen.

Och kontanter är fortfarande bra att ha. Är på så många platser, speciellt nu sommartid när man är ute och reser som inte tar kort.
 
Att det snart bara är Forex som hanterar kontanter är bedrövligt. Håller fullkomligt med "gamle" landshövdingen Björn Eriksson och hans kontantuppror.
Tyvärr finns det nog bara en väg att gå för att bankerna ska hantera kontanter. Nämligen att de inte får kalla sig bank om de inte hanterar kontanter gentemot kund, då även ska den statliga insättningsgarantin per automatik försvinna från dem. Intressant att då se hur många som vill ha sina pengar där!
De som idag kallar sig banker och inte hanterar kontanter borde kallas finansinstitut och inte omfattas av insättningsgarnatin.
 
Att det snart bara är Forex som hanterar kontanter är bedrövligt. Håller fullkomligt med "gamle" landshövdingen Björn Eriksson och hans kontantuppror.
Stämmer inte, lokala Sparbanken här i kommunen hanterar kontanter.
 
oobum skrev:
När man har Länsförsäkringar så kan de öppna upp kontot så att man kan hämta ut upp till 100 000:- i en bankomat på 24 timmar.

Hämtade nämligen ut 60 000:- när jag skulle köpa MC senast.

De använder sig av Forex om man vill hämta ut pengarna över disk, och då har det någon regel om 24h förvarning när det kommer till högre belopp. Minns dock inte gränsen.

Och kontanter är fortfarande bra att ha. Är på så många platser, speciellt nu sommartid när man är ute och reser som inte tar kort.
Och då fick du alltså tusenlappar?
 
L
pelpet skrev:
Både jag och hustrun har flera kort, jag har tre och hon två. Ett kort är ett kreditkort, de övriga 4 är betalkort kopplade till 3 olika konton. Så det borde bli 80000 kr om det är 20000 kr/kort eller konto.
Kanske är det så man ska jobba i framtiden? Ha ett tiotal banker och olika konton? För att kunna komma runt bankernas regler?
 
oobum skrev:
De använder sig av Forex om man vill hämta ut pengarna över disk, och då har det någon regel om 24h förvarning när det kommer till högre belopp. Minns dock inte gränsen.
Forex vill ha förvarning om det är mer än 50 000:-
Om man tar ut från ett Forex-konto vill de dessutom veta varifrån pengarna kommer, om de funnits på kontot mindre än 3 månader. Den informationen fick jag i telefon av kundtjänst, men när jag i kassan ville ta ut 37 000:- frågade han bara vad jag skulle ha pengarna till. Hela summan hade inte funnits på kontot i 3 månader. Jag behövde inte visa det kontoutdrag från en annan bank som jag hade med mig.
Jag ville ha allt i 500kr sedar, och det var inget problem.

Generellt verkar det vara hårdast kontroll när man vill sätta in pengar. När jag köpte bil privat senast gjorde vi betalningen på ett bankkontor (insättning på säljarens konto). Banken ville ha en kopia på köpekontraktet som vi hade skrivit. Jag betalade med en bankväxel, och jag har för mig att de även frågade om hur den var betalad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.