Det verkar vara bra stugor då...
Vi är mest inne på Oscar 15.2 eller Skagen 15.2. Är ute efter det stora glaspartiet. Däremot kanske vi ska flytta på dörren. Kanske rent av flera dörrar.. Men enligt hemsidan har de fasta priser på det, men jag har ännu inte hört med dom...

Det verkar som att det är utgrävning, singel och leca som gäller? Vad är för/nackdelen med det jämfört med att "bara" gräva ner plintar. Jag är som sagt var rätt ny på det här och försöker lära mig av andras misstag och lyckade projekt...
 
Det är inte alltid det "bara" är att gräva ner plintar. Huset sitter väl stadigare om du plintar ordentligt, jämfört med ligga löst på block. Det blåser inte bort lika lätt t ex ;) Vi valde att padda singel och väga av plattor/leca istället eftersom vi inte orkade borra i berget... Huset har inte satt sig mätbart på ett år ialla fall ( o en ganska tuff vinter)
Huset var lättbyggt skulle jag säga också, och jag hade aldrig gjort något liknande förr, men kanske lite svårt att tyda beskrivningen ibland.. Det är bra om man är 2 pers iaf som hjälps åt också, särskilt med väggblocken, nockbräda etc.
 
Redigerat:
P
dosken skrev:
Det är inte alltid det "bara" är att gräva ner plintar. Huset sitter väl stadigare om du plintar ordentligt, jämfört med ligga löst på block. Det blåser inte bort lika lätt t ex ;) Vi valde att padda singel och väga av plattor/leca istället eftersom vi inte orkade borra i berget... Huset har inte satt sig mätbart på ett år ialla fall ( o en ganska tuff vinter)
Huset var lättbyggt skulle jag säga också, och jag hade aldrig gjort något liknande förr, men kanske lite svårt att tyda beskrivningen ibland.. Det är bra om man är 2 pers iaf som hjälps åt också, särskilt med väggblocken, nockbräda etc.
Kan bara hålla med, 2 personer måste man vara då väggblocken är ganska tunga och nockbrädan hopplös att få dit själv. Annars bra kvalitet på blocken och ganska mycket extra virke till golv och tak.
 
Låter ju kanon! Jag har mailat lite med dom och ställt lite ströfrågor om priser och frakt och speciallösningar... och mitt intryck är att de inte är särskillt drivna på att svara på frågor. De svarar ganska fort, men ofta bara på hälften av mina frågor... Men, men, bara de är bättre på att snickra friggebods-byggsatser så är jag nöjd...
 
Vi beställde Attefallshuset Paulina 25 med loft från Trähuset. Vi hade några dagar på oss då det var 30 % rabatt och vi måste ju göra bygganmälan och få godkänt från kommunen, samtidigt som vi skulle på utlandssemester. Vi fick huset i tisdags, men dörr och fönster saknades. Vi började bygget av golv dagen efter, då en byggkunnig i familjen kom och hjälpte och ledde arbete. Ringde om fönstren som skulle komma på fredagen. Dörr fick vi ta en annan modell av eftersom de glömt beställa av sin leverantör om vi inte ville vänta till efter semestern. Dörr och 2 fönster kom, men 5 fönster saknas! Trähuset hade stängt för helg. Måtten på de större fönstren är olika beroende på var man läser. Ska nog vara 80x100 cm, men ibland står det 80x120. Det kommer inte att gå att få dessa fönster i samma höjd, då vi följt deras monteringsanvisningen, som är undermålig. Fönstret ryms inte under loftet om det sätts i samma höjd som gavelfönstret. Man måste också såga av reglar, som måste ersättas med andra, vilket inte alls framgår av anvisningarna. Det står inget om luftspalt, inte heller något om loftet. Ett runt fönster skulle monteras av Trähuset centrerat på en gavelvägg. Detta är inte gjort. Fönstret ligger löst och inget är förberett för det. Vet inte hur man ska få dit det. Man kan ju inte såga av bärande reglar. Undrar vad Fredells kommer att lämna för besked imorgon, måndag. Skulle inte förvåna mig om Trähuset stängt för semester nu. Då står vi här och kan inte komma vidare förutom att vi kan måla fasadbrädor.
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Att följa instruktioner kräver noggrannhet och disciplin. Ibland tar det ett par dagar, innan man förstår vad som menas i instruktionerna. Gott så. De är enkla och inte överinformativa. Upplever att det för det mesta har gått bra att ringa och fråga, när man inte förstått något. Det har då varit den yngre förmågan som har svarat i telefonen. Då det varit den äldre som har svarat, har jag haft känslan av att man egentligen inte är så vidare värst road av att bistå med råd och vägledning. Ifall man inte är road, tycker jag att man inte heller ska svara i telefonen.
 
