Hej
Ska lägga om taket men undrar om jag kan skippa ströläkt.
Idag är undertaket ett sk lätt undertak med masonitskivor.
Dom sitter spikade på takstolarna och sen är det bara 45*70 reglar som bärläkt.
Masoniten hänger ner av sin egna tyngd så det blir en spalt/kana för vattenläckage/kondens att rinna ner utan att ta i bärläkten. En vanlig lösning när man har masonit som undertak.

Nu ska jag riva bort allt och beställt sk kombinationsväv efter rekommendationer.

Den har enbart i sina anvisningar att den ska spännas mellan takstolar och låsas fast med ströläkt på takstolarna.

Skulle det gå att göra som tidigare att inte spänna väven helt utan att ha den lite hängande som masoniten varit tidigare och bara köra med bärläkt eller blir det ömtåligt för väven den kanske fladdrar omkring mellan takstolarna om det blåser hårt och på så sätt skadas?

Tänkte återanvända så mycket av befintlig bärläkt/reglar så om jag ska ha ströläkt ska det vara dom vanliga dimensionerna även fast bärläkten är grövre än vad som brukar vara normalt då man ha strö och bärläkt.
 
Varför chansa? T.o.m. billiga Älvsbyhus använder bärläkt.
 
Bärläkt används ja men inte alltid ströläkt som jag beskrev tidigare. Frågan löd om ströläkt är ett måste eller om man kan göra med väven precis som masonit att låta det hänga ner lite så man kan skippa ströläkt och bara köra bärläkt som det är nu.
 
Jag tycker absolut att du skall göra som det står i monteringsanvisningen.
Det låter helt rimligt att väven blir utsatt för större punktlaster och riskerar att rivas sönder om man hoppar över ströläkten.

Och tänk efter:
Vad spelar det för roll för utseendet och plånboken om ströläkten är 25 mm eller som tidigare ca 15 mm?
Det är ju mycket enklare och smidigare att använda samma dimension till både strö- och bärläkt!
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Nu har han ju 45x70 som bärläkt så det blir ju inte så bra som ströläkt. Mitt tak hade samma konstruktion förut och det funkade iofs bra men jag tror nog jag hade satt dit nånting i alla fall som ströläkt.
 
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
En av de viktigare funktionerna för ströläkt är väl att skapa tillräckligt utrymme för att skräp som tar sig in under pannorna skall kunna ramla hela vägen ner. Annars samlas högar av löv, mossrester osv mot varje nivå av bärläkt. Och där hålls då fukt som i sin tur gör att bärläkten murknar, och det blir en långvarig fuktbelastning mot duken under.
 
Om det ät pga att det bygger på höjden du frågar kan du fixera väven med ribbor mellan bärläkten. Ger samma funktion och den skulle jag själv vilja ha för att få vettig sträck på väven mellan takstolarna.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Sätt en vanlig ströläkt över takstolen bara, så håller den väven på plats och skapar utrymmet.
Dessutom står det väl i vävens instruktion att den ska spännas upp, inte hängs ned. Brukar vara så för att fuktskyddet ska fungera i den.
 
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
Ok så det går bra att så fall använda vanlig läkt typ 25x35 eller vad det brukar vara och använda det längst takstolarna och sen reglarna 45x70 som man drar genom läkt och väv och in i takstolarna.
Jag kommer inte ha nån möjlighet att sätta nå läkt mellan takstolarna utan det blir endast på takstolarna då även fast det står i anvisningar att läkt ska läggas på sånt avstånd att varannan mellan takstolarna men det går väll bara om man har råspont.
 
Precis, det är därför du har 45*70 till att börja med, för att klara cc120 på takstolarna.
Vad ska du ha för ytbeläggning?
 
  • Gilla
TheGame
  • Laddar…
Jag ska ha plåt som ytbeläggning "Kami TerraPlegel" för att vara exakt.
Plåttak med sandad yta med profil som ser ut som pannor.

Läkten och reglarna är det bäst att fortfarande spika eller är skruva bättre. Så fall vilken spik/skruv är rätt
 
Redigerat:
Jag hade spikat, 75 och 100mm spik. Ev hyrt en gasdriven spikpistol över en helg.
 
Jag fick rullarna i veckan.
Det var Swestrap kombinationsväv från T-Embalage.
Monteringsanvisningarna jag hittade tidigare på nätet verkar vara borta iaf på T-Embalage hemsida.
men det kom med en monteringsanvisning och där står det att det ska vara ett litet nedhäng mellan takstolarna på ca 20-30 mm.
Men att det endå ska ströläktas med vad dom kallar spikläkt 20x45 (tyckte jag var ovanlig dimension iaf för mig som ofta handlar på byggmax)
Nu har jag ju redan handlat ströläkt men den dimsionene var 25x38mm, men jag antar att några mm hit eller dit inte spelar nån roll.
Men jag undrar om man ska skita i "hänget" nu eftersom man har ströläkten, väven kan ju även spännas helt som den görs när den monteras på det andra sättet enligt monteringsanvisningarna (under takstolarna) eller måste man göra exakt som det står, kan det ha nån betydelse?
 
S
har skjutit både läkt och råspont med olika gasspikpistoler.
riktigt löjligt!!!!! hammaren fick åka fram på varannan spik.
 
Sbh, precis klar med mitt garagetak. Senco gas/batteri och har inte behövt hammaren till en enda spik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.