Osäker på om detta är rätt forumdel. Är helt nyreggad, så är lite omedveten om vart jag ska vända mig.

Jag ska bygga ett sängloft med förvaring. Problemet är att jag aldrig har byggt något innan, så har verkligen ingen aning om vad för slags virke jag ska använda mig av. Samt behöver jag tips så att jag inte gör några misstag som leder till att allt går åt skogen. Ursäkta om detta är virrigt, vet knappt några termer.

Loftet är tänkt att vara helt kvadratiskt på 240x240, gånghöjd 165 cm (själva loftet i sig kommer vara 15-20 cm högt). Tänkte göra det till en multifunktionsmöbel och bygga en soffa i ena änden. En enkel och låg soffa (I princip bara stommar med sträckta fjädrar och soffsits ovanpå). Skulle det fungera att bygga soffans ryggstöd på stöd/benregeln, eller skulle loftet bli instabilt? Tänkte utöver reglar fästa i två väggar som är av betong. Behövs det mer än en stödregel med tanke på storleken? Tänkte också bygga in en säng på 180x200. Samma princip som med soffan, spända fjädrar med en skummadrass på. Fjädrarna ska helst inte spännas på ovansidan av karmen, utan undersidan. Vad ska jag tänka på? Och tror ni att loftet behöver vara högre än 15-20 cm? Jag är lite "storleksblind", så mina höftningar brukar inte stämma så bra. Hur många reglar skulle jag behöva lägga vågrätt i loftet för att det skulle bli stabilt med sängen? Ska som sagt inte bara bygga en upphöjd karm för sängen, utan ska även vara lite plats för t.ex förvaring.

Vad för trä ska jag använda? Hårdhet? längd? Hur många plank/reglar och till vad? Utseendet på träet spelar ingen roll eftersom jag ska klä in det i dekorfolie. Vad ska jag använda för "tak" till undersidan av loftet? Vad för slags plugg, skruv och verktyg behöver jag? Behöver tips om exakt allt! Vad skulle det kosta ungefär? Några andra tips och ideér? Kritik? Hjälp! :)
 
Redigerat:
T
Det är inte så lätt att förstå riktigt hur du tänkt dig att det ska se ut eller hur det ska sitta med utgångspunkt från din beskrivning.
Det skulle nog underlätta om du ritade en skiss på det. Är det en alkov som ska "fyllas" med ditt loft, eller är det ett hörn i ett större rum? Ska det stå fritt från väggarna?

Tänker du att soffan ska vara under loftet?

När du ritar upp det så ta med lite ungefärliga mått och materialen i väggarna så är det lättare att rekommendera något sätt att fästa upp det.

Hur menar du att det ska vara inbyggd förvaring? Under loftet elller på loftet?

Har du googlat efter liknande lösningar som du kan referera till eller utgå ifrån?
 
Hej! Tack så mycket för ditt svar. Jag tänkte att förvaringen skulle vara ovanpå loftet och soffan vara under (kommer enbart ha ett stödben på loftet, och därför är det lite oroligt angående att bygga ihop soffans rygg med benet). Väggarna där jag ska fästa är av betong, och loftet ska vara 240x240 samt benhöjd ca 165cm. Jag har inte en skiss än, men det kommer om det är fler frågor angående tanken på hur det ska se ut. Såhär ska den iallafall vara placerad i lägenheten. Tänkte att den skulle se ut ungefär som på bilden under (dock väldigt mycket kortare), fast med förvaring istället för fullbädd och, istället för 4 ben kommer den vara fäst i två väggar med enbart ett stödben. Soffan kommer även inte vara en "lådsoffa" utan en soffa med stomme, så jag tänkte utnyttja stödbenet. om det däremot inte går, så kanske jag kör på låd-modellen.

547F984E069BE25400030259.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

11010628_918950228162691_8485790073756994561_n.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
T
Hej igen!

Om du sätter fast reglarna mot väggarna med en genomgående skruv (typ fransk träskruv) med plugg i en betongvägg så bör det räcka med 3-4 st per sida. Kanske i dimensionen 10mm i diameter och 120-160 mm längd. Är det tegelvägg så kan de behöva vara lite längre.

Sen blir det ett stödben i det "fria" hörnet antar jag? Tänkte du att soffan skulle ha baksidan ut mot rummet? Annars har jag svårt att se att det överhuvud taget skulle gå att använda städbenet som del i soffan.
Oavsett så skulle jag bygga soffan fristående -dels för att inte riskera att benet knäcks om soffan vrids/rubbas, dels för att soffan kan flytas om man ska städa under den etc.

