Tog ut lite pengar på banken idag. ville få några tusenlappar.
Det gick inte, banken fick bara ta emot tusenlappar inte lämna ut. sa kassörskan
fick ta femhundringar istället.

Ska bankerna styra vilka sedlar vi ska använda?
Här jag bor finns det bara en bank av tre som hanterar kontanter, & de beter sej så här.

Nej en bank som ej hanterar kontanter eller som begränsar hanteringen av kontanter bör stänga.
Kan tillägga att jag inte är rädd för att använda kort, swish eller internetöverföringar, gör det varje dag.
Ska samhället styras mot kontantlöst då ska det fungera överallt till vem som hellst och närsom hellst på dygnet.

Men det är inte alltid det fungerar.... Varför tar en banköverföring upp till en dag mellan två olika svenska banker....

Men bankerna är väl "bara" till för att låna ut pengar. undrar om de ens duger till det.

Cash Is King
 
Det är bara Forex som hanterar kontanter, bedröligt är det.
Jag behövde pengar till en fest i Goa. Där tar de knappast kort. Fick först öppna ett konto hos Forex sen flytta pengarna från Swedbank till Forex. Sen hämta intyg från Swedbank att pengarna kommer därifrån !!!
Sen förklara vad de ska användas till.
Det roliga var när 50 t av 300 t blev över då ville inte Forex sätta de i mitt bank konto. Eftersom de inte visste vad pengarna kom ifrån !!!
Från Forex sa jag men det räckte inte!
Jag fick gå runt med de i några månader o betala allt kontant.
 
Forex har ju fått mycket skit för att de inte har gjort något för att bekämpa penningtvätt.

Så nu är de alltså i alla fall halvvägs framme: Lämnar ut kontanter men tar inte mot :)
 
HSP skrev:
Tog ut lite pengar på banken idag. ville få några tusenlappar.
Det gick inte, banken fick bara ta emot tusenlappar inte lämna ut. sa kassörskan
fick ta femhundringar istället.
Motiverade hon detta på något sätt?
 
Kassörskan har nog inte jobbat sålänge där, klart dom lämnar ut stora sedlar om det finns.
 
Jonatan79 skrev:
Kassörskan har nog inte jobbat sålänge där, klart dom lämnar ut stora sedlar om det finns.
Det var en ny kassörska. De hade även tusenlappar. Det såg jag. Det enda hon sa var att de bara fick ta emot tusenlappar, inte lämna ut. Bankens regler sa hon.
 
Kände det på mig, vissa har ingen koll alls tyvärr. Nästa gång kommer du få det om du vill, dock max 10 tkr per dag tror jag de flesta banker har som gräns.
 
Jonatan79 skrev:
Kände det på mig, vissa har ingen koll alls tyvärr. Nästa gång kommer du få det om du vill, dock max 10 tkr per dag tror jag de flesta banker har som gräns.
Man må väl få ta ut precis så mycket man vill utan begränsningar. Dock kan man behöva förbeställa om man ska ta ut större belopp så att de hinner "få hem" kontanter.

Min uppfattning är glasklar. Har jag tio/hundra/XXX miljoner på kontot och vill ha dom i kontanter och banken skulle konstra kan jag garantera en snabb polisanmälan. Att jag sen kan få vänta några dagar är av praktiska skäl och enligt mig helt rimligt.

Den som eventuellt har en annan syn får gärna hänvisa till lagstöd för denna.
 
  • Gilla
mehe
  • Laddar…
Min bank vill att man anmäler belopp över 5 000 i förväg. Blev varse detta när jag skulle ha ut 15 lite hastigt men det löste sig.
 
A
80-talet ringde och ville ha sina kontanter tillbaka.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
aldrigklar skrev:
80-talet ringde och ville ha sina kontanter tillbaka.
10-talet svarade att du får dina kontanter tillbaka när du fixat så att kort går att använda överallt, när insättningsmaskinerna är tillgängliga och inte avstängda och när internetbanken fungerar mer ofta än sällan
 
  • Gilla
Daniel_N och 3 till
  • Laddar…
Jag har lärt mig hur man gör med bankomaten. Det är typ max 20000 kr per vecka rullande i uttag på SEB så behöver man ta ut mer pengar än så för jag över mellan olika konton. Om jag och hustrun samarbetar kan vi nog få ut 80 000kr på en gång.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Innan internet så fick jag akut åk till min bank jag hade då, det hade förståss precis stängt, men jag knackade på och ut kom bankchefen. Hen frågade vad jag ville? Jag behöver 20 lax, nu! Stor jävla suck och ett: "Vänta här!" In på banken och kom ut med ett kuvert. "NU KOMMER DU IN I MORGON OCH SKRIVER PÅ UTTAGSPAPPRENA!
Det var bättre förr :)
 
  • Gilla
Mikael_L och 4 till
  • Laddar…
pelpet skrev:
Jag har lärt mig hur man gör med bankomaten. Det är typ max 20000 kr per vecka rullande i uttag på SEB så behöver man ta ut mer pengar än så för jag över mellan olika konton. Om jag och hustrun samarbetar kan vi nog få ut 80 000kr på en gång.
Vad jag vet så är det kortet som styr inte kontot så detta borde inte gå även om du med samma kort kan ta ut från fler konton.
 
Jag lärde mig, när jag höll på med "stora" affärer att man kunde få undantag från beloppsbegränsningarna.

Dvs om man regelbundet behövde betala ut t.ex. 100.000 kr, så gick det bra att ringa banken och öka på standardbegränsningen för uttag.

Nu har jag inga sådana affärer längre, så det räcker med en femhundring då och då :surprised:

Fråga till trådskaparen: Varför var det viktigt att få ut tusenlappar i stället för femhundringar?

PS
En gång har jag hållit en 5.000 kr sedel i handen. Det var mäktigt :wow:
Växlade in den i den lokala speceriaffären utan problem.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.