O
Så var det klart.... Du kan bli tvungen att bygga en brandavskiljande vägg i ett radhus.
Själv tycker jag det bara är vettigt... Men så är jag livrädd för att de ska börja brinna och skulle jag flytta till ett radhus skulle jag nog gjort det ändå...

http://www.dagensjuridik.se/2015/04...astigheten-ligger-800-meter-fran-brandstation

Jag gillar deras argument för att slippa, deras hus ligger "bara" 800m från brandstation...
Nyfiken som jag är var jag beställde jag domen...
 
Fattar inte riktigt problemet, det påstods ju att det fanns brandavskiljande väggar på vinden.

Men att det skulle kosta 25 - 30 000 att slå upp en vägg med dubbelgips på vinden är ju helt orimligt. är det en någorlunda normalstor vind så pratar vi om material för ett par tusenlappar, och några timmars byggande. Möjligen struligt att få upp skivorna till vinden.
 
Underligt att man tummade på brandskyddet på 60 och 70 talet då det var populärt med radhusbyggen, tittar man i äldre stadsbebyggelse så var man väldigt noga med brandmurar mellan fastigheterna.
En förklaring kan vara att:
Kollektiva boendeformer är ofta uppförda av HSB och Riksbyggen som har kopplingar till den regering som styrde på 60 talet och på så vis kunde byggherrarna få undantag från byggnorm när man uppförde sina lågbudget byggen.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
hempularen skrev:
Men att det skulle kosta 25 - 30 000 att slå upp en vägg med dubbelgips på vinden är ju helt orimligt. är det en någorlunda normalstor vind så pratar vi om material för ett par tusenlappar, och några timmars byggande. Möjligen struligt att få upp skivorna till vinden.
Våran vind kommer man inte åt. Det är för kort om plats för att kunna montera nått överhuvudtaget. Så ska vi brandskydda så måste taket öppnas upp.
Då ses 30k som mer rimligt.
 
Hej. Brandavskiljande vägg. Sprickor. Hur åtgärda? Jag har fått besök av kommun/räddningstjänst angående otätheter på vinden mellan radhusen. Hur åtgärdar jag enklast sprickorna på bilden. Brandtät fogmassa helt enkelt? Eller sätta en gipsskiva över?

Mvh
Kent
 
  • Sprucken brun-och-vit yta, möjligtvis vägg eller konstverk, med synlig text på dokumentet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.