A
Luft/luft, vad tror ni om att placera utedelen på vinden mot en yttervägg? Genom väggen gör man ett ventilationshål i storlek med fläkten så den kan ta luft utifrån samt leder bort kylvatten med en slang till stuprännan.

Syns mindre och kanske låter mindre. Alla bästa vore om det gick att montera den på vinden mot yttertaket, ta bort några pannor och låta den ta luft utifrån genom taket. Blir en udda lutning på aggregatet samt att det kommer att regna/snöa rakt ner i fläkten, känns spontant inte helt bra...

Helt galet?

Bor i en Brf som inte vill se luftvärmepumpar bland husen och det är satans varmt inne.

Edit, ändrat till utdelen på vinden.
 
Redigerat:
Portabel ac istället?
 
Står det någonting i stadgarna som förbjuder luftvärmepumpar? eller är det allmänt tyckande?

Och varför skall du sätta innerdelen på vinden? vill du inte ha den i boutrymmet?
 
A
Värmeslag, menar så klart Utedelen på vinden. Ursäkta.
 
peternicklas
Du får nog förlite luftväxling för att den ska fungera på vinden.
 
A
Ropia skrev:
Står det någonting i stadgarna som förbjuder luftvärmepumpar? eller är det allmänt tyckande?

Och varför skall du sätta innerdelen på vinden? vill du inte ha den i boutrymmet?
Nej, står ingenting i stadgarna om luftvärmepumpar.

Har redan dragit det med styrelsen några gånger. De vill inte

Låta mig göra hål i fasad samt,

Får jag montera pump kanske fler medlemar vill montera pump och någon medlem kan då klaga på oljud. De vill inte "få det problemet på halsen"
Jag har bättre möjlighet att montera tyst och diskret då jag har skogen som granne på baksidan.
 
A
sir_daniel skrev:
Portabel ac istället?
Låter de inte mer?

Och hur gör jag med frånluften?
 
Jag vet inte om jag missförstår dig, men om föreningen inte vill låta dig göra hål i fasaden så kan du väl inte ta upp ventilationshål i storlek med fläkten?

Kan du inte ställa utedelen på ett stativ uppe på taket? Då syns den inte från marken och ljudet kommer undan en bit. En vanlig portabel AC brukar ha en slang för kylluften som man hänger ut genom fönstret. En annan variant är en AC som kyls av vatten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.