Har satt ca 100m thuja för 2 månader sen. De verkar tagit sig bra men jag funderar lite på allt högt gräs som växer runt och i häcken.. En sida av myntet är ju att gräset hjälper till att skugga marken vilket gör att fukten hålls kvar bättre, det andra är att thujan inte får så stark sol på sig och frågan är om det är bra? Vill den ha stark sol? Jag har droppslang längs hela häcken som körs varannan natt (ca 15 timmar)

Kortsagt; ska jag trimma gräset runt häcken eller är det bättre att ha det kvar?
DSC_0247.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag hade klippt gräset en klippbredd med gräsklipparen från häcken för och slippa lite mer djurliv som småkryp som trivs i högt gräs får häcken bara vatten så kommer den överleva fint //
 
Gräs är en riktig näringstjuv så tujan mår bäst av att slippa det på bägge sidor.
 
Gödsla med hönsgödsel, eller annat naturgödsel exempelvis hästskit. Hästskit håller kvar fukt också
 
Det är tydligen thuja Brabant du satt - snabb och kraftigväxande. Som skrivits tidigare här i tråden bör/skall ogräset bort. Nog så arbetskrävande med en så lång häck. Du kan täcka rännan med barkströ/flis (se till att rotogräset först tagits bort) totalt minst 1/2 m. Vattna i fortsättningen bara ngn gång i veckan så att rotsättningen får ro. Bark och den billigare flisen kräver gödningstillägg men underlättar skötseln. Det ser ut som om du bor i bördigt område så du behöver nog bara göda de/det första år/en.

Jag har tidigare skrivit om Brabanten för flera år sedan. Den höll på att ta livet av mig efter ca 10 år ..:cool:. håll efter denna från början! Klipp in sidorna varje år med början år 2. När den nått din önskade sluthöjd toppas häcken minst en gång årligen. Den blir nämligen aldrig snygg om ingreppet sker för sent. Den bryter inte på gammal gren och den blir inte tätare om man låter den tjockna till sig. Mest praktiskt, skötselmässigt sett, är att inte hålla den mycket över 2 m.

Thujan går att hålla extremt tät och smal (20/30 cm) men det är nog over-kill när det gäller just din tomtplacering.

Lycka till! Snygg plantering!
 
Jag tackar er för alla svar. Idag åker klippare och trimmer fram. Trevlig sommar :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.