Brädorna är skårade, därför är ingen luftspalt behövlig. Har vid två tillfällen mottagit runda fönster, inget har varit monterat, utan det är sådant man får sätta ditt själv.
 
Hej!
Några år senare..undrar hur det gick med huset? Fick ni ihop det och är ni nöjda idag? Har du någon bild kanske?

mvh Emilia

S Solweig Chramer Hjorth skrev:
Vi beställde Attefallshuset Paulina 25 med loft från Trähuset. Vi hade några dagar på oss då det var 30 % rabatt och vi måste ju göra bygganmälan och få godkänt från kommunen, samtidigt som vi skulle på utlandssemester. Vi fick huset i tisdags, men dörr och fönster saknades. Vi började bygget av golv dagen efter, då en byggkunnig i familjen kom och hjälpte och ledde arbete. Ringde om fönstren som skulle komma på fredagen. Dörr fick vi ta en annan modell av eftersom de glömt beställa av sin leverantör om vi inte ville vänta till efter semestern. Dörr och 2 fönster kom, men 5 fönster saknas! Trähuset hade stängt för helg. Måtten på de större fönstren är olika beroende på var man läser. Ska nog vara 80x100 cm, men ibland står det 80x120. Det kommer inte att gå att få dessa fönster i samma höjd, då vi följt deras monteringsanvisningen, som är undermålig. Fönstret ryms inte under loftet om det sätts i samma höjd som gavelfönstret. Man måste också såga av reglar, som måste ersättas med andra, vilket inte alls framgår av anvisningarna. Det står inget om luftspalt, inte heller något om loftet. Ett runt fönster skulle monteras av Trähuset centrerat på en gavelvägg. Detta är inte gjort. Fönstret ligger löst och inget är förberett för det. Vet inte hur man ska få dit det. Man kan ju inte såga av bärande reglar. Undrar vad Fredells kommer att lämna för besked imorgon, måndag. Skulle inte förvåna mig om Trähuset stängt för semester nu. Då står vi här och kan inte komma vidare förutom att vi kan måla fasadbrädor.
[bild]
 
Jo, det löste sig efter några månaders mailande och telefonsamtal med Fredells och Trähuset i Tyresö. Vi var ganska förtvivlade under tiden. Det var nog så att varken säljaren eller jag satt oss in ordentligt i vad som ingick i köpet och säljaren måste ha missförstått mig. Problemet med dörren berodde på Trähuset. Sen leverans, fel modell, felhängd. Samarbetet mellan Fredells (numera Bauhaus) och Trähuset avbröts efter alla turer.
Vi hade tur med vädret under bygget. Vi kompenserades av Fredells med en Separett Villa och en loftstege och två snickare kom och monterade det runda fönstret.
Vi är väldigt nöjda med vårt gästhus. Vi påbörjade huset i juli 2015 och tog en paus från november då vi satt gipsskivor till maj/juni, då vi spacklade, tapetserade, målade, satte innertak, la golv, fixade väggar och dörr till toan, satte lister, mm. Ett år efter påbörjandet togs huset i bruk. Då återstod installation av köket, elektriska installationer och installation av toaletten. Lofträcket gjorde vi mha några handdukshängare från IKEA. Det är lågt i tak på loftet. Tänkte ha madrasser där, men det blev ganska höga resårmadrasser.
Vi har inte dragit in vatten och har inte avlopp i huset. Huset är mycket uppskattat av våra gäster, fast det är ingen som lagar mat där ännu. Nu kom visst bilderna i lite fel ordning.
 
