olahall skrev:
Jag har luft-vatten idag.
Det funkar ok. Men är det riktigt kallt eller varmt räcker det inte.

Det viktigaste är nog ändå att kyla eftersom man kan ta extra täcken osv.
Men när det är varmt kommer man inte undan...

Så det hade varit bra med tips!
Min favoritpump är Toshiba, jag har via kompisar, mina föräldrar och av egen erfarenhet
provat pumpar från Sanyo, Electrolux, Panasonic, Mitsubishi och Toshiba.

Toshiban sticker ut bla. genom att vara den enda pumpen som gör vad den blir efterfrågad
Om man sätter en specifik fläkthastighet så håller den det oavsett temperatur, min kompis nya
panasonic tex. går upp och ner rejält i fläkthastighet, så man undra ofta vad fn den håller på med.

Det är också en stor fördel att pumpen kan dra ända ner till 90W, det gör att den i princip kan gå konstant
och ge värme eller kyla även i ett mindre utrymme.

En pump som är för kraftig går av och på väldigt ofta vilket stör betydligt mer.

Det finns flera trådar här på forumet som avhandlar vilken pump som är bäst, men nu vet du vad jag tycker.

http://www.vuab.se/toshiba-super-daiseikai-8,-ras-25
 
trattalask
Micro skrev:
Om man har en luft/luft pump kan man köra den på avfuktning om man tycker att ac kommer bli kostsamt i värmen.
Har kört min på avfuktning nu dom varmaste dagarna och haft en innetemperatur på ca 21°c .
Varför går den billigare för att man kör den på avfuktning?
Är det inte samma sak som kyldrift fast med lägre fläkthastighet?
 
trattalask
Peter2400 skrev:
Min favoritpump är Toshiba, jag har via kompisar, mina föräldrar och av egen erfarenhet
provat pumpar från Sanyo, Electrolux, Panasonic, Mitsubishi och Toshiba.

Toshiban sticker ut bla. genom att vara den enda pumpen som gör vad den blir efterfrågad
Om man sätter en specifik fläkthastighet så håller den det oavsett temperatur, min kompis nya
panasonic tex. går upp och ner rejält i fläkthastighet, så man undra ofta vad fn den håller på med
Det kan väl knappast vara något unikt? Min Fujitsu gör åxå vad den blir inställd till att göra.

Får se hur daikin-pumpen som kommer på onsdag beter sig.
 
Tobas skrev:
Det kan väl knappast vara något unikt? Min Fujitsu gör åxå vad den blir inställd till att göra.

Får se hur daikin-pumpen som kommer på onsdag beter sig.
Det är faktiskt ganska unikt, Fujitsu och Daikin kan mycket väl vara undantag också.

Om man upplever det som ett problem, eller tycker det är bra att pumpen hittar på egna saker beror nog mycket på placering och hur ljudkänslig man är.

Mina föräldrars panasonic tycker jag är riktigt störande, men dom vet knappt var den sitter.
 
Tobas skrev:
Varför går den billigare för att man kör den på avfuktning?
Är det inte samma sak som kyldrift fast med lägre fläkthastighet?
I avfuktningsläget tar den bara bort fukt inifrån och då blir det automatiskt svalare men kanske inte med samma precision som ac.
Min går inte med reducerad fläkt om det är riktigt varmt , utan den går med full fläkthastighet.
Den tar mycket mer energi att ha ac:n igång och kyla än att bara ha avfuktningen igång enligt montören.
 
trattalask
Micro skrev:
I avfuktningsläget tar den bara bort fukt inifrån och då blir det automatiskt svalare men kanske inte med samma precision som ac.
Min går inte med reducerad fläkt om det är riktigt varmt , utan den går med full fläkthastighet.
Den tar mycket mer energi att ha ac:n igång och kyla än att bara ha avfuktningen igång enligt montören.
Jag förstår inte hur det kan dra mindre. Att höja temperaturen 1K kräver samma mängd energi vilken metod man än använder (nu bortser vi från verkningsgraden). Att det skulle vara högre verkningsgrad när man kör avfuktning har jag svårt att tänka mig.

Hade det varit effektivare att köra avfuktning hade man väl alltid gjort det för att kyla. =)
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Fixar man att installera en sådan själv?
 
olahall skrev:
Fixar man att installera en sådan själv?
Nej, eftersom du frågar så har du redan där svaret på din fråga!
 
Jag tänker att det kanske medföljer anvisningar som den händige klarar att följa.

...precis som en hederlig IKEA- möbel.
En sådan fixar de flesta att sätta ihop.
Att ställa frågan är väl inte synonymt med det?
Ursäkta mitt halvspydiga svar. Men kommentaren var ganska dum i mina ögon.
 
trattalask
olahall skrev:
Jag tänker att det kanske medföljer anvisningar som den händige klarar att följa.

...precis som en hederlig IKEA- möbel.
En sådan fixar de flesta att sätta ihop.
Att ställa frågan är väl inte synonymt med det?
Ursäkta mitt halvspydiga svar. Men kommentaren var ganska dum i mina ögon.
Medföljer nog inte. Men du kan nog hitta det på nätet med lite googlande.
Egentligen inget svårt. Det gäller bara att ha rätt verktyg.
 
Tobas skrev:
Jag förstår inte hur det kan dra mindre. Att höja temperaturen 1K kräver samma mängd energi vilken metod man än använder (nu bortser vi från verkningsgraden). Att det skulle vara högre verkningsgrad när man kör avfuktning har jag svårt att tänka mig.

Hade det varit effektivare att köra avfuktning hade man väl alltid gjort det för att kyla. =)
Om du går in på ett värmepumpsforum och läser om detta så kommer du nog få dina frågor besvarade.
Tyvärr har jag bara försökt att återge vad installatören sa till mig då han installerade pumpen en gång i tiden.
Är själv inte så insatt i detta rent tekniskt.:confused:
 
trattalask
Som tur är gällde fysikens lagar även på värmepumpsforum. Den drar mindre för att den kyler mindre. =)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.