A
du har mer än ett fel
dels temperaturen kan bero på lite olika saker som tidigare skrivits
om tempen överstiger -15C görs ingen is i heller
om skruven inte går kan det vara motorn eller att den inte känner av att islådan är på plats eller att isbitarna i lådan frusit fast.
blinkar någon lampa på dispencern?
 
Inga lampor blinkar förutom den röda varningslampan för tempen. Just nu är det -12 vilket stämmer med termometern jag la in i morse. Drog ut strömmen idag i hopp om att något skulle återställas men det har inte hjälpt. Drog ut frysen nyss och kollade noga överallt och den ser superfräsch ut överallt på baksidan. Tänkte ringa hit vitvarujouren i Stockholm så dom får titta på det. Hade varit trevligt att inte behöva bränna hela semesterkassan på ny kyl/frys (ja måste köpa båda då vi vill ha samma stil).
 
Typiskt... Vitvarujouren servar inte Electrolux.
 
A
Hade du skåpet avstängt när du kopplade in vattnet?
Går kompressorn?
Hör du fläkten?
Flyttade du någon hylla i skåpet?
Är det snö/is bakom gallret i taket?
 
Den var igång när vattnet kopplades in.
Kompressorn går och är varm.
Hör fläkten som slutar när jag öppnar dörren.
Flyttade ingen hylla.
Snö / is bakom galler ja. Se bild.
1434708418453-1910394750.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A
Ser bra ut ev lite mycket snö det brukar vara mer längre in och det kan täppa luftströmmen
Om det går skulle jag prova med att manuellt avfrosta genom att stänga av skåpet, dra ur sladden och vänta med öppen dörr i minst ett dygn helst två.
För att s sedan om det återkommer.
 
Hm kan inte påstå att jag hörde någon fläkt idag när jag öppnade dörren. Temperaturen ligger på stabila -12 så länge action freeze knappen är aktiv. Känns dock inte bra att den går hela tiden (den är väl inte tänkt för det).
 
A
Då har du troligt snö fram till fläkten.
Avfrostning med sladden utdragen och dörren öppen i minst ett dygn helst två anbefalles
 
  • Gilla
Tronix och 1 till
  • Laddar…
Vilken bra tråd med en "electroluxare" som svarar på frågor!
Vår frys (QT3149W) har senaste 6 månaderna blivit varmare och varmare.
Nu står det på -13 grader fastän infrysningsläget varit till i ett dygn.
Har följt råden ovan och kommit fram till följande:
- Fläkten snurrar
- Förångaren är plåtren, dvs ingen snö eller frost alls.
Som jag förstår det så betyder detta att kompressorn är dålig eller att kylmediet läckt ut.
Är det rätt uppfattat?
I så fall undrar jag om det är någon ide att försöka laga det, det blir väl ganska dyrt?
Om vi skall byta till ny frys så får vi byta kylen (fullt fungerande) vid samma tillfälle för att de skall se enhetligt ut.
Både frys och kyl är från 2007.
 
A
Ja din felsökning är såvitt jag kan se helt korrekt...
Det kan kosta upp mot 8.000kr att fixa det
 
Billigare än att köpa ny så alla summor under nypris är taget.
 
Tömt frysen. Stått avstängd 3 dagar. Is och snöfritt och nu är det stabile -18 grader igen. Puh och tack för all hjälp!
 
A
Då får vi hoppas att det håller i sig!!
annars skulle jag sätta en slant på avfrostningsvärmaren.
 
  • Gilla
psandgren
  • Laddar…
Arielultra skrev:
Vilken bra tråd med en "electroluxare" som svarar på frågor!
Vår frys (QT3149W) har senaste 6 månaderna blivit varmare och varmare.
Nu står det på -13 grader fastän infrysningsläget varit till i ett dygn.
Har följt råden ovan och kommit fram till följande:
- Fläkten snurrar
- Förångaren är plåtren, dvs ingen snö eller frost alls.
Som jag förstår det så betyder detta att kompressorn är dålig eller att kylmediet läckt ut.
Är det rätt uppfattat?
I så fall undrar jag om det är någon ide att försöka laga det, det blir väl ganska dyrt?
Om vi skall byta till ny frys så får vi byta kylen (fullt fungerande) vid samma tillfälle för att de skall se enhetligt ut.
Både frys och kyl är från 2007.

Har samma modell och när vi köpte huset sommaren -13 så stod den och var enligt säljaren (dödsbo) aldrig använd. Om det är att lita på vete tusan. Den var inköpt -10 iaf.

Vi märkte förra sommaren när temperaturen steg att då genast orkade de inte hålla -18.
Tills igår gick det fint, men då blev det strömlöst i 30 min, och genast var temperaturen nere på -10. Sen har en inte återhämtat sig.
Jag var tvungen att testa som electroluxaren sa tog en titt på fläkten, den verkar snurra, och förångaren var plåtren, precis som den ovan.

Så när värmen stiger får vi problem direkt, visst vi får varmt inne också, men ändå, den ska juh klara iaf +32 grader och där är vi inte rikigt än.

En annan detalj är att frysen blir väldigt varm på sidorna, nästan brännhet.
Mitt på sidan i framkant. Båda sidor. Detta så fort kompressorn pumpar. Sen kallnar det fort.

Tankar om detta likartade problem?
 
PO_ skrev:
Har samma modell och när vi köpte huset sommaren -13 så stod den och var enligt säljaren (dödsbo) aldrig använd. Om det är att lita på vete tusan. Den var inköpt -10 iaf.

Vi märkte förra sommaren när temperaturen steg att då genast orkade de inte hålla -18.
Tills igår gick det fint, men då blev det strömlöst i 30 min, och genast var temperaturen nere på -10. Sen har en inte återhämtat sig.
Jag var tvungen att testa som electroluxaren sa tog en titt på fläkten, den verkar snurra, och förångaren var plåtren, precis som den ovan.

Så när värmen stiger får vi problem direkt, visst vi får varmt inne också, men ändå, den ska juh klara iaf +32 grader och där är vi inte rikigt än.

En annan detalj är att frysen blir väldigt varm på sidorna, nästan brännhet.
Mitt på sidan i framkant. Båda sidor. Detta så fort kompressorn pumpar. Sen kallnar det fort.

Tankar om detta likartade problem?
Vi har börjat titta på ny kyl/frys och när man talar med försäljarna så verkar det vara normalt att en frys går sönder efter sju år...
Dåligt om ni frågar mig. Känns som ett enormt slöseri med resurser och tid att byta ut dessa stora tingestar var sjunde år. Bättre om dom kunde hålla 15 år som jag inbillar mig att dom gjorde förr.

Försäljaren på ELON rekommenderade Husqvarna QR2645WH / QT3645W som skall vara tillverkade i Mariestad och enligt säljaren därför har "bra" kvalitet. Fast jag misstänker det sitter samma klena kompressor även i dom svensktillverkade. Sen har jag läst här på byggahus folk som tycker dom för mycket oväsen.
Någon som har mer fakta i målet?
Försäljaren sa att de enda som bygger kyl/frys på det gamla sättet är Liebherr så det kanske skulle kunna vara något? Fast smakar det så kostar det...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.