Tror du tänkte på sjukskötetskornas kampanj för en ingångslön på 24000
Ssk har 3 års högskolestudier, usk är gymnasieskola. Antalet usk på akuten som plåstrar om är nog lätt räknade
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Krilleman
Faktum kvarstår att stöttepelaren i Sverige alltså har "kass lön" enligt dig!

Jag vill hävda motsatsen. Majoriteten av dessa är stolta, rakryggade, hårt arbetande Svennsons, som alla du är beroende av!

Hur ska du annars kunna köpa din White Russian i baren?
http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/Bartender-1098
 
  • Gilla
MultiMan och 3 till
  • Laddar…
Krilleman
sunqan skrev:
Tror du tänkte på sjukskötetskornas kampanj för en ingångslön på 24000
Ssk har 3 års högskolestudier, usk är gymnasieskola. Antalet usk på akuten som plåstrar om är nog lätt räknade
Där det ju ännu värre att bli nedvärderad som ord av kalibern "kass lön"
 
Ja, vi har rätt kass lön i Sverige (Även vi så kallade högavlönade). Det beror på att vi är ett gammalt sosseland
 
  • Gilla
F_man
  • Laddar…
Krilleman
Observera att det är bara den fattige som säger att pengar gör dig lycklig!
 
Tja, jag tycker bara att det är trist att betala först 31.42% soc och sedan 31 procent kommunal skatt och sedan statlig inkomstskatt på det och sedan ytligare lite till härlig värnskatt på det. Och när jag handlar något ska jag även betala 25% moms

Och det redan på en lön som är lägre än tex Tyskland pga våra skatter på arbete som hämmar utveckling och där med löner
 
Redigerat:
  • Gilla
F_man och 2 till
  • Laddar…
dubbel
 
Krilleman
Men återigen kan man inte bara jämföra med det land/yrke du väljer.

Se helheten i det hela! (y)

Dra en parallell til tex Greklad, Rumänien, Irland, Portugal, eller varför inte USA?
 
AndersMalmgren skrev:
Ganska lätt att räkna, ta (arvode * 1720 / 12 / 1.3142) så har du månadslön om du tar ut allt i lön ;)

Mao drar du 300 så blir det utan tjänstepension etc 32 papp i månaden, mao rätt kass lön
90% skulle nog tycka att det är en väldigt bra lön .
 
pelpet skrev:
Det finns en indirekt koppling mellan lön och timpenning.
Ja, det finns säkert en indirekt koppling mellan månens fas och timpenning också.
 
Mikael_L skrev:
Håller med. Den enda kopplingen som i princip inte går att komma ifrån är att lågt timarvode resulterar i rätt låg lön.
Nejdå, det finns företag som betalar hög lön men tar låg timpenning. De brukar dock gå i konkurs rätt fort om det inte står en stark finansiär bakom.

Jag kommer inte på nåt bra exempel i tjänstesektorn, men titta på t.ex. vinsten för Media Markt i Sverige.
 
AndersMalmgren skrev:
Mao drar du 300 så blir det utan tjänstepension etc 32 papp i månaden, mao rätt kass lön
Har ingen koll på hur mycket tjänstepensionen brukar vara men medellön för en svensk är typ 22000:- månad innan skatt har för mig. Median är typ 25000. då låter 32000 nästan lite över medel. :p

Undersköterska är ju gymnasieutbildning, så man bör ha ett par tusen mer som sjuksköterska.
 
kanonkula skrev:
Har ingen koll på hur mycket tjänstepensionen brukar vara men medellön för en svensk är typ 22000:- månad innan skatt har för mig. Median är typ 25000. då låter 32000 nästan lite över medel. :p

Undersköterska är ju gymnasieutbildning, så man bör ha ett par tusen mer som sjuksköterska.
Precis, och vad skriver jag i #94
 
harry73
Och börjar man jämföra tysklands löner med sveriges löner, då ska man också ta hänsyn till sjukförsäkring, föräldrapenning (inkl vab), avgiftsfria skolor, csn, energipriser, förskoleavgifter, osv.
att inte ta hänsyn till alla aspekter gör att man jämför äpplen med päron
 
Det är därför Tyskland är ett ganska bra jämförelseland till skillnad från tex USA. Men kanske lite OT
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.