S
Hej!
Det här har säkert varit uppe på olika sätt men vad säger ni om att koppla in en luftvärmepump med jordad stickpropp i ojordat uttag? Den är ju rätt så krävande så antar att det inte rekommenderas men avrådes det till och med?
 
Redigerat:
S
Det är helt orelevant om den belastar mycket eller inte, däremot är det krav på jordat uttag.
 
Den ska jordas pga utedelen, sitter innedelen i ett ojordat rum så jorda inst på insidan också.
 
  • Gilla
ingrid kistner
  • Laddar…
stefan991 skrev:
Hej!
Det här har säkert varit uppe på olika sätt men vad säger ni om att koppla in en luftvärmepump med jordad stickpropp i ojordat uttag? Den är ju rätt så krävande så antar att det inte rekommenderas men avrådes det till och med?
Att koppla en värmepump utan jord är högst olämpligt, bla. så är hela utedelen är i metall och är utomhus i en tidvis fuktig miljö.
 
S
Okej, det var lite som jag befarade. Pumpen är redan på plats (inte installerade av mig utan tidigare ägare) med stickproppen i ett vanligt uttag. Hela rummet är ojordat så... hur bör jag göra då? Dra jordkabel till hela vardagsrummet?
 
Utan att ha relevanta belägg för min undran: Kan man inte jorda utedelen med en separatjord.
Innedelen är väl som de flesta fabrikat helt i plast, så där finns ju inga delar som kan leda till
jord vid beröring? Innedelen är ju förvisso jordad genom strömförsörjningen från utedelen, men
som sagt, den är ju helt isolerad genom höljet.

Möjligt? Lagligt?
 
Man får inte jorda apparater som befinner sig i ett isolerat rum med ojordade uttag!!

Så om det inte går att separera jordningen mellan ute- och innedel så gäller det att innedelen inte har någon berörbar skyddsjord, samtidigt berörbar med andra apparater i rummet.
 
S
Bo, svarade du pegee där?
 
Bo.Siltberg skrev:
Man får inte jorda apparater som befinner sig i ett isolerat rum med ojordade uttag!!

Så om det inte går att separera jordningen mellan ute- och innedel så gäller det att innedelen inte har någon berörbar skyddsjord, samtidigt berörbar med andra apparater i rummet.
Det var just det som var poängen. De flesta luft/luft-pumpar har en innerdel som är helt kapslad i plast och därmed helt isolerad. Det borde alltså gå att göra så här.
 
S
Men, förstår jag det rätt att jag bör kunna dra jordkabel till alla uttag i rummet och på så sätt lösa problemet?
 
stefan991 skrev:
Bo, svarade du pegee där?
Det var nog mer ett allmänt svar till alla.

Om det inte går att undvika att ledande delar får kontakt med jord i rummet, då kan du helt riktig jorda alla uttag i rummet. Det kan ju vara en lite större operation, inte minst kostnaden för ett antal nya uttag. Men jordade uttag är bättre så bättre sent än aldrig. Glöm inte att kontrollera/kasta ut ev gamla bordslampor och andra apparater. De kan vara trasiga och strömförande idag utan att du märker det :(
 
Ska inte en värmepump vara en fast installation? Då behöver väl inte uttagen jordas eller?
 
S
Det gäller i så fall fyra uttag så det borde väl vara överkomligt prismässigt! Tack för förtydligandet.

aha D_a_g_g, är det så?
 
Nej så är det inte. Det spelar ingen roll.

I ett rum med ojordade uttag bygger elsäkerheten på att rummet är isolerat. Det ska utan fara kunna bli ett isolationsfel på en apparat så att höljet blir strömförande. Rummet ska vara så isolerat att man inte känner något av att ta i denna apparat. Därför är det fatalt att dra in div ledande delar som har kontakt med jord in i detta rum, för då blir den trasiga apparaten plötsligt direkt livsfarlig.

Om uttagen däremot är jordade så kommer säkringen att lösa ut, om vi antar att det blir ett fel i en apparat med jordad stickpropp.

Till sist kanske jag också skulle förekomma frågor om JFB i detta sammanhang. En JFB är inte tillåten :( Dvs det är inte tillåtet att dra in jord i detta rum med för övrigt ojordade uttag, och sätta en JFB som skydd. Dra inte in jord i rummet utan att samtidigt jorda uttagen, JFB eller inte JFB. Det är däremot en god ide att obstruera en aning här och installera en JFB i alla fall :) Man kan ofta se det som svårt att komma åt jordade delar på pumpens innedel ;)
 
  • Gilla
stefan991
  • Laddar…
Mikael_L
Ifall innerdelen inte har berörbara metalldelar så går det att dra fram en jordad matning och ansluta VPn fast med säkerhetsbrytare.
Sen kan rummet fortsätta ha ojordade uttag.
 
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.