  • Inomhusbygge av ett gästhus med isoleringsmaterial och träkonstruktion synligt, byggmaterial och verktyg utspridda.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inre stomme av ett trähus under konstruktion med synliga reglar, OSB-skivor och ett litet fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Person monterar gipsskivor på innertaket i ett under konstruktion gästhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inredning av gästhusloft med vitmålade snedväggar, båttapet och runt fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rött trähus med vita fönster och svensk flagga, omgivet av grönska under sommar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rödmålad trägästhusfasad med vit inramning, en gul dörr och ett vitt fönster, omgiven av grönska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rött trähus med vitt runt fönster högst upp och två kvadratiska fönster på var sida, stående i grönska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Interiör av gästhus med loft, loftstege, och takfönster, utan synligt kök eller avlopp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett hörn av ett gästhuskök med vit inredning, en diskho, spis och mikrovågsugn bredvid ett fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inrett gästhus med prickig tapet, trästolar, tv, och fönster med grönska utanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kompakt badrum i gästhus med tvättställ, Separett Villa komposttoalett, och handdukshängare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Uppförande av ett gästhus med rödfärgad fasad och byggmaterial staplat, i en grönskande trädgård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej igen!
Åh vad gulligt av dig att svara så snabbt och med så många bra bilder. Tack så väldigt mycket!
Ser fint ut, skönt att det blev bra till slut. Men gud vad jobbigt det verkar ha varit. Funderar fram och tillbaka här på vad vi ska välja...
Emilia

S Solweig Chramer Hjorth skrev:
Jo, det löste sig efter några månaders mailande och telefonsamtal med Fredells och Trähuset i Tyresö. Vi var ganska förtvivlade under tiden. Det var nog så att varken säljaren eller jag satt oss in ordentligt i vad som ingick i köpet och säljaren måste ha missförstått mig. Problemet med dörren berodde på Trähuset. Sen leverans, fel modell, felhängd. Samarbetet mellan Fredells (numera Bauhaus) och Trähuset avbröts efter alla turer.
Vi hade tur med vädret under bygget. Vi kompenserades av Fredells med en Separett Villa och en loftstege och två snickare kom och monterade det runda fönstret.
Vi är väldigt nöjda med vårt gästhus. Vi påbörjade huset i juli 2015 och tog en paus från november då vi satt gipsskivor till maj/juni, då vi spacklade, tapetserade, målade, satte innertak, la golv, fixade väggar och dörr till toan, satte lister, mm. Ett år efter påbörjandet togs huset i bruk. Då återstod installation av köket, elektriska installationer och installation av toaletten. Lofträcket gjorde vi mha några handdukshängare från IKEA. Det är lågt i tak på loftet. Tänkte ha madrasser där, men det blev ganska höga resårmadrasser.
Vi har inte dragit in vatten och har inte avlopp i huset. Huset är mycket uppskattat av våra gäster, fast det är ingen som lagar mat där ännu. Nu kom visst bilderna i lite fel ordning.
S Solweig Chramer Hjorth skrev:
Jo, det löste sig efter några månaders mailande och telefonsamtal med Fredells och Trähuset i Tyresö. Vi var ganska förtvivlade under tiden. Det var nog så att varken säljaren eller jag satt oss in ordentligt i vad som ingick i köpet och säljaren måste ha missförstått mig. Problemet med dörren berodde på Trähuset. Sen leverans, fel modell, felhängd. Samarbetet mellan Fredells (numera Bauhaus) och Trähuset avbröts efter alla turer.
Vi hade tur med vädret under bygget. Vi kompenserades av Fredells med en Separett Villa och en loftstege och två snickare kom och monterade det runda fönstret.
Vi är väldigt nöjda med vårt gästhus. Vi påbörjade huset i juli 2015 och tog en paus från november då vi satt gipsskivor till maj/juni, då vi spacklade, tapetserade, målade, satte innertak, la golv, fixade väggar och dörr till toan, satte lister, mm. Ett år efter påbörjandet togs huset i bruk. Då återstod installation av köket, elektriska installationer och installation av toaletten. Lofträcket gjorde vi mha några handdukshängare från IKEA. Det är lågt i tak på loftet. Tänkte ha madrasser där, men det blev ganska höga resårmadrasser.
Vi har inte dragit in vatten och har inte avlopp i huset. Huset är mycket uppskattat av våra gäster, fast det är ingen som lagar mat där ännu. Nu kom visst bilderna i lite fel ordning.
 
  • Älska
Solweig Chramer Hjorth
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.