Beroende på vad du ska ha för "stil" på det du ska bygga och vilka verktyg/erfarenhet du har så är virke du köper på närmaste brädgård förmodligen starkt nog men kanske inte rätt med avseende på finish och det riskerar att vridas/bågna då du tar in det och det torkar.

Jag byggde en loftsäng åt en kompis för en massa år sedan, men den satt i en alkov med måtten 140 x 240 så jag satte 2 franska träskruv i varje gavel och 3 på längsidorna. Ramen byggdes i 45x170 som hyvlades ner på alla sidor för att få bort den ganska kraftiga radie som var på hörnen. Detta gjordes i en planhyvel. och jag tog nog bort ca 3 mm på varje sida.
Sedan skruvades den ihop med 3 träskruvar ca 5x80 i varje hörn innan det hann slå sig.

Botten för att bära hans resårmadrass(120x200 cm) gjordes genom att jag fräste spår i ramens insida på långsidorna ett par centimeter från underkanten och fällde in ett antal ribbor av snickerivirke på tvären. Tror att de var i storleksordningen 20x35 och de sattes på "höjden" i spåret. och två av dem skruvades fast från utsidan genom ramen för att hålla ihop den.

Det utrymme som inte fylldes av madrassen gjorde jag ett litet lock till så det blev en låda för småsaker som är bra att ha nära sängen.

Jag har fortfarande inte förstått hur du tänkt med förvaring, bara var du tänker att den ska vara(lite allmänt)
 
  • Gilla
Rosita Olsson
  • Laddar…
Nu börjar vi komma någonstans! Jag förstår bättre nu :)

Har gjort tre skisser. Dom är väldigt dåliga då jag inte äger en linjal eller scanner för tillfället. Har dessutom aldrig någonsin ritat en skiss, så är förmodligen jätterörigt. Kom på en bättre lösning för soffan genom att sätta dit några fler reglar. Har faktiskt inte tänkt över den delen så mycket. Tänkte bygga en stege, men vet inte om det är smartare att faktiskt köpa en stege, så att man slipper hala sig in varje gång man ska upp. Bygger man in en stege, så är den ju helt rak liksom. Skulle gärna vilja lösa det genom att bygga en bokhylletrappa (eller en annan slags hylltrappa på reglarna?) Alltså den typiska lösningen då. Men vet inte om jag har tillräckligt med erfarenhet (ingen alls!) för att det ska gå. Sedan vet jag inte riktigt om lösningen med sängen är speciellt bra egentligen. Vet inte alls hur sjutton jag ska lösa det då sängen också behöver reglar undertill. Man kan liksom inte bara spänna upp resår som "sitter fritt" i luften, utan det behöver stöd. Anledningen varför jag ville göra en egen säng är för att jag lätt skulle kunna bestämma längd själv. Sängar är nästan alltid 210+, och kändes som att det var för lite luft mellan väggen/sängen/loftkanten för att det skulle vara bekvämt. Men får nog tänka över det.

Aja, här kommer skisserna iallafall

Sidan
11716016_875559689188466_1953807463_n.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Uppifrån
11667998_875559552521813_1051136733_n.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Andra sidan
11719845_875559412521827_1218197182_n.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
T
Ehh... Jo, finish spelar roll!
Särskilt om du ska försöka slå in träkonstruktionen i det där.

Det är svårt nog att få till på en målad, slät yta.På en obehandlad, ojämn träram med ben etc kommer det bli svårt att få det bra.
 
  • Gilla
Rosita Olsson
  • Laddar…
Hej igen! Jag hade nog missförstått vad det där med finish är, men nu förstår jag :) Tänkte att det betydde utseende/stil på trät. Men det är klart att det krävs en slät yta för att kunna få folien bra. Vet du vad din väns projekt gick på? Eller om du höftar, vad kommer det kosta att göra detta projekt tror du (om man bortser från verktygskostnader)? Och vad anser du om att sätta fler reglar på en av sidorna? Tror du att man skulle kunna fästa trappsteg i dessa reglar om man la till extra stöd i form av en extra regel under steget? Eller skulle det vara en risk att det gick åt skogen? Eller tycker du att jag ska strunta i soffa/trappa/reglar-konstruktionen och fästa i taket istället då jag ska bygga skåp där (och kan bygga in regeln på ett snyggt sätt kanske?)

Vad skulle jag behöva för slags trätyp och vilken längd? Eller finns det brädor/reglar som redan är precis så långa som jag behöver dom? Ursäkta om det är en dum fråga, men har som sagt aldrig byggt något i hela mitt liv